Peugeot 304 obchodzi w tym roku, a nawet w tym miesiącu, swoje 50-lecie. Okazją do świętowania jest rozpoczynający się pojutrze salon Auto e Moto d’Epoca, który potrwa do niedzieli. Pisałem już o tym w kontekście Citroëna. I wciąż polecam – jeśli ktoś z Was jest lub będzie w okolicach Padwy w tym tygodniu, to naprawdę warto zajrzeć na tę imprezę.
Auto e Moto d’Epoca, to wydarzenie o międzynarodowym znaczeniu. Te targi odwiedzają miłośnicy klasycznej motoryzacji niemal z całego świata. Club Storico Peugeot Italia będzie podczas tego salonu świętował 50-lecie modelu Peugeot 304. Bo to właśnie w październiku 1969 roku zaprezentowano światu ten samochód. Dziś już przez wielu zapomniany, ale m.in. po to jest Francuskie.pl, by przypominać o takich wspaniałych samochodach!
W drugiej połowie lat 60. XX wieku Peugeot stwierdził, że czas wypełnić lukę pomiędzy nowym wówczas modelem 204, a dostępnym już od ładnych paru lat 404. Opracowano model 304, który częściowo bazował na podzespołach mniejszej 204-ki. Zaprezentowano go na Salonie Samochodowym w Paryżu w październiku 1969 roku (niektóre źródła mówią o wrześniu 1969 roku). Tak, czy inaczej, samochód obchodzi właśnie swoje 50-lecie.
Nowy model otrzymał charakterystyczne dla Peugeota trapezoidalne reflektory oraz opadającą linię bagażnika. Za projekt nadwozia odpowiadało słynne studia Pininfarina. Pod maskę trafiały różne jednostki napędowe. Były to 4-cylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1.288 cm³ i mocy 65 lub 75 KM (wersja S), diesel o pojemności 1.357 cm³ lub 1.548 cm³ i mocy 45 lub 47 KM, łączone z 4-biegową skrzynią biegów. Samochód ważył nie więcej, niż 1.335 kg i osiągał prędkość maksymalną zależną od wersji 130-160 km/h.
Peugeot 304 był dostępny jako sedan i kombi, a od marca 1970 r. także coupé i cabriolet. Model produkowany był od września 1969 r. do marca 1979 r. (niektóre źródła podają rok 1980). Wyprodukowano łącznie 1.178.423 egzemplarzy Peugeota 304.
Peugeot 304, jak wspomniałem, dostępny był także jako coupé i kabriolet. Wprawdzie nie były to samochody o charakterze sportowym, za to oferowały praktyczność niedostępną wielu konkurentom. Peugeot 304 coupé dysponował dużym bagażnikiem. To jeden z pierwszych trzydrzwiowych samochodów, który sprzyjał nie tylko możliwościom przewozowym, ale jednocześnie świetnie wyglądał. Dziś jego stylistyka już trochę trąci myszką, ale w swoich czasach było to eleganckie, wygodne i funkcjonalne coupe.
Także Peugeot 304 cabriolet nie dysponował sportowymi osiągami, ale również miał duży bagażnik, a do tego wygodne zawieszenie oraz ekonomiczny i niezawodny silnik. Od początku był dostępny z udanym hard-topem, dzięki czemu był to rodzaj sportowego coupe na sezon zimowy. W lipcu 1975 roku zakończono produkcję wersji 304 Coupé i Cabriolet. W efekcie te dwie wersje są dziś wyjątkowo rzadkie i poszukiwane przez kolekcjonerów modeli sygnowanych lwem. Powstało 18.647 egzemplarzy 304 Cabriolet i 60.186 sztuk 304 Coupé. W moim odczuci cabrio wygląda po prostu obłędnie!
Peugeoty 304 Coupé i Cabriolet napędzane były silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1.298 cm³ i mocy maksymalnej od 65 KM do 71 KM (zależnie od typu gaźnika).
Z kolei Peugeot 304 Break (czyli kombi) rozpoczęła się w roku 1970 i trwała do końca produkcji całego modelu. Praktyczna, choć niewątpliwie mniej elegancka wersja sprzedawała się bardzo dobrze.
Przygotowujący ekspozycję na salon Auto e Moto d’Epoca w Padwie Club Storico Peugeot Italia istnieje od 21 lat. To trochę mniej, niż 50-lecie Peugeota 304, ale wystarczająco dużo, by poradzić sobie z takim przedsięwzięciem. Club Storico Peugeot Italia powstał z inicjatywy grupy pasjonatów przy wsparciu Peugeot Automobili Italia, a jego celem jest wspieranie wszystkich entuzjastów historycznych i kolekcjonerskich modeli Peugeot obecnych we Włoszech. Począwszy od 2000 roku klub jest członkiem federacji A.S.I. i jest związany z Peugeot Aventure. Członkowie Club Storico Peugeot Italia są zatem również członkami l’Aventure Peugeot.
Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: Peugeot Italia
Najnowsze komentarze