Już w tytule musiałem Wam zdradzić wynik pojedynku między Audi Q2 i Peugeotem 2008. Co więcej – to nie jest kwestia kosztów, bo nawet przed uwzględnieniem ich oraz wyposażenia zwycięstwo Peugeota nie budziło wątpliwości! I choć Audi nadrabiało opcjonalnym wyposażeniem (extra płatnym przecież), to Peugeot zdeklasował je wyposażeniem podstawowym w porównywalnych wersjach! Po szczegóły zapraszamy do stronniczego przeglądu prasy.
MOTOR nr 07 (3530) z 15.II.2021
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 2,49 zł
Koszt 1 strony: niemal 4,8 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C4, e-C4, 3 Crossback, DS 4, DS 4 Cross, DS 9, 206, 208, 208 PSE, 2008, 308, 3008, 508, 508 PSE, 19, Captur, Clio, Espace, Master, Megane, Scenic, Zoe, Duster, Lodgy, Logan, Crossland X
Zapowiedź wspomnianego testu znajdziecie już na okładce tygodnika. Aż sprawdzałem, czy nie przespałem 1,4 miesiąca i nie mamy 1. kwietnia ;-) No chyba, że za tydzień pojawi się sprostowanie, że pomylono kolumny w tabelce, albo coś ;-)
Citroëna C4 III generacji, Peugeota 206 SW i Renault 18 widać na stronie 3. To zapowiedzi ilustrujące spis treści, ale takiego czegoś sobie nie przypominam – żeby były tu tylko samochody francuskie.
W dziale Przyszłe premiery na stronie 8. wymieniono m.in. Peugeota 208 PSE oraz Peugeota 308. Tydzień temu był jeszcze DS 4, ale tym razem poświęcono mu odrębny artykulik na tej samej stronie, bo przecież auto zostało już zaprezentowane. MOTOR wspomina także o stylizowanej na bardziej terenową wersji DS 4 Cross. Nie omieszkał też napisać, że do sprzedaży trafił właśnie flagowy model francuskiej marki – DS 9.
Pozostajemy jeszcze na stronie 8. Opublikowano tu tabelkę z wynikami styczniowej sprzedaży dziesięciu najpopularniejszych marek samochodowych w Polsce. Z tych nas interesujących w Top 10 znalazła się tylko jedna – Dacia, na miejscu ósmym. Rumuńska marka wchodząca w skład Grupy Renault odnotowała lekki spadek w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku (-8,7%), ale w dziesiątce tylko dwie marki – BMW i Ford – mogą się cieszyć ze wzrostu sprzedaży. „Zjazdy” dwucyfrowe wcale nie są tu rzadkością.
Na stronie 9. znajdziecie wyniki plebiscytu Auto Lider 2021. May powody do zadowolenia, bo nie dość, że nagrodą w plebiscycie był Citroën ë-C4, to i wśród samochodów, które trafiły na podia w poszczególnych kategoriach, „naszych” samochodów nie zabrakło. Szczegóły? Proszę bardzo:
– Citroën C4 zwyciężył w kategorii premiera motoryzacyjna;
– Citroën C3 zajął drugie, a Peugeot 208 trzecie miejsce wśród aut małych / miejskich;
– Citroën C4 zajął trzecie miejsce wśród aut kompaktowych;
– Peugeot 2008 zajął trzecie miejsce wśród miejskich crossoverów / SUV-ów;
– Renault Espace Initiale Paris zwyciężył, a Renault Grand Scenic zajął trzecią pozycję w kategorii minivanów;
– Citroën zajął drugie miejsce w kategorii Marka roku.
Na tej samej stronie w dziale Motorynek wspomniano polskie ceny Peugeota 508 PSE.
