Peugeot 208 święci triumfy w wielu europejskich krajach. Dostępny w wersji spalinowej i elektrycznej przekonuje do siebie klientów świetnym wyglądem, wysokim komfortem jazdy i nowoczesnym designem wnętrza.
Nie bez powodu samochód ten zdobył prestiżowy tytuł Car of the Year 2020. Pokonał bardzo mocnych konkurentów, w tym BMW 1, Forda Pumę, Porsche Taycana, Renault Clio oraz Toyotę Corollę. „Peugeot 208 wyróżnia się na tle konkurencji. Ma szeroki wybór jednostek napędowych, które oprócz tradycyjnego silnika benzynowego i wysokoprężnego obejmują też wersję elektryczną. Prawdopodobnie będzie sprzedażowym hitem” – pisano w momencie ogłoszenia wyników konkursu Car of The Year 2020.
W 2020 roku we Francji Peugeot 208 podbił serca klientów i znalazł 92.793 nabywców (ponad 5% udziału w całym rynku!). Tymczasem w tym samym roku w Polsce kupiło go zaledwie 2.565 osób. Skąd taka ogromna różnica?
Peugeot 208 |
Francja |
Polska |
ilość nabywców 2020 |
92.796 |
2.565 |
Niewątpliwie do tak niskiego wyniku przyczyniła się polityka cenowa. Ceny w Polsce zostały w zeszłym roku mocno podniesione w stosunku do krajów ościennych. I być może dlatego w Czechach Peugeot odniósł duży sukces sprzedażowy i w III kwartale 2020 znajdował się na trzecim miejscu w rankingu producentów. Pytaliśmy wtedy Peugeot Polska o przyczyny różnic w cenach. „Ceny są dostosowywane do specyfiki danego rynku, jego uwarunkowań między innymi prawnych i podatkowych. Z zasady nie komentujemy cen na innych rynkach. Zwracamy jednak uwagę, że zostały porównane polskie ceny katalogowe do cen promocyjnych w Czechach i na Słowacji” – napisała Dorota Kozłowska, PR manager Peugeot Polska.
Być może tak było – tyle, że my porównywaliśmy ceny bezpośrednio z oficjalnych stron producenta w Polsce i Czechach. Dla klienta nie ma zresztą znaczenia jak nazywa się cena – ma być postrzegana jako korzystna i zachęcająca do zakupu.
Drugi element, który można obwiniać, to polityka promocyjna, a być może jej brak. Mimo zdobycia tytułu samochodu roku, Peugeot 208 nie był szeroko reklamowany w ten sposób. Co więcej, można było odnieść wrażenie, że producentowi momentami w ogóle nie zależy na promocji tego modelu – w zeszłym roku otrzymaliśmy pismo od prawników PSA dotyczące zupełnie innej kwestii, w którym niejako przy okazji i „na marginesie” kwestionowali użycie loga Car of The Year na jednej z reklam Peugeot 208, które były wyświetlane w naszym serwisie. Dodajmy, że reklama nie była naszego autorstwa a my zresztą nie zajmujemy się sprzedażą samochodów – jesteśmy serwisem informacyjnym, testujemy auta, ale nie prowadzimy ich sprzedaży.
Zupełnie niezrozumiałe jest też to, że od roku na stronie Peugeot.pl grafiki 208 na głównej stronie modelu nie mówi się o tytule Car of The Year, ale wyłącznie o tym, że auto było finalistą tego konkursu. Dla porównania angielska wersja – jest wszystko, łącznie z informacją o 210 latach Peugeot i możliwością kupienia auta on-line.

Gdy testowaliśmy Peugeot 208, chwaliliśmy go za komfort jazdy, piękne wnętrze z i-cockpitem, wygodę, bardzo udany projekt nadwozia i dobrej jakości materiały, użyte w kabinie. Porównywaliśmy go m.in. do Renault Clio. Redaktor naczelny Francuskie.pl podkreślał zalety Peugeot 208 GT Line. Podobał nam się 208 Allure. Obiektywnie jest to dobry samochód. Peugeot 208 powinien się więc sprzedawać dobrze, a przynajmniej dużo lepiej niż było to w 2020 r. – pod warunkiem, że byłby szerzej znany na rynku i odpowiednio wtedy do tego rynku wyceniony. Ma ku temu wszelkie atuty produktowe.
Niska sprzedaż martwi polskich dealerów. Ich komentarze są dość jednoznaczne – tak dalej być nie może. Ogromne poruszenie w tym środowisku wywołały nowe plany sprzedażowe Peugeot, ilościowo wyższe niż w zeszłym roku. Bez wsparcia centrali, zarówno w zakresie polityki cenowej, jak i komunikacji, może to być trudne do osiągnięcia.
Są jednak i pozytywne działania – w mediach na początku tego roku pojawiła się nowa kampania reklamowa Peugeot Winter drive, mówiąca o wyprzedaży w Peugeot. Tego jednak chyba zabrakło przez cały zeszły rok. Peugeot 208, samochód roku 2020, w Polsce jest nadal mało znany, a jednak warto byłoby to zmienić.
Obecnie w Polsce Peugeot 208 zaczyna się w cenniku od 59.100 zł. W wyprzedaży Winter Drive cena modelu zaczyna się od nieco ponad 53 tys. zł.