Pisaliśmy już na ten temat, ale dziś zdradzimy więcej szczegółów na temat projektu Paris-Saclay Autonomous Lab.
Od 14 października do 8 listopada 2019 r. około 100 osób[1] będzie miało możliwość skorzystania z przewozów na żądanie realizowanych na terenie kampusu uniwersyteckiego Paris-Saclay z wykorzystaniem dwóch egzemplarzy prototypu autonomicznego samochodu elektrycznego Renault ZOE Cab.
Eksperyment ma na celu przetestowanie technicznych aspektów usługi mobilności na żądanie, a także sprawdzenie, w jaki sposób tego rodzaju usługa jest odbierana przez użytkowników końcowych, którzy korzystają z niej na potrzeby codziennych dojazdów.
Dzięki eksperymentowi i informacjom zebranym od uczestniczących w nim osób Grupa Renault będzie miała możliwość określenia zmian, jakich wymagają usługa, aplikacja mobilna i sam pojazd, aby umożliwić w przyszłości zaoferowanie najlepszych usług w zakresie mobilności na żądanie i mobilności współdzielonej z wykorzystaniem autonomicznych samochodów elektrycznych.
Projekt „Paris-Saclay Autonomous Lab”, rozpoczęty 15 maja 2019 r., ma na celu kompleksową ocenę wszystkich aspektów systemu autonomicznego transportu, który poza autonomicznymi samochodami obejmuje również system nadzoru, infrastrukturę sieciową oraz aplikację klienta. Tym samym umożliwi określenie warunków wdrożenia usług autonomicznej mobilności na większą skalę.
Od 14 października do 8 listopada 2019 r. około 100 osób będzie miało możliwość korzystania z usługi przewozów na żądanie zorganizowanej w obrębie kampusu uniwersytetu Paris-Saclay przez Grupę Renault w ramach projektu „Paris-Saclay Autonomous Lab”.
Dzięki usłudze grupa osób biorących udział w projekcie będzie mogła swobodnie poruszać się w ciągu dnia po drogach uniwersyteckiego kampusu Paris-Saclay. Prototypy elektrycznych samochodów autonomicznych ZOE Cab dowiozą studentów i pracowników na wykłady, do laboratoriów, na lunch, na zajęcia sportowe itp.
Usługa będzie dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 11:00 do 18:00, najlepiej dostosowanych do potrzeb użytkowników.
Różne warianty prototypów Renault ZOE Cab z myślą o zapewnieniu szerszego wachlarza doświadczeń
Przez cały czas trwania testów po drogach kampusu Paris-Saclay będą jeździły dwa egzemplarze Renault ZOE.
- Pierwszy egzemplarz Renault ZOE Cab oferuje następujące udogodnienia:
- Szerokie, podnoszone do góry drzwi, które rozciągają się na całą długość wnętrza ZOE, umożliwiając pasażerom łatwy dostęp do rzędu przednich i tylnych foteli;
- Część, w której znajduje się osoba nadzorująca jazdę, jest oddzielona od reszty pojazdu, aby pasażer mógł poczuć przedsmak autonomicznej jazdy, nie widząc nikogo za kierownicą;
- Fotele wyposażone w indywidualne ekrany, głośniki i port USB.
- Drugi egzemplarz Renault ZOE Cab oferuje następujące udogodnienia:
- Większe tylne drzwi po prawej stronie, które ułatwiają dostęp do samochodu. Dla zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów przy wsiadaniu i wysiadaniu drzwi znajdują się po prawej stronie (od strony chodnika);
- Zmodyfikowane wnętrze z przednim fotelem pasażera zwróconym tyłem do kierunku jazdy, dzięki czemu pasażerowie mają możliwość jazdy twarzą w twarz, co jest zgodne z filozofią usługi car-sharingu.
- Zainstalowane wewnątrz pojazdu ekrany dla wszystkich pasażerów, z których mogą korzystać podczas jazdy.
Usługi pokładowe zwiększające komfort pasażerów
Modele ZOE Cab zostały wyposażone w ekrany dotykowe, za pośrednictwem których pasażerowie mogą korzystać z wybranych udogodnień podczas jazdy. W zależności od wersji pojazdu każdy pasażer może mieć dostęp do prywatnego ekranu lub ekranów współdzielonych z innymi pasażerami.
Usługi pokładowe obejmują:
- Informację o przewidywanym czasie przybycia oraz wyświetlanie trasy przejazdu w czasie rzeczywistym
- Powiadomienie o dodatkowych pasażerach – w zależności od sytuacji
- Ustawienia temperatury
- Regulacja jasności ekranu dotykowego
- Muzyka
- W zależności od modelu prototypu ZOE Cab muzyka będzie odtwarzana przez główne głośniki samochodu lub głośniki wbudowane w zagłówek pasażera, który wybiera muzykę
Fotele, które niczym szklana bańka zapewniają pasażerom strefę prywatności, sprzyjają odbiorowi wrażeń dźwiękowych, w modelu Zoe Cab dodatkowo potęgowanych przez staranny dobór pejzaży dźwiękowych opartych na technice neurostymulacji słuchowej. Technologia ta, zapewniająca wrażenia słuchowe najbardziej zbliżone do naturalnych, wykorzystuje mechanizm działania ludzkiego słuchu pozwalający na zlokalizowanie źródła dźwięku. Pejzaże dźwiękowe są przetwarzane przez mózg, który nadaje im trójwymiarowe brzmienie, zapewniając realistyczne odwzorowanie dźwięków. Prawdziwy dźwięk zbliżony do rzeczywistego dostarcza wyjątkowych doznań słuchowych.
