Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Partnerzy
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Peugeot 201 w Warszawie: Rajd Monte Carlo 1933 i… śmigła przed reflektorami

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-05-30
w Historia, Peugeot
Czas czytania 3 minut
127 4
A A
1

Warto przeczytać!

Peugeot chce, by cykl życia samochodu wynosił… 25 lat. Wynajem zamiast własności

Nowy Peugeot 3008 III nadjeżdża. Znamy datę premiery!

Nowy silnik hybrydowy 48 V w Peugeot. W jakich modelach się pojawi?

Przegląd rynku. Tani używany oraz uniwersalny samochód dla małej firmy i rodziny do 20 tysięcy złotych

W 1909 roku Automobile Club de Monaco rozpoczął planowanie rajdu samochodowego. Rajd Monte Carlo miał się rozpocząć w punktach całej Europy i zbiegać się na Monte Carlo. W styczniu 1911 roku 23 samochody wyruszyły z 11 różnych lokalizacji. Rajd składał się zarówno z jazdy, jak i nieco swobodnego wyboru w oparciu o elegancję samochodu, komfort pasażerów i stan, w jakim dotarli na metę.

Trasa rajdu wiodła między innymi przez Warszawę. W zbiorach Archiwum Narodowego znajduje się piękne zdjęcie trzydrzwiowego samochodu Peugeot 201, które widzicie powyżej. Pochodzi ono z Kuriera Codziennego, wydawanego wtedy w Polsce.

Peugeot 201 był produkowany w latach 1929-1937 w fabryce Sochaux, niedaleko szwajcarskiej granicy. Był to pierwszy masowo produkowany model tego producenta. 201 został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1929 roku. Niewielki samochód doskonale wpasował się w panujący wtedy klimat (m.in wybuch wielkiego kryzysu w USA). Peugeot 201 okazał się wielkim sukcesem, a Peugeot produkuje samochody do dzisiaj.

Samochód dojechał do mety rajdu (edycja 1933) i chociaż zawodnicy, Herbaux i Flipo, robili wszystko co mogli, zajęli ostatecznie 71. miejsce. W pierwszej trójce znalazło się za to Renault.

Co ciekawe, rok później w Kuryerze Warszawskim, w artykule na temat rajdu pisano tak: „Automobiliści, którzy jechali przez Polskę z Rumunii, jednogłośnie uskarżali się się na okropny stan szos w południowej Polsce. Skargi takie, niewątpliwie szkodliwe dla prestiżu mocarstwa, jakim chce być Polska w Europie, powtarzają się z roku na rok. Czy nie można by nareszcie doprowadzić do porządku najważniejszych szlagów: Stanisławów – Lwów – Warszawa – Gdynia, Wilno – Warszawa – Poznań – Zbąszyn, dróg w okolicach stolicy, Łodzi i Krakowa? […]

To to więc trzeci już rok z rzędu rallye do Monte Carlo wygrywa posiadacz maszyny francuskiej Hotchk’ss. Jest to powodzenie bez precedensu w historii wielkiej turystyki samochodowej. W nader trudnej konkurencji w roku 1932 Vasselele startuje na 2.475 ctm. Hotchkiss’ie z Umea i wygrywa rallye w czasie 93 godziny 26 minut. W r. 1933 tenże Vaselle jedzie na 3.4ł5 Hotchkissie z Tallinu i jako najlepszy staje w Monte Carlo po 94 godzinach i 30 minutach. W roku bieżącym startowały trzy maszyny tej marki i wszystkie znalazły się w najlepszych miejscach w ekipach startujących ze wspólnego punktu. Ponieważ miarą wartości marki są wielkie zawody, przeto notujemy ten fakt na chwałę przemysłu francuskiego. 

Wśród licznych udoskonaleń w ekwipunku i akcesorjach samochodów raidowych, zanotować należy: przewleczone miedzią łańcuchy przeciwślizgowe oraz gumowe nakładki na opony; ogrzewanie szyby elektrycznymi drucikami oraz prądem ciepła, doprowadzonym do chłodnicy; szkła żółte przeciwmgielne na latarniach – i nowinka – obracające się śmigła przed latarniami nie dopuszczające zalepiającego latarnie śniegu; dalej – polowe łóżka z rozkładanych foteli; radjoodbiorniki; pomysłowe skrytki podręczne na narzędzia i przybory toaletowe; system nakładanych na koła gąsienic i płóz; przyrządy z mapami„.

 


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2019-01-04 05:05:18.

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 201PeugeotrajdSport
Udostepnij71Tweet28Udostepnij8
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.