MOTOR już na okładce, acz na jej samym dole, zapowiada porównanie Mazdy 2 z Peugeotem 208. Poza tym dokonuje przeglądu używanych Opli. Używanych, a więc powstałych jeszcze przed przejęciem marki przez Grupę PSA, więc nie będziemy się tym zajmować. Czy więc warto kupić aktualne wydanie tygodnika, gdy jest się miłośnikiem samochodów francuskich? Sprawdźmy to razem!
MOTOR nr 22 (3492) z 25.V.2020
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 2,29 zł
Koszt 1 strony: niemal 4,8 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C5, 208, 308, Kangoo, Sandero, Mokka X
I znowu zaczynamy od działu Przyszłe premiery, który tym razem gości na stronie 10. Wspomniano w nim Dacię Sandero, Citroëna C4, Peugeota 308, Renault Kangoo oraz Opla Mokkę X.
Na następnej stronie najdziecie tabelkę z wynikami sprzedaży dziesięciu najczęściej rejestrowanych w Polsce nowych aut osobowych. Dane obejmują pierwsze cztery miesiące roku i uwzględniają epidemiczne tąpnięcie. W zestawieniu MOTOR pokazał dwa interesujące nas modele. To Dacia Duster na miejscu szóstym i Renault Clio na dziewiątym.
Peugeot 208 kontra Mazda 2
Benzynowe silniki o mocy rzędu 100 KM i miejskie rozmiary, a do tego atrakcyjna stylistyka. I już wiadomo, że nie chodzi o żadnego Volkswagena ani Škodę ;-) Peugeot 208 II generacji i najnowsza Mazda 2, to bez wątpienia ładne samochody. Ładne – OK, to kwestia gustu. Oryginalne zaś są na pewno. Peugeot bardziej rzuca się w oczy i może się wydawać wyraźnie mniejszy, ale to pozory! Oba auta mają taką samą długość – 406 cm. Mazda ma odrobinę większy rozstaw osi i jest sporo wyższa. Peugeot jest za to o 5 cm szerszy. Czuć to szczególnie na kanapie z tyłu, choć widziałem krytyczne uwagi, jakoby 208-ka była ciasna. MOTOR twierdzi, że to Mazda jest o aż 7 cm węższa w środku w tylnej części! Peugeot ma o 10% pojemniejszy bagażnik.
Osiągi
Mazda jest o kilkadziesiąt kilogramów lżejsza i być może dlatego testowo o ułamki sekund dynamiczniejsza. Peugeot, też nie zawalidroga, wyraźnie lepiej hamuje. Francuskie auto jest też lepiej wyciszone, choć w teście spalania musiało uznać wyższość konkurenta. Być może dlatego, że jego 100-konny silnik 1.2 PureTech i przyjemne zawieszenie wręcz zachęcają do dynamicznej jazdy. Mazda dysponuje jednostką o większej pojemności skokowej (1.5) i nie ma turbosprężarki.
Komfort użytkowania
MOTOR pochwalił Peugeota za stanowisko pracy kierowcy. 208-ka ma wygodniejsze fotele o lepszej regulacji (płynna, a nie skokowa). Lekkiej krytyce poddano i-Cockpit® 3D. Uznano też, że na kanapę wsiada się nieco trudniej, niż w Mazdzie. Za to wnętrze może się podobać z uwagi na znakomite materiały wykończeniowe stosowane przez Peugeota. Mazda też nie jest zła, ale 208-ka jest tu lepsza. Zawieszenie uznano za „komfortowo-bezpieczne”, a układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny. Fakt, testowałem wersję GT Line, a nie Allure, ale myślę, że zawieszeniowo nie różnią się one tak bardzo. Może Peugeot, to nie gokart, ale żeby było jakoś kanapowo? Raczej nie miałem takich odczuć…
Werdykt?
Peugeot pokonał Mazdę i to nie pojedynczym punktem. Wynik starcia, z uwzględnieniem kosztów i wyposażenia, to 189 do 182. Przed ich uwzględnieniem różnica była nieco mniejsza, ale i tak pięciopunktowa. Bo choć Mazda otrzymała dużo punktów za wyposażenie (MOTOR wskazał, że seryjnie w testowanej wersji ma m.in. reflektory LED, podgrzewane fotele oraz podgrzewaną kierownicę), ale okazuje się naprawdę wyraźnie droższa od Peugeota. Lekko licząc – o 10%. A malkontenci mówią, że to Peugeoty są drogie…
Drobiazgi
Citroëna C5 Break pierwszej generacji można dostrzec przyglądając się uważnie małej fotce zamieszczonej na stronie 31.
Renault Kangoo wspomniano na stronie 34. Chodzi o poradę dotyczącą wynajęcia dostawczaka na dwa miesiące. MOTOR sugeruje, że lepiej rozważyć zakup używanego np. Doblo, czy Kangoo za kilka tysięcy złotych.
Peugeot 208 I generacji pojawił się na stronie 44. w teście używanego Volkswagena Polo. Oczywiście francuskie auto wystąpiło w roli konkurenta.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze