Peugeot 205 GTI Classique Sport – czarna perła spod znaku lwa

1 384

W podziemnym garażu na jednym z Warszawskich osiedli kryje się prawdziwa czarna perła spod znaku lwa: Peugeot 205 GTI Classique Sport, jeden z zaledwie 200 egzemplarzy i najprawdopodobniej jedyny taki okaz w Polsce.

Gdy samochód wyjechał na światło dzienne z podziemnego garażu do moich uszu doszedł mruczący odgłos silnika 1.9, a w powietrzu zaczął unosić się zapach spalin i klimat motoryzacji sprzed lat. Krystian, właściciel i wielki miłośnik 205 GTI z dumą prezentował swój nowy pojazd w kolekcji. Peugeot 205 GTI Classique Sport jest limitowaną wersją, która powstała na rynek szwedzki w zaledwie 200 egzemplarzach. Jak znaleźć taki unikat w dobrym stanie? Krystian nie do końca chce zdradzić wszystkie szczegóły i odpowiada tajemniczo: „trzeba mocno wejść w podziemny 205-tkowy świat”.
Model pochodzi z miasta Kiruna na dalekiej północy Szwecji, a ostatnie dwa lata spędził w szopie. Poprzednim właścicielem był starszy pan, który przed pójściem do szpitala miał jedno życzenie: oddać 205 GTI Classique Sport w dobre ręce i tak się właśnie stało. Któż może zaopiekować się pojazdem lepiej niż oddany miłośnik GTi? Oprócz Classique Sport Krystian posiada jeszcze 205 GTI w wersji Le Mans, a także „zwykłą” 205-tkę GTI, która służy jako samochód na co dzień.
Czym wyróżnia się ten Peugeot? Samochód został wykończony czarnym lakierem nadwozia Onyx, a w tylnej części i po bokach widoczne są emblematy Classique Sport. Limitowana edycja 205 GTI otrzymała także specjalnie wykończone wnętrze. Pojazd został wyposażony w podgrzewane fotele pokryte skórzaną tapicerką z czerwonymi przeszyciami, które świetnie komponują się z intensywnie czerwonymi wstawkami podłogi i boczków drzwi. Jedno spojrzenie do wnętrza wystarczy, by uwagę przyciągnęła charakterystyczna drewniana kierownica oraz gałka zmiany biegów Luisi. W centralnej części kierownicy dostrzeżemy logo Classique Sport oraz nieco wytarty numer egzemplarza 137. Na liczniku 205-tki widnieje skromne, jak na prawie 30-latka, 136 tys. km przebiegu.
Jak jeździ Peugeot 205 GTI? „Gdy prowadzisz to auto, trzeba być bardzo uważnym. Z jednej chce Cię ono ‚zabić na każdym zakręcie’, a z drugiej daje bardzo dużo frajdy z bezpośredniego połączenia z drogą – nie ma żadnych wspomagaczy, tylko ty, auto i asfalt” – mówi Krystian. Jazda GTI to niezwykłe emocje, które udzielają się nie tylko osobie za kierownicą, ale także innym sympatykom dawnej motoryzacji. Kierowcy na światłach uśmiechają się i pokazują podniesione do góry kciuki. Prowadzenie Peugeota wymaga jednak większej czujności, a także siły z powodu braku wspomagania kierownicy. Możemy zapomnieć o elektronicznych systemach ułatwiających jazdę i alarmujących o każdej przeszkodzie. Ile pali 205 GTI? Przy zwykłej jeździe jest to ok. 10 l/100 km. 
Peugeot 205 GTI Classique Sport, którego mieliśmy okazję podziwiać w Warszawie pochodzi z roku 1990, a jego stan to oryginał. Krystian wymienił w nim jedynie płyny i podstawowe elementy eksploatacyjne. Dalszych prac renowacyjnych wymaga tapicerka oraz nadwozie, które wkrótce zostanie powierzone specjaliście od detailingu.

 

 

Małgorzata Kozikowska

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
1 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
1 Autorzy komentarzy
Kustosz Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Kustosz
Gość
Kustosz

Piękne auto, rzadki egzemplarz! Gratulacje dla właściciela!