Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Paliwo drogie? Nic nie szkodzi: Silniki na gaz świetlny, ziemny, drzewny, prąd a nawet parę

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-11-22
w Historia
Czas czytania 4 minut
526 5
A A
8

Warto przeczytać!

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Bellanger (1912-1925)

Peugeot 104 L – nieporównywalny, jedyny, tańszy niż Volkswagen Golf

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Rochet-Schneider (1894-1932)

Przełomowa, kreatywna i zabawna reklama Citroëna 2CV (i nie tylko)

Kraje, w których zapotrzebowania materjałów pędnych nie pokrywają własne rafinerje — ze względu na brak ropy — zmuszone zostały na wypadek wojny do stworzenia paliwa, które produkują u siebie z innych składników jak węgiel, gaz, gaz ziemny i. t. p. i w tym kierunku poszli konstruktorzy, stwarzając nowe typy pojazdów, które ze względu na jakość używanego paliwa można podzielić na pojazdy napędzane gazem świetlnym lub jego odmianami, gazem generatorowym, podwozia o napędzie elektrycznym i parowym.

Silniki na gaz świetlny

Silniki na gaz świetlny akumulowany w butlach stalowych znalazły po raz pierwszy zastosowanie w wojnie światowej w przeróbce silnika benzynowego w nastepującem rozwiązaniu. Na podwoziu zawieszono baterję butli stalowych, w które wtłaczano gaz świetlny pod ciśnieniem około 250 atm. a następnie po zredukowaniu ciśnieniu doprowadzano go do silnika.

Pomimo świetnych własności gazu jako materjału pędnego pojazdy te nic znalazły szerszego zastosowania praktycznego a to z dwóch zasadniczych przyczyn:

1) zespół butli stalowych przy tak wysokich ciśnieniach (250 alm.) wydatnie obciążał podwozie, co obniżało nośność pojazdu,
2) wskutek małej wartości kalorycznej gazu (1 m3 gazu daje 5000 kal.) jedno napełnienie butli wystarczało zaledwie na kilkanaście km. jazdy. 4 butle każda o pojemności 15 l. przy ciśnieniu 250 atm. akumulują razem około 15 m3 ga-u, przyjmując na 1 km.godz. zużycie 0,5 m3 gazu, to silnik rozwinie 30 KM.

Jeżeli normalne podwozie jest wyposażone w silnik 50-konny, to jedno napełnienie wystarczy na około 35 minut pracy silnika, co równa się około 30 km. drogi. Zastosowanie pojazdów na gaz świetlny znalazło już rozpowszechnienie w komunikacji miejskiej, pomiędzy stacjami, które mają urządzenia do napełnianiu butli.

Silniki na gaz ziemny

O wiele większą wydajność wykazują gazy otrzymane z gazów ziemnych i przy syntezie benzyny jako gaz propano-butanowy. Gaz ten jako pochodna benzyny posiada wyższą wartość kaloryczną od gazu świetlnego i łatwo przechodzi pod naciskiem 6-20 atm. w stan płynny, co umożliwia użycie większych butli o cieńszych ścianach a po drugie gaz w stanie płynnym zajmuje mniejszą objętość niż gaz w stanie stałym.

Zastosowanie gazu w stanie płynnym zwiększa wybitnie kilometraż dochodzący do 200 km. Czy zastosowanie tego rodzaju paliwa w trakcji samochodowej znajdzie szersze zastosowanie, okaże przyszłość. Dotychczas takie pojazdy produkuje fabryka Magirus i przepowiada im przyszłość.

Silniki z generatorem gazowym (gaz drzewny) 

Dalszym etapem w rozwoju pojazdów napędzanych gazem, było zastosowanie generatora gazowego wbudowanego na podwoziu jako źródła dostarczającego gaz. Zadaniem generatora jest wyprodukowanie w sposób prosty z węgla, antracytu, węgla brunatnego. drzewa i innych stałych materjałów palnych taniego a przy tem palnego gazu.

Gaz wychodzący z generatora — mając dużo zanieczyszczeń chemicznych i mechanicznych — przechodzi przez układ filtrów. Wskutek malej wartości kalorycznej gazu generator (1m3 daje około 1300 kal.) i małych rozmiarów samego generatora silniki przy zachowaniu małego litrażu muszą bycz wysoko komprymowane.

Silniki na gaz ssany mogą znaleźć szerokie zastosowanie praktyczne, ze względu na niską cenę używanych materjałów pędnych. Wadą tych silników, to zbyt częste czyszczenie przewodów i filtrów gazowych oraz paleniska. Że silnikami na gaz ssany zajęły się czynniki państwowe, świadczy o tem przyznanie Panhard-Leveneor nagrody 20000 fr. za wyprodukowanie samochodu z generatorem gazowym na węgiel drzewny.

Silniki elektryczne

W wypadkach. gdzie mamy do czynienia z ciągłemi przerwami w ruchu i krótkiemi postojami znalazły duże zastosowanie pojazdy o napędzie elektrycznym. Dają one natychmiastowy rozruch i odznaczają się spokojnem biegiem i dużem momentem obrotowem.

Buduje się je w dwóch odmianach:

  • jako wozy akumulatorowe o zasięgu do 100 km.
  • jako duże jednostki wyposażone w agregat diesel-generator.

Przenoszenie ruchu odbywa się za pomocą silnika elektrycznego w układzie szeregowym na tylny dyferencjał, względnie dwa silniki, pracujące na każde koło z osobna.

Silniki parowe

Pojazdy o napędzie parowym znalazły zastosowanie w przedsiębiorstwach kanalizacyjnych. Są one wyposażone w kocioł wysokociśnieniowy opalany rozpyloną ropą pod ciśnieniem.

Źródło: Samochód, Motocykl, Samolot: dwutygodnik ilustrowany poświęcony zagadnieniom nowoczesnej komunikacji 1935.03.15 R2 Nr 6

Pisownia oryginalna


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2021-11-06 09:45:43.

3.7 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: historia
Udostepnij182Tweet114Udostepnij32
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

8 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
8
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Testujemy najnowszego pickupa Renault Oroch w Brazylii - przeczytaj teraz!
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more