Dość długo trwały negocjacje pomiędzy koncernem PSA Peugeot Citroën, a algierskim rządem, ale już wiadomo, że w tym północnoafrykańskim kraju powstanie fabryka produkująca samochody marek Peugeot i Citroën. Znamy trochę szczegółów związanych z tym przedsięwzięciem i sądzimy, że mogą Was one zainteresować, tym bardziej, że po polsku raczej nigdzie indziej o tym nie przeczytacie.
PSA nie zamierza budować fabryki całkowicie z własnych środków. Jednym z akcjonariuszy spółki, która będzie w Algierii produkować samochody jest lokalny koncern Condor. Ma objąć 15% udziałów i chce być jednym z najbardziej aktywnych dostawców poszczególnych elementów wykorzystywanych do produkcji samochodów w nowej fabryce. A co produkuje firma Condor? W jej portfolio są np. zderzaki, drzwi, fotele, układy wydechowe i elementy elektryczne.
Fabryka PSA powstanie w Ain El Kerma w okolicach Oranu, z którego tomista algierskie władze chcą uczynić duży ośrodek przemysłu samochodowego. Już działa tam fabryka Renault, którą opuszczają rozchwytywane na lokalnym rynku modele Symbol – pisaliśmy o nich kilkakrotnie.
Zakłady firmy Condor są zlokalizowane bardzo blisko przyszłej fabryki PSA, co pozwoli na ograniczenie kosztów dostaw, a także umożliwi błyskawiczne reagowanie na zmiany logistyczne, jakie mogą się pojawić w czasie produkcji. Tym bardziej, że już od uruchomienia fabryki Grupa PSA zamierza produkować równolegle trzy modele samochodów – Peugeoty 301 i 2008 oraz Citroëny C-Elysee. A to wymaga odpowiedniego zarządzania logistyką dostaw.
Budowa fabryki PSA w Algierii ma się rozpocząć w lipcu bieżącego roku, a pierwsze auta opuszczą ten zakład w roku 2017. Współpracą z nowym wytwórcą aut w Algierii zainteresowanych jest bardzo wielu lokalnych poddostawców, którzy – jak Condor – gotowi są również na odpowiednie inwestycje. To dobrze wróży całemu przedsięwzięciu, bo duży udział lokalnych partnerów pozwoli obniżyć koszty produkcji, przez co ceny samochodów staną się bardziej atrakcyjne.
Oczywiście potencjalni partnerzy Grupy PSA muszą się wykazać odpowiednim poziomem zaawansowania technologicznego – opanowanie procesów produkcyjnych na właściwym poziomie jest kluczowe dla rozmów o współpracy. Condor, który ostatnio wdrożył nowe procedury i uzyskał wysoką jakość w procesach wtrysku tworzyw sztucznych liczy na podpisanie umowy o współpracy w dniu 21. lutego br.
Warto dodać, że rząd algierski mocno promuje produkcję samochodów na własnym terenie i w tym celu wprowadził ostatnio znaczne utrudnienia dla firm, które chcą jedynie importować do Algierii swoje samochody, po czym transferują zyski za granicę. W efekcie powinien wkrótce powstać niejeden zakład produkcyjny, bądź przynajmniej montownia. Nas cieszy, że dwie pierwsze firmy, które zdecydowały się na postawienie fabryk i współpracę z lokalnymi partnerami, to francuskie koncerny Renault i PSA. Które i tak mają duże udziały w algierskim rynku, ale teraz mogą tam zdobyć jeszcze większą przewagę.
Ubocznym efektem, niekorzystnym oczywiście, działań rządowych jest to, że aktualnie importerzy mają bardzo mało samochodów, które mogą zaproponować klientom, nie mają też czego wystawić na 19. Salon de l’Automobile d’Alger – targach, które zaplanowane są na drugą połowę marca. Może się zdarzyć i tak, że nie mając nic do zaprezentowania wystawcy odwołają swój udział i salon nie odbędzie się teraz, lecz zostanie przesunięty na jesień, albo odwołany całkowicie. Ale per saldo pomoże to francuskim koncernom motoryzacyjnym, czego im szczerze życzymy.
KG
Najnowsze komentarze