Peugeot 106 był pierwszym samochodem szóstej generacji. Pojazd miał poszerzyć ofertę marki w klasie B, która w tamtym czasie stanowiła nieco ponad jedną trzecią rejestracji w Europie i 40% we Francji. Peugeot 106, który z roku na rok zdobywa coraz większą sympatię kolekcjonerów świętuje w tym roku swoje 30 urodziny.
Premiera handlowa Peugeot 106 odbyła się 12 września 1991 roku. Samochód został zaprezentowany prasie jako „pełnia sympatii owiniętą w uśmiech i urok, która doskonale czuje się w swoich 3,56 m pełnych niespodzianek i zdumienia. Zaprojektowany, aby być wszechstronnym, wyrzeźbiony dla miasta i stworzony na drogę. 106 jest ikoną elegancji i uwodzenia, samochodem z napędem na przednie koła i silnikiem zamontowanym poprzecznie, który opracowano z wykorzystaniem know-how i tradycji Peugeot”.
106 początkowo był produkowany w wersji trzydrzwiowej, ale w 1992 roku dołączył również wariant pięciodrzwiowy. Do momentu zakończenia sprzedaży w 2003 roku francuska marka wyprodukowała prawie 2,8 mln egzemplarzy. Produkcją Peugeot 106 zajmowała się głównie fabryka w Miluzie, ale gdy wzrosło zapotrzebowanie, model zjeżdżał również z linii montażowych zakładów w Sochaux i Aulnay-sous-Bois. Napęd pochodził od 4-cylindrowego silnika benzynowego typu TU: o pojemności od 954 do 1587 cm3 oraz z diesla o pojemności od 1360 do 1558 cm3.
Zobacz także: Citroën pragnął inwestować w Polsce. Co stanęło na przeszkodzie?
Peugeot 106 Roland Garros i inne specjalne wersje
106 to model z najbardziej wyjątkowymi edycjami specjalnymi w ofercie Peugeota. W ciągu dwunastu lat sprzedaży producent spod znaku lwa wprowadził na rynek ok. dwudziestu limitowanych serii. Do najbardziej kultowych należą Roland Garros i Zenith, które pojawiły się w 1993 roku, 106 Kid z jeansowymi siedziskami (1994), a także zabawna wersja 106 Cartoon reklamowana przez psa Droopy’ego, którą oferowano w latach 1996-1999. Na uwagę zasługuje również elegancka 106-tka w wersji Inès de la Fressange z 1997 roku oraz 106 Enfant Terrible produkowana w 2000 roku.
Peugeot nie zapomniał o wersjach sportowych. W ofercie znajdował się 106 Rallye (1993), XSI o mocy 95 KM (1992) i 105 KM (1995). Pod koniec kariery modelu, Peugeot wprowadził wariant S16 o mocy 120 KM. Peugeot 106 odniósł udaną karierę sportową na spotkaniach Peugeot Sport i rajdach Grupy N. W 1997 roku zaprezentowano 106 Maxi, dla którego inspiracją był model 306 Maxi. Auto opracował Lionel Montagne, który był również kierowcą auta od 1998 roku. W 2000 roku 106 zajął piąte miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Francji z Cédriciem Robertem za kierownicą.
106 w wersji Electric
Marka Peugeot była jednym z prekursorów samochodów elektrycznych. Pierwszym modelem na prąd spod znaku lwa był VLV (elektryczny samochód miejski) zaprezentowanym w 1941 roku. Drugim, był właśnie 106, który utrzymywał światowy rekord sprzedaży aut elektrycznych do 2010 roku. Peugeot sprzedał prawie 3550 egzemplarzy wersji Electric, która była skierowana zarówno do klientów prywatnych, jak i flotowych.
Peugeot 106 był również głównym elementem humorystycznych kampanii reklamowych, ze słynnym hasłem: „Dżentelmen zrobi wszystko, aby pożyczyć samochód swojej żony”.
Z okazji 30 urodzin 106, Muzeum Peugeot Aventure w Sochaux zorganizowało wystawę, którą będzie można oglądać do końca 2021 roku. Z okazji rocznicy, na ekspozycji pojawi się osiem modeli: 106 Rallye (wersja włoska) z 1994 roku, 106 XSI z 1992 roku, 106 Signature z 1995 roku, 106 S16 z 1997 roku, 106 Enfant Terrible z 2002 roku, 106 Electric z 1996 roku, 106 Maxi z 1997 roku oraz prototyp 106 Cabriolet z 1992 roku.
Najnowsze komentarze