Peugeot 205 Multi to bardzo rzadko spotykana wersja popularnego miejskiego samochodu. Stworzona wspólnie przez Peugeot i Grau, była sprzedawana w salonach marki. Jedno z takich aut spotkaliśmy w Krakowie.
W połowie lat 80-tych Peugeot dostrzegł rosnące zainteresowanie niedużymi autami dla małego biznesu. Rynek usług i dostaw domagał się niedrogiego, zwrotnego a przy tym pojemnego samochodu. Naturalną bazą dla takiego pojazdu wydawał się być Peugeot 205. Dlatego producent skontaktował się z firmą Gruau i postawił przed nią zadanie produkcji nowego wariantu 205.
Sprawa wcale nie była taka prosta. Przed zaprojektowaniem nadwozia należało lepiej zrozumieć potrzeby małych firm. Handlowcy, krawcowe, małe domy mody, mechanicy, hydraulicy, elektrycy – zbadano setki przypadków. Nie trwało to długo i Gruau szybko przystąpił do projektowania użytkowej wersji 205, z lekkim podniesieniem i wyprostowaniem tyłu pojazdu, aby ułatwić dostęp do przestrzeni ładunkowej. Pomagała w tym jeszcze jedna firma – Durisotti.
Transformacji dokonano na bazie 3-drzwiowego modelu seryjnego gamy XA. Po zdjęciu tylnej klapy wycięto górną część nadwozia, następnie na metalowym łuku zamontowano poliestrową skorupę. Udało się osiągnąć rekordową, jak na tą gamę pojazdów, pojemność użytkową 1,6 m3. Mówimy o Peugeocie 205, autku naprawdę niedużym! Rozwiązanie okazało się idealne dla rzemieślników i handlowców. Samochód sprzedawano poprzez salony Peugeot. Tylko w latach 1985-1988 w warsztatach Gruau Laval wykonano 2.500 sztuk. Warto dodać, że z tej koncepcji powstał później 205 F, jako van, produkt producenta o pojemności użytkowej 2,6 m3.
A wczoraj taki Peugeot 205 Multi pojawił się w Polsce. Samochód wyposażony w silnik 1.9 TD, według właściciela przełożony z Citroëna ZX, prezentował się znakomicie. Był to pierwszy Peugeot 205, który przyjechał na biwak Europ.Raid pod Krakowem. Mieliśmy okazję go dokładnie obejrzeć i porozmawiać z dumnym właścicielem. Przy ponad 90 KM i lekkim nadwoziu autko, pomimo obciążenia pasażerami i darami jest nadzwyczaj dynamiczne oraz oszczędne.
Silnik PSA nie sprawia żadnych problemów a samochód bez problemu pokonuje nawet takie trasy jak intensywne 2 tygodnie po Europie i ponad 10 tysięcy kilometrów w ramach Europ.Raid.
Więcej zdjęć znajdziecie w galerii poniżej.
Najnowsze komentarze