Francuskie samochody pojawiły się także w rankingu sprzedaży europejskiej, który MOTOR zamieścił na stronach 10-11. Dla poszczególnych krajów podano po pięć najlepiej sprzedających się aut osobowych. W Belgii Clio było drugie. W Grecji czwarte, a na drugim miejscu znalazł się Peugeot 208. W bogatym Luksemburgu Clio uplasowało się na pozycji piątej. W Hiszpanii sklasyfikowano je na miejscu czwartym, a na drugim pojawiła się Dacia Sandero. W Portugalii Clio było królem rynku, na trzecim miejscu uplasował się Peugeot 2008, potem Renault Captur i Peugeot 208. W Danii najchętniej kupowano Peugeota 208 i Citroëna C3. W Słowenii zwyciężyło Clio, a Captur był czwartym najchętniej kupowanym samochodem. Czwarte miejsce w Estonii należało do Clio. W Rumunii cztery pierwsze miejsca zgarnęła Grupa Renault w kolejności: Dacia Logan, Dacia Sandero, Dacia Duster, Renault Clio. Na Węgrzech Dacia Lodgy była czwarta, a Duster piąty. Podobną pozycję Duster miał w Polsce. Clio było też trzecim najchętniej kupowanym nowym samochodem we Włoszech.
Ostatecznie w Europie Clio znalazło się na drugim miejscu tuż przez Peugeotem 208. Captur zajął miejsce szóste, Dacia Sandero jedenaste, Peugeot 2008 czternaste, Citroën C3 szesnaste, a Dacia Duster dziewiętnaste. Poza pierwszą dwudziestką uplasowały się natomiast Peugeot 3008 (23.), Renault Zoe (33.), Peugeot 308 (38.) oraz Opel / Vauxhall Crossland X (41.)
W rankingu marek Renault zajęło miejsce drugie, Peugeot trzecie, Citroën jedenaste, Opel / Vauxhall dwunaste, a Dacia trzynaste.
Niedawno miała miejsce polska premiera Citroëna C4. Byliśmy tam i podzieliliśmy się z Wami pierwszymi wrażeniami z jazd. Teraz czyni to także MOTOR. Na stronach 12-13 prezentuje najnowszy model z szewronami i ocenia go na cztery z pięciu możliwych do zdobycia gwiazdek.
Samochód korzysta z tej samej płyty podłogowej (modularnej, rzecz jasna), na której powstają m.in. DS 3 Crossback, czy Peugeot 208. Mimo to oferuje nadzwyczaj sporo miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Nie odbyło się to jednak kosztem bagażnika. Także ładowność jest imponująca – zbliża się do pół tony. MOTOR krytykuje jednak widoczność z miejsca kierowcy, a do tego wyczuwalne przechyły. Niech mi jednak wskażą samochód w cenie do 150.000 zł, w którym nie będą wyczuwalne przechyły… Zgoda – C4 powstał z myślą o komforcie, ale nie demonizujmy tego! To nie musi być wada. Ba – dla miłośników marki jest to wręcz Wielka zaleta! Niezbyt bezpośredni układ kierowniczy też się – tradycyjnie – nie spodobał, bo podobno jest przewspomagany i zbytnio „oderwany” od kół. Nawet pedał hamulca pracuje zbyt luźno, choć nie wiem, co Autor miał na myśli. Dobrze chociaż, że napisał ,iż auto zachowuje się bezpiecznie. Na koniec skrytykowano jeszcze słabe wyciszenie jednostek napędowych. Po przeczytaniu tekstu aż się zdziwiłem, że MOTOR dał cztery gwiazdki…
Za to humor poprawił mi test porównawczy Audi Q2 i Peugeota 2008. Audi jest marką Premium, Peugeot do tego segmentu aspiruje. Z pewnością francuska stylistyka jest odważna, a niemiecka w tym przypadku strasznie konserwatywna. Nie wiem, czy chciałbym jeździć miejskim SUV-em / crossoverem wyglądającym jak mniejsza kopia Q5 na przykład, bo podobieństwo jest duże. Q2, to taki „stary malutki”, jak mawiała kiedyś moja Babcia.
