W ubiegłym roku Peugeot wprowadził na rynek model e-208, ale historia elektrycznych samochodów marki spod znaku lwa sięga roku 1941, kiedy zaprezentowano model VLV. W późniejszych latach również proponowano pojazdy na prąd, wersję na baterie miał nawet Peugeot 205, legendarny już poprzednik 208-ki.
Nowy Peugeot e-208 powstał na platformie e-CMP, która pozwoliła na instalację silnika elektrycznego o mocy 136 KM i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm oraz akumulatora o pojemności 50 kWh. Jedno ładowanie e-208 wystarcza do pokonania maksymalnie 340 km. Rozpędzenie pojazdu od 0 do 100 km/h trwa 8,1 sekundy a maksymalna prędkość to 150 km/h. Jak pod względem wydajności radziły sobie wcześniejsze elektryczne Peugeoty?
VLV mierzył zaledwie 2,67 m długości, 1,12 m szerokości a w jego wnętrzu mogły podróżować dwie osoby. Malutki pojazd korzystał z jednostki elektrycznej o mocy 3,5 KM oraz 12V akumulatorów, które znajdowały się pod maską. Samochodzik przypominający z wyglądu trójkołowca rozpędzał się do 36 km/h i mógł przejechać maksymalnie 80 km. Wykorzystywany przez lekarzy i listonoszy Peugeot VLV powstał w 377 egzemplarzach.
Peugeot myślał o alternatywie dla silnika spalinowego także w latach 80, ale elektryczna 205-tka nigdy nie dostała zielonego światła do produkcji. Pierwszy prototyp opracowany przy współpracy z Francuską Agencją Kontroli Energii zaprezentowano w 1984 roku. Peugeot 205 Electrique był bardzo przemyślany i zaawansowany technologicznie. Napęd elektryczny wraz z akumulatorami miały tak kompaktowe wymiary, że udało się zmieścić je pod maską. W efekcie przestrzeń wewnątrz pojazdu oraz bagażnik miały wymiary standardowego modelu. Peugeot opracował także dwumiejscową wersję dostawczą 205 Electrique o przestrzeni ładunkowej 1 m3.
Napęd samochodu pochodził od silnika Leroy-Somer o mocy 11 KM (8kW). Prędkości, jakie osiągał, były raczej spokojne. Aby rozpędzić się od 0 do 50 km/h potrzebował 11,6 sekundy a jego maksymalna prędkość wynosiła 100 km/h. Jaki zasięg? Przy średniej prędkości 40 km/h elektryczny Peugeot 205 mógł pokonać 200 km, co dorównuje wielu współczesnym elektrykom. Przy 70 km/h kierowca przejeżdżał do 140 km. Jedną z wielkich innowacji tego modelu był w pełni funkcjonalny system odzyskiwania energii z hamowania.
Akumulator niklowo-żelazowy (Ni-Fe) firmy Saft składał się z 12 zestawów 6-woltowych a jego masa wynosiła 300 kg. Pełne naładowanie z domowego gniazdka 16A (moc 3,68 kW) zajmowało 10 godzin. Pojazd ważył ogółem 850 kg. Innymi słowy, był zaledwie o 100 kg cięższy niż tradycyjny 205. Dodatkowy ciężar jaki niosły ze sobą akumulatory rekompensował brak silnika spalinowego i skrzyni biegów.
Peugeot 106 Electrique
Peugeot wyprodukował 20 prototypów 205 Electrique, ale wprowadzenie na rynek nie powiodło się. Producent ostatecznie porzucił plany ze względu na zbyt wysokie koszty. Udało się dopiero z Peugeot 106 Electrique oraz jego kuzynem Citroenem AX Electrique. Pojazdy napędzał silnik o mocy 27 KM, który rozpędzał pojazdy do 90 km/h. Zasięg 106 Electrique wynosił do 100 km a ładowanie z gniazdka domowego w 80% trwało 8 godzin.
Peugeot 106 Electrique znajdował się w produkcji w latach 1995 – 2003. Łącznie powstało 6400 egzemplarzy, większość z nich powędrowała do francuskich urzędów. W latach 2010-2020 Peugeot oferował następcę 106 Electrique w postaci modelu iOn, który był technologicznym bliźniakiem Citroena C-Zero. W ten sposób dochodzimy do najnowszego spadkobiercy VLV, którym jest Peugeot e-208.
Najnowsze komentarze