leapmotor 02 Wiadomości
Wiadomości

Toyota w tarapatach? Chińskie marki odbierają japończykom rynek w Polsce. Analiza Wojciecha Drzewieckiego

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
uokik 8 egzemplarzy ds 7 do serwisu 2 Wiadomości
Wiadomości

Wyjeżdżam z salonu samochodem, jaki zawsze chciałem – to niedoścignione marzenie Polaków

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
mobilize Wiadomości
Wiadomości

Mobilize kupuje szybkie ładowarki na włoskich autostradach

autor Tomasz Nowicki
2025-05-13
peugeot 3 Wiadomości
Wiadomości

Rozpędzone Audi wpadło na rowerzystkę, kobieta zmarła. Uwagę zwraca wzorowe zachowanie kierowcy Peugeot

autor Tomasz Nowicki
2025-05-12
A390 β show car 22 Wiadomości
Wiadomości

Nowy supersamochód Alpine A390 na Wielkim Zlocie w Dieppe z okazji 70-lecia marki

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16
citroen zegrze 2025 9 Wiadomości
Wiadomości

Nowy Citroën C5 Aircross w już w Polsce! Pierwsza prezentacja za nami, opinie i wrażenia

autor Grzegorz Traczewski
2025-05-13
renault scenic 1 Wiadomości
Renault

Polski cennik Renault z roku 2000. Twingo za 29.900 zł, Espace V6 za 191.950 zł

autor Tomasz Nowicki
2025-05-19

Najnowsze komentarze

  • Jan - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Historia Nieznane, niszowe, zapomniane

Panhard et Levassor na Retromobile 2019

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2019-02-21
w Nieznane, niszowe, zapomniane, Różne, Historia
Czas czytania 6 minut
316
A A
0
18. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Panhard 24 Wiadomości

W 1887 roku René Panhard oraz Emile Levassor założyli we Francji przedsiębiorstwo nazwane w zwyczajny wówczas sposób – od nazwisk swoich twórców. Trzy lata później na rynek trafił pierwszy samochód tej marki napędzany licencyjnym dwucylindrowym widlastym silnikiem niemieckiego Daimlera. Ale i Daimler korzystał w tym czasie z doświadczeń francuskich konstruktorów. A warto pamiętać, że Panhard et Levassor wprowadzili wiele ciekawych rozwiązań, które trafiły na całe lata, a nawet są stosowane po dziś dzień.

Warto tu wymienić choćby umieszczoną z przodu chłodnicę, łańcuchową skrzynię biegów, czy sprzęgło uruchamiane pedałem. A już rok po wypuszczeniu auta wykorzystującego podzespoły Daimlera, czyli w roku 1891, na francuskie drogi wyjechał Systeme Panhard – pierwszy model marki Panhard et Levassor zaprojektowany samodzielnie. Jeszcze w tym samym roku nabywców znalazło pięć automobili.

Samochód miał silnik umieszczony z przodu, ale napędzane koła tylne. Jeszcze w tym samym roku licencję na silnik kupił od Panharda et Levassora nie kto inny, jak Peugeot.

Rozpoczynał się rozkwit motoryzacji oraz ogromna fascynacja ówczesnych elit wyścigami samochodowymi. Auta marki Panhard et Levassor brały udział w wielu francuskich imprezach, w których zwyciężyły 22-krotnie.

Warto przeczytać!

ds 8 macron 1 Wiadomości

Czym jeździ prezydent? Różne wybory francuskich głów państwa na przestrzeni lat

2025-05-18
citroen renault volkswagen Wiadomości

Niemcy byli w szoku. Renault 19 16V prawie pokonał Volkswagena Golfa GTI w teście

2025-05-18

Renault Clio V6 – dziki, bezkompromisowy i dla odważnych

2025-05-18

Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse

2025-05-17

Silnik V2 okazał się ciężki i mało efektywny. Od 1893 roku Emile Levassor wraz ze swoim przyjacielem, Gottliebem Daimlerem, wspólnie pracowali nad nowym motorem nazwanym Phoenix. Jednostka o dwóch lub czterech cylindrach trafiała pod maski aut Panhard et Levassor od 1896 roku. W tym samym czasie wprowadzono czterobiegową skrzynię oraz… kierownicę w miejsce drążka, który był używany dotychczas.