Silnik Audi ma cztery cylindry i niemal 1.5 dm³ pojemności skokowej. To może być dla wielu osób zaleta. W testowanym egzemplarzu generuje 150 KM mocy maksymalnej i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Trzycylindrowy PureTech ma pojemność 1.2 i dostarcza 155 KM i 240 Nm, w dodatku przy nieco wyższych prędkościach obrotowych. Ale nawet MOTOR twierdzi, że niemiecka jednostka przy wyższych prędkościach obrotowych wyje. Peugeot okazuje się minimalnie sprawniejszy w przyspieszaniu do 100 km/h (jeśli to kogoś naprawdę bawi), za to zużywa – wg producenta – więcej paliwa. Prawda testowa okazała się jednak inna – VAG znowu mija się z prawdą bardziej, niż inni, bo to Q2 potrzebowało wyraźnie więcej paliwa, niż 2008. Za to pod względem przyspieszeń Audi okazało się ciut lepsze. Jest za to dużo gorzej wyciszone!
Francuskie auto okazuje się o 100 kg lżejsze i to podobno czuć w prowadzeniu – tu lekkość i harmonia grają pierwsze skrzypce. Peugeot ma też perfekcyjnie zestrojone ESP, co skutkuje świetnym prowadzeniem. A to „nie klęka” nawet przy zapadniętych studzienkach kanalizacyjnych.
Choć więc za nadwozie i wnętrze więcej punktów zebrało Audi, to za układ napędowy, właściwości jezdne i bezpieczeństwo lepiej oceniono Peugeota. Ostateczna różnica po czterech kategoriach, to dwa oczka na korzyść francuskiego SUV-a. Cenę zakupu oceniono tak samo, choć Audi jest droższe w podstawie i po doposażeniu też. Ale poziomem wyposażenia 2008 bije na głowę Q2 i nie poprawia tego mnogość opcji dostępnych w Audi za dopłatą. Z reguły dość słoną…
W efekcie Peugeot pokonał Audi 191 do 183, a to nie jest śladowa różnica! Cały ten test znajdziecie na stronach 14-18. Warto zajrzeć!
Opel Grandland X pojawił się w roli potencjalnego konkurenta dla opisanego na stronach 20-21 Suzuki Acrossa.
Kradzieże samochodów nie są już dziś taką plagą, jak 30 lat temu, ale wciąż trochę aut w naszym kraju ginie. Temu tematowi MOTOR poświęcił strony 24-27 aktualnego wydania. W Polsce kradnie się głównie samochody marek niemieckich, ale na przykład właściciele Peugeotów 508 powinni uważać w województwie łódzkim, a Renault Megane w Wielkopolsce i na Śląsku. Na Podkarpaciu z kolei wsiąknęło zadziwiająco dużo użytkowych Masterów. Renault w ogóle jest na piątym miejscu w rankingu najczęściej kradzionych marek.
Citroëna Berlingo można dostrzec na zdjęciu na stronie 30.
Trzy strony dalej na małych fotkach można wypatrzyć Renault 19 i Renault Scenic’a.
W dziale Używane na stronach 36-39 MOTOR zaprezentował Peugeota 206 SW. Auto z silnikiem 1.4 HDi początkowo nie było brane pod uwagę – poszukiwano Citroëna C3, może Peugeota 206. 206-ka kombi miała atrakcyjną cenę i okazała się ciekawym trafem! Wprawdzie w segmencie B na kanapie nie będzie zbyt przestronnie, ale za to kufer nadwozia kombi poprawi funkcjonalność. Plusem jest też otwierana szyba pokrywy bagażnika. Fakt – samochód w tym wieku wymaga już trochę inwestycji, ale MOTOR uznał, że wydając na auto 2.700 zł dołożenie nawet takich samych pieniędzy na serwis nie będzie szastaniem kasą. A udało się kupić samochód oszczędny – idealny na pandemiczne czasy.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze. Tym razem naprawdę warto kupić ten tygodnik.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze