Używany Peugeot 306 może być sposobem na zakup taniego, przyjemnego w eksploatacji samochodu.
Dysponując mocno ograniczonym budżetem na zakup funkcjonalnego samochodu do wykonywania codziennych obowiązków wielu kierowców boi się sięgać po modele pochodzące z lat 90’tych. W wielu przypadkach starsze generacje okazały się lepiej dopracowane i mniej kłopotliwe niż pozornie nowocześni następcy. Los modelu trochę zapomnianego spotkał właśnie Peugeota 306, który w świadomości kierowców wyparty został przez model 307.
Peugeot 306 rozpoczął podbój rynków w 1993 roku, z oferty zniknął dopiero po dziewięciu latach produkcji. Zbudowany został na płycie podłogowej wspólnej z Citroënem ZX, w kolejnych latach użyto jej również w modelach Berlingo i Partner, co tylko dowodzi kunsztu inżynierów.
W tym samym roku także wprowadzono do oferty niezwykle praktyczne kombi. Dodatkowo ofertę nadwoziową uzupełniał nie wszystkim podobający się sedan i zgrabny kabriolet opracowany przez włoskich artystów z Pininfariny. Początkowo w cenniku znalazł się trzy i pięciodrzwiowy hatchback prezentujący ostry design Peugeota początku lat 90’tych – przy okazji modernizacji z 1997 roku linie nadwozia wyoblono, nadając 306 świeżości.
W bezwypadkowych egzemplarzach rdza nie stanowi problemu, także tych z początku produkcji – płowieją jedynie nielakierowane zderzaki i lusterka. W przypadku odmiany pozbawionej dachu ogromny wpływ na finalną cenę ma kondycja poszycia dachu – renowacja bądź uszycie nowego to wydatek kilkunastu tysięcy złotych, warto o tym pamiętać przed oględzinami.
Wnętrze z dzisiejszej perspektywy jest nudne i całkowicie niczym się nie wyróżnia. Archaiczny design w praktyce jednak zupełnie nie przeszkadza, natomiast brak zaawansowanych elektronicznych dodatków z perspektywy czasu okazuje się ogromnym atutem. Obsługa i ergonomia miejsca pracy kierowcy wciąż spełnia wysokie standardy – początkowo dziwić może tylko niskie oparcie przednich foteli, które w żaden sposób nie odbija się na komforcie jazdy.
Podstawowy zakres regulacji fotela wystarczy aby dobrać dogodną pozycję do długich podróży. Na tylnej kanapie zwłaszcza za wysokim kierowcą miejsca nie pozostanie zbyt wiele, co więcej – osoby o wzroście ponad 180 cm – w hatchbacku i sedanie narzekać będą na niedostatki przestrzeni na głowę. Oczywiście o udogodnieniach takich jak mocowania fotelików ISOFIX nie były jeszcze dostępne. Lista opcji 306 zawiera między innymi manualną klimatyzację, szyberdach, ABS, tempomat, prosty komputer pokładowy, skórzaną tapicerkę i fabryczne radio.
Wymiary Peugeot 306 |
hatchback |
sedan |
kombi |
kabriolet |
Długość (mm) |
3995 |
3995 |
4344 |
4179 |
Szerokość (mm) |
1692 |
1689 |
1680 |
1680 |
Rozstaw osi (mm) |
2580 |
2580 |
2580 |
2540 |
Pojemność bagażnika (dm3) |
338 |
338 |
440 |
274 |
Dopuszczając zakup Peugeota 306 z myślą o dalszej eksploatacji warto swoje poszukiwania zawęzić do odmian benzynowych, których nawet poważne usterki nie wyczyszczą portfela. Katalog otwiera zdecydowanie za słaby 1.1 (sprawdzający się doskonale w modelu 106) o mocy 60 KM.