Samochodami Panhard et Levassor jeździli pod koniec XIX i/lub na początku XX wieku tak sławni ludzie, jak Louis Pasteur, prekursor mikrobiologii, bakteriolog i wirusolog, czy Claude Monet, malarz impresjonista. Użytkownikiem tych aut byli także Gustave Eiffel, którego chyba nikomu przedstawiać nie trzeba, król Włoch, król Belgii, czy Charles Rolls, importer i sprzedawca aut Panhard et Levassor w Wielkiej Brytanii, zanim podjął współpracę z Henrym Royce’em, co zaowocowało powstaniem marki Rolls-Royce.

Emile Levassor zmarł w 1897 roku. Wkrótce potem władze marki Panhard et Levassor postanowiły uwolnić się od wysokich opłat za każdy silnik z rodziny Phoenix. Na początku XX wieku, w 1901 roku, pojawił się więc silnik Centaur, który rok później wyeliminował dotychczas stosowaną jednostkę napędową. Cylindry pracowały tu parami. W roku 1902 Panhard et Levassor wprowadził gaźnik z automatyczną regulacją – rozwiązanie przyjęte wkrótce przez wszystkich ówczesnych producentów samochodów. Niebawem wdrożono także elektryczny zapłon, najpierw z dynamo, a potem z magneto.

W 1908 roku francuska marka wprowadziła napęd za pomocą wału kardana. Niemalże z roku na rok pojawiały się kolejne modyfikacje różnego rodzaju – innowacyjność marki Panhard et Levassor była doprawdy niesamowita!

W latach 20. XX wieku francuski przemysł motoryzacyjny zaczął się zmieniać. Wprawdzie początkowo wciąż jeszcze działało na rynku wielu drobnych producentów, ale pojawili się nowi gracze wdrażający bardziej nowoczesne rozwiązania i produkcję wielkoseryjną. Nie można tu nie wspomnieć o Citroënie, który czerpał pełnymi garściami z doświadczeń amerykańskich. André był też wyraźnie tańszy, także ze względu na swoją nowoczesną organizację produkcji. Z tego względu wprowadzony na rynek sześciocylindrowy silnik Panhard et Levassor nie zyskał popularności, a model 10CV X59 okazał się komercyjną klapą. Sam silnik jednakże przetrwał gorsze czasy i był stosowany w kolejnych modelach marki Panhard et Levassor. Co więcej – producent zdecydował o wycofaniu się z mniejszych modeli i oferowaniu aut najbardziej wymagającym klientom.

Na początku lat 30.XX wieku pojawił się nawet silnik ośmiocylindrowy. Model 6DS okazał się wręcz punktem odniesienia dla innych producentów. Nieco mniejszy 6CS pozwolił na zdobywanie środków potrzebnych do produkcji także bardziej zaawansowanych modeli. 6CS sprzedawał się nadzwyczaj dobrze.

W 1934 roku wprowadzono kolejną rewolucję – nadwozie typu Panoramique. Charakteryzowało się przeszklonymi słupkami A. Nie do końca wyglądało to tak, jak dziś w Citroënie C4 SpaceTourerze, ale zasada była podobna. Chodziło o wyeliminowanie elementów zasłaniających widok kierowcy. A co najważniejsze – nie ucierpiała na tym sztywność nadwozia!

Druga połowa lat 40., to okres modelu Dynamic. Niestety auto nie trafiło w swój czas. Okazałe, wręcz ociekające luksusem nie było dobrze widziane w okresie, gdy co chwila wybuchały niepokoje społeczne, a do władzy doszedł Front Ludowy. W efekcie ci, których było stać na auta Panhard et Levassor, praktycznie ich nie kupowali. Gdyby nie kontrakty rządowe, w tym dla wojska, Panhard et Levassor nie przetrwałby tego czasu.

Dynamic był pierwszym autem tej klasy z samonośnym nadwoziem. Niezależne zawieszenie z przodu, drążki skrętne przy wszystkich czterech kołach, bardzo komfortowe zawieszenie, hydrauliczny układ hamulcowy z niezależnymi obwodami dla kół przednich i tylnych! Auto mieściło nawet do siedmiu osób i miało… niemal centralnie umieszczoną kierownicę! Rozwiązanie to zniknęło dopiero w roku 1939,kiedy to kierownica ostatecznie zawędrowała na lewą stronę samochodu.

