W cieniu wydarzeń w Paryżu obchodzony był Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych*. Według organizacji ETSC** w 2014 roku na drogach 28 państw Unii Europejskiej zginęło blisko 26 tys. osób, z czego ponad 12 proc. w Polsce.
W 2014 roku w 34.970 wypadkach na polskich drogach śmierć poniosło 3.202 osób, a co trzecia z nich była pieszym. Do tych najtragiczniejszych zdarzeń najczęściej dochodziło na terenie zabudowanym, ale to też wynika z większego natężenia ruchu – w 8.153 wypadkach zginęło 735 pieszych. Z kolei poza „miastem” w 953 wypadkach zginęło aż 381 takich osób.
Oznacza to, że na obszarze zabudowanym pieszy ginął w co jedenastym wypadku, natomiast poza nim w prawie co trzecim! Przyczynia się do tego przede wszystkim większa (aczkolwiek dopuszczona prawem) prędkość pojazdu, przy braku (fizycznych) możliwości odseparowania drogi od ruchu pieszych.
W statystykach policyjnych za ubiegły rok 8.940 zdarzeń zakwalifikowano jako najechanie na pieszego. W 5.344 wypadkach sprawcą był kierujący pojazdem, a w 2.944 pieszy. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę tylko ofiary śmiertelne, to sytuacja się odwraca – piesi częściej ginęli z własnej winy (567 osób) niż kierującego pojazdem (400 osób). Najwięcej ofiar śmiertelnych było w miesiącach jesienno-zimowych, w których dni są bardzo krótkie.
Jednym z efektywnych sposobów na poprawę bezpieczeństwa wśród pieszych jest wprowadzenie obowiązku używania elementu odblaskowego. Dotyczy on osób w każdym wieku poruszających się po zmroku poza obszarem zabudowanym, na którym nie ma wydzielonego chodnika. Obowiązek ten wprowadzono 31. sierpnia 2014 roku, jednak do dziś minęło zbyt mało czasu, aby jednoznacznie ocenić jego wpływ na poziom bezpieczeństwa.
Trzeba jednak podkreślić, że w okresie styczeń-wrzesień 2015 roku liczba wypadków z udziałem pieszych spadła o -7 proc., liczba rannych o -4,9 proc., a zabitych aż o -22,8 proc. (w porównaniu do analogicznego okresu 2014 roku).
Warto przy tym zwrócić uwagę na działania poczynione przez Inspekcję Handlową, która przeprowadziła badania jakości, a tym samym efektywności elementów odblaskowych (styczeń-marzec 2015). Wyniki opublikowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Bezpieczne odblaski) są bardzo niepokojące. Na 226 odblasków zakwestionowano aż 203 (89,9 proc.) produktów! 41 z nich (18 proc. ogółu) poddano badaniom w certyfikowanym laboratorium Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie. Spośród nich 17 elementów odblaskowych (7,5 proc. ogółu i 41 proc. badanych) nie spełniło wymagań fotometrycznych. Kolejne 22 elementy odblaskowe (9,7 ogółu) poddano testowi na wpływ deszczu, z czego 9 (4 proc. ogółu i 41 proc. badanych) nie spełniło wymagań w tym zakresie!
Nie mniej ważnym aspektem bezpieczeństwa pieszych, nie tylko poza obszarem zabudowanym, jest stan techniczny oświetlenia pojazdu. Już źle ustawione reflektory główne mogą znacząco ograniczyć pole widzenia kierowcy. W zestawieniu z prędkością pojazdu skraca to czas na podjęcie reakcji i drogę potrzebną do wykonania odpowiedniego manewru.
„Odblask i światła w pojeździe to nierozerwalna współzależność zapewniająca bezpieczeństwo, głównie najmniej chronionym, uczestnikom ruchu drogowego. Jednak nawet najwyższej jakości odblask nie przyniesie efektu przy nieprawidłowym oświetleniu pojazdu i odwrotnie” – mówi Maciej Kalisz, prezes Fundacji Jedź Bezpiecznie – „I nie ma przy tym podziału na obszar za- i niezabudowany. Dbanie o oświetlenie pojazdu to rzecz oczywista, ale noszenie elementu odblaskowego również w mieście nie zaszkodzi”.
Na współzależności elementów odblaskowych ze światłami samochodów koncentruje się Kampania Społeczna „Oświeceni” (www.oswieceni.eu), którą zainicjowała 31. sierpnia tego roku Fundacja „Jedź Bezpiecznie”. Jej Partnerami został Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego oraz marka Philips. Kampania wpisuje się w realizację Dekady Działań Na Rzecz BRD proklamowanej przez ONZ. Jej celem jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar wypadków drogowych do 2020 roku. Gdy ogłoszono ją w 2011 roku, w Polsce zginęło 4.189 osób, zaś w roku ubiegłym 3.202 osób, co oznacza redukcję o 23 proc.
* Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków obchodzony od 1995 roku zawsze w trzecią niedzielę listopada (worlddayofremembrance.org)
** ETSC – European Transport Safety Council (www.etsc.eu)
źródło: Fundacja „Jedź Bezpiecznie”
Najnowsze komentarze