Zobacz: Nowe samochody Peugeot
Akceptowalną dynamikę zapewniają 1.4 75 KM, 1.6 89-98 KM i 1.8 101-112 KM. Jednostka 2.0 w każdym wariancie mocy daje już sporo frajdy z jazdy, wyjątkowo sprawnie radząc siebie z lekkim 306. Zależnie od wersji dysponuje mocą 123-167 KM. Wszystkie silniki dysponują wielopunktowym wtryskiem paliwa umożliwiającym bezproblemowy montaż instalacji gazowej. Napęd rozrządu oparto o tani w wymianie pasek – koszt zabiegu oscyluje wokół 500-700 złotych. Po latach musimy spodziewać się wycieków z układu napędowego – w większości przypadków niegroźnych, problemów z zacinającą się przepustnica i zaworem recyrkulacji spalin. Mechanicy przypominają także o naturalnym dla leciwych, wyeksploatowanych egzemplarzy zużyciu oleju silnikowego.
Gama silników diesla początkowo składała się z jednostek z pośrednim wtryskiem paliwa, które w akompaniamencie donośnego, charakterystycznego klekotu pokonywały imponujące przebiegi. Wersje wolnossące 1.9 69 KM i nowszy 1.9 70 KM nie grzeszą dynamiką, są jednak bardzo oszczędne i praktycznie niezniszczalne. Akceptowane, prawie współczesne osiągi gwarantuje wersja z turbosprężarką bez zmiennej geometrii łopat 1.9 TD krzesa 90 KM. Przy okazji ostatniego liftingu do 306 trafił nowoczesny diesel z bezpośrednim wtryskiem common raill – 2.0 HDI o mocy 90 KM, doskonale znany z 206, 406 i dziesiątek innych modeli koncernu PSA.
Silniki Peugeot 306 |
||||||||||
jednostka |
1.1 8V |
1.4 8V |
1.6 8V |
1.8 8V |
2.0 8V |
2.0 16V S16 |
1.9 D |
1.9 TD |
1.9 D |
2.0 HDI |
pojemność skokowa (cm3) |
1124 |
1361 |
1587 |
1762 |
1905 |
1998 |
1905 |
1905 |
1868 |
1997 |
moc/Nm |
60 / 88 |
75 / 111 |
89-98 / 135 |
101 / 153 |
123 / 176 |
167 / 193 |
68 / 120 |
90 / 195 |
70 / 125 |
90 / 205 |
spalanie (l/100) |
6 – 8 |
6.5 – 9.5 |
7 – 11 |
7.5 – 12 |
8 – 13 |
4.5 – 7 |
5 – 7.5 |
4.5 – 7 |
4 – 7 |
W żadnym z silników z zapłonem samoczynnym nie uświadczymy problematycznego dwumasowego koła zamachowego, filtra cząstek stałych czy innych kosztownych elementów. Największą wadą wszystkich diesli jest zazwyczaj ogromny przebieg i lata zaniedbań serwisowych wynikających z oszczędności właścicieli. Układ jezdny Peugeota 306 wykonano zgodnie ze sprawdzoną receptą pozwalającą połączyć komfort podróżowania, precyzję prowadzenia i niskie koszty produkcji – obsługi. O kontakt przednich kół z nawierzchnią odpowiadają kolumny McPhersona, z tyłu komandytowych rozmiarów belka skrętna (jej regeneracja to wydatek 600 złotych).
Peugeot 306 powoli znika z naszych dróg. Wiele egzemplarzy których koszty napraw przewyższają rynkową wartość kończą swój żywot, jedynie przed wyjątkowo zadbanymi, ciekawymi wersjami pozostającymi w rekach pasjonatów maluje się świetlana przyszłość. Z drugiej strony, uczciwie serwisowany 306 z prostym silnikiem benzynowym nadal sprosta codziennym zadaniom, na jego korzyść przemawia funkcjonalność, prosta budowa i ogromne zaplecze tanich części zamiennych.
Najnowsze komentarze