Przeglądając czeluści internetu można natknąć się na wiele ciekawostek motoryzacyjnych sprzed lat, takich jak porównanie samochodów aktualnie oferowanych wyłącznie na rynku wtórnym. Magazyn Auto Test z Argentyny porównał ze sobą cztery modele z rynku południowoamerykańskiego: Citroena C4, Peugeota 307, Forda Focusa i Chevroleta Vectrę. Rezultat może okazać się interesujący.
Rywalizacja była niezwykle zacięta. Vectrę uznano za najbardziej przestronną, Ford Focus zdobył najwięcej punktów za najwygodniejszą pozycję za kierownicą, ale to francuskie modele najbardziej przypadły testerom do gustu. Peugeot 307 tryumfował w kategorii ergonomii obsługi i multimediów dzięki obecności dużych białych tarcz oraz przycisków skoncentrowanych wokół kierownicy. Układ sprawia, że wszystkie funkcje są łatwo aktywowane i nie będą uruchamiane przypadkowo, jak na przykład w Vectrze. Citroena C4 określono modelem „zdigitalizowanym”. Kierowca musi przyzwyczaić się tylko do centralnej lokalizacji wyświetlacza oraz stałej pozycji centralnej części kierownicy.
Peugeot 307 i Citroen C4 najlepiej wyposażone
Nie udało się francuskim modelom pokonać Forda Focusa izolacją akustyczną i wyczuciem kierownicy, ale okazały się lepiej wyposażenie. Porównano cztery najbogatsze wersje pojazdów. Wyjątkiem okazał się C4 Exclusive, dla którego istniał jeszcze wyższy wariant Exclusive Plus z elektrycznie regulowanym fotelem, czujnikami parkowania z przodu, kierunkowymi reflektorami bi-ksenonowymi oraz kilkoma innymi drobiazgami. Peugeot jest jedynym pojazdem spośród testowanej czwórki wyposażonym w zmieniarkę CD i razem z Focusem może pochwalić się obecnością szyberdachu.
W kategorii „bezpieczeństwo” przodował Citroen C4, co może być przydatną informacją podczas zakupu auta używanego. W wyposażeniu znajdowało się sześć poduszek powietrznych (Focus i Vectra miały jedynie poduszki przednie) i ESP. C4 posiada też najlepszy układ hamulcowy.
Osiągi
4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 143 KM Citroena i Peugeota ma największy potencjał przy niskich prędkościach obrotowych i dużą werwę w wyższych wartościach obrotomierza. Najlepiej nadaje się do dynamicznej jazdy, choć we francuskich kompaktach może doskwierać brak szóstego biegu. Przy 130 km/h obrotomierz wskazuje 4000 obr/min. W Focusie napędzanym jednostką 2.0 o mocy 145 KM jest to 3500 obr/min. Jednostka 2.0 Forda wibruje mniej, jest cichsza i dobrze przyspiesza, ale w codziennej jeździe została określona jako „leniwa”. Ford posiada też najlepszą skrzynię biegów z krótkimi drogami prowadzenia drążka.
Wszystkie pojazdy osiągają maksymalną prędkość, pomiędzy 197 a 202 km/h, co stanowi niewielką różnicę. Podobnie jest z przyspieszeniem w odstępie jednej sekundy między najszybszym i najwolniejszym modelem.
Gdyby w teście chodziło o równowagę pomiędzy zwinnością a komfortem jazdy, zwyciężyłby Focus, ale podczas szybkiej jazdy w zakrętach najlepiej radził sobie Peugeot 307. Francuz jest najbardziej zwrotny i ma najmniejsze nachylenia nadwozia. C4 ma podobną charakterystykę, ale jest bardziej miękki. Z kolei Focus dzięki niezależnemu tylnemu zawieszeniu lepiej radzi sobie ze zmianami nawierzchni i sprawniej izoluje nierówności niż pozostałe modele. Vectra również radzi sobie dobrze. C4 i 307 są nieco sztywniejsze.
Werdykt: zwycięża Peugeot 307
Pierwsze miejsce z rezultatem 424,5 pkt należy do Peugeota 307, który jest najstarszy z modeli, ale jak widać nie jest to przeszkodą w byciu najlepszym. Francuski model posiadał kompletne wyposażenie, wydajny silnik oraz rozsądną cenę. Drugie miejsce należy do Citroena C4, który otrzymał punkty za wygląd oraz poziom bezpieczeństwa a na kolejnych pozycjach znajdziemy Forda Focusa i Chevroleta Vectrę.
Najnowsze