Dostępne są trzy programy:
- Activation [Aktywizacja]: pomaga obudzić się przysypiającym pasażerom.
- Power Nap [Drzemka]: sprzyja ucięciu sobie krótkiej drzemki.
- Relaxation [Relaks]: pomaga pasażerom rozładować stres.
Uczestnicy reprezentujący kampus
Do udziału w eksperymencie niezależna firma Eurosyn wybrała około 100 osób, które musiały spełnić ściśle określone kryteria, w tym m.in.:
- Przebywanie na terenie kampusu uniwersyteckiego Paris-Saclay z racji wykonywanej pracy zawodowej, uczęszczania na studia i/lub zamieszkania na terenie kampusu;
- Wyrażenie zgody na korzystanie z usługi co najmniej 8 razy w ciągu 4 tygodni trwania eksperymentu.
Z uwagi na fakt, że podstawowym założeniem było wybranie grupy reprezentatywnej dla całej populacji kampusu, wśród wyselekcjonowanych osób znaleźli się studenci, nauczyciele, naukowcy, przedsiębiorcy oraz pracownicy administracyjni.
Wybrane opinie uczestników, zebrane przed rozpoczęciem eksperymentu
- Laetitia, 22 lata, studentka: Transport stanowi prawdziwy problem na terenie kampusu uniwersyteckiego Paris-Saclay, a autonomiczny samochód może okazać się przełomowym rozwiązaniem, które chciałabym przetestować. Samochód jest nie tylko autonomiczny, ale również elektryczny, a więc bardziej przyjazny dla mieszkańców dzielnicy, ponieważ jest cichy i ekologiczny. Mam pewne obawy przed jazdą samochodem, nad którym nie będę miała żadnej kontroli, ale z drugiej strony, kiedy pomyślę o zupełnie nowym doświadczeniu, jakie mogę zyskać, czuję się naprawdę podekscytowana.
- Richard, 36 lat, doktor nauk prawnych: Jestem zainteresowany testowaniem nowych środków transportu, które mogłyby usprawnić poruszanie się po mieście. Dla mnie autonomia to nowoczesność, a zarazem przyszłość motoryzacji. Naprawdę nie mogę się doczekać udziału w tym eksperymencie.
- Hélène, 41 lat, kierowniczka działu księgowości: Testowanie autonomicznego pojazdu oznacza podróż do przyszłości i nie mogę się doczekać takiej możliwości. Sądzę, że rozwiązanie to sprawi, że moje życie stanie się łatwiejsze i zyskam trochę cennego czasu dla siebie.
- Stéphane, 44 lata, odpowiedziany za sprawy studenckie: Poruszanie się po terenie kampusu to obecnie prawdziwe wyzwanie. Potrzebujesz albo samochodu, albo roweru. Samochody ZOE Cab codziennie przemierzające drogi kampusu to wspaniała perspektywa i chętnie je przetestuję.
Po zakończeniu testów uczestnicy zostaną poproszeni o podzielenie się opiniami na temat ogólnych wrażeń dotyczących usługi, aplikacji mobilnej, komfortu pojazdów, a także usług pokładowych.
Więcej informacji na temat projektu: „Paris-Saclay Autonomous Lab”
Grupa Renault
Międzynarodowy koncern Renault, produkujący samochody od 1898 roku, sprzedał w 2018 roku blisko 3,9 mln pojazdów w 134 krajach. Grupa zatrudnia obecnie ponad 180 tys. pracowników i posiada 36 zakładów i 12 700 punktów sprzedaży na całym świecie.
Chcąc stawić czoła wielkim wyzwaniom technologicznym przyszłości i kontynuować strategię rentownego wzrostu, Grupa opiera się na rozwoju na rynkach pozaeuropejskich i wzajemnie dopełniających się pięciu markach (Renault, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine i Łada), produkcji samochodów elektrycznych i aliansie z Nissanem oraz Mitsubishi. Jest również silnie zaangażowana w Formułę 1 wraz ze stajnią, która bierze udział w mistrzostwach od 2016 roku. Sport motoryzacyjny jest dla Renault czynnikiem przyspieszającym wprowadzanie innowacji, a także budującym wizerunek i popularność marki.
źródło: Renault Polska
[1] Grupa osób wybrana przez niezależną firmę zewnętrzną Eurosyn. Jest to grupa reprezentatywna dla populacji kampusu uniwersyteckiego Paris-Saclay.
Najnowsze komentarze