W czasie II wojny światowej produkcja stanęła, ale po jej zakończeniu, do roku 1948, montowano jeszcze nieliczne egzemplarze modelu Panhard et Levassor Dynamic. Czasy jednak diametralnie się zmieniły. Brakowało wszystkiego, a już na pewno materiałów do budowy samochodów. Wyniszczony przez wojnę kraj nie potrzebował już luksusowych aut, za to trzeba było stworzyć środki transportu tanie, praktyczne, oszczędne w użytkowaniu. Powstał Panhard Dyna…

Najpierw był Dyna X, autko segmentu B, długości 382 cm i z rozstawem osi wynoszącym zaledwie 213 cm. Pokazano go w roku 1946, ale dopiero dwa lata później rozpoczęła się seryjna produkcja, która trwała do roku 1954. Stylistycznie samochód był dość zachowawczy, ale kiedy uświadomimy sobie, że prace nad nim trwały w ukryciu jeszcze podczas II wijny światowej, to przestaniemy się temu dziwić. Z uwagi na tę stylistykę autko było często nazywane Ludwik XV. Autko napędzane było początkowo 24-konnym, a później 28- i wreszcie 32-konnym silnikiem, by w ostatnich latach produkcji otrzymać jednostkę 40-konną. Budowano także wersję cabrio oraz użytkową.

W latach 1954-1959 Panhard zaoferował model Dyna Z – już kompaktowy o długości 457 cm. Dostępny był sedan, cabrio i pick-up. Był to konkurent Renault Dauphine.

Następcą Dyna Z był Panhard PL17 przypominający mi odrobinę pierwsze Wartburgi. Po nim przyszedł czas na Panharda 24 z charakterystycznymi przednimi reflektorami przywodzącymi na myśl rozwiązanie znane z Citroëna DS. Takie auto można było podziwiać na Retromobile 2019.

W latach 60. XX wieku Panhard został wykupiony przez Citroëna.

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

01. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Wiadomości12. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Dynamic X77 16CV Wiadomości13. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Dynamic X77 16CV Wiadomości14. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Dynamic X77 16CV Wiadomości15. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Dynamic X77 16CV Wiadomości16. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Panhard 24 Wiadomości17. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Panhard 24 Wiadomości18. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Panhard 24 Wiadomości19. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Panhard 24 Wiadomości11. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Dynamic X77 16CV Wiadomości10. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Dynamic X77 16CV Wiadomości02. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Wiadomości03. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Wiadomości04. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Wiadomości05. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Wiadomości06. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Wiadomości07. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Wiadomości08. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Dynamic X77 16CV Wiadomości09. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Dynamic X77 16CV Wiadomości20. Panhard et Levassor na Retromobile 2019 Panhard 24 Wiadomości
5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: RetromobileDynaPL17Panhardtargi motoryzacyjnePanhard et Levassorzabytkowe24historia
Udostepnij124Tweet71Udostepnij20
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • renault scenic Wiadomości

    Nowy Renault Scenic za 42.900 zł? Tak, to oryginalna promocja marki w Polsce

    3125 udostępnienia
    Udostepnij 1250 Tweet 781
  • Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

    1418 udostępnienia
    Udostepnij 567 Tweet 355
  • Ile kosztuje najdroższa nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG? Dwukolorowe nadwozie oraz szyberdach, maj 2025

    4477 udostępnienia
    Udostepnij 1791 Tweet 1119
  • Nowa Dacia Duster Journey+ 2025 Full Hybrid. Co ma na wyposażeniu i ile kosztuje?

    622 udostępnienia
    Udostepnij 249 Tweet 156

Testy samochodów

Test Renault Talisman na nową drogę życia 01 Wiadomości
Testy

Renault Talisman 1.6 150 KM – biznesowa limuzyna na nową drogę życia. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-07-07
peugeot 2008 1 2 110 2015111 5 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 2008 1.2 110 KM Style – stylowy crossover do miasta i nie tylko. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Tomasz Nowicki
2015-12-28
IMG 1300 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 KM – tani i pojemny samochód z oszczędnym silnikiem

autor Małgorzata Kozikowska
2021-07-18
citroen c3 aircross 2022 1 2 130 km eat6 7 Wiadomości
Testy

Test: Citroën C3 Aircross 1.2 130 KM EAT6 – wielki miejski crossover. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2023-01-15
dacia sandero stepway 1 0 cvt 2024 1 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe 90 KM z automatem i na full wypasie. Jak sprawuje się w mieście oraz ile pali?

autor Tomasz Nowicki
2024-10-04

Najnowsze komentarze

  • Jan - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie

Zobacz też

Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 22/2019

Nowy 4-metrowy Citroën trafi też do Europy?

Wystartował rajdowy Logan Cup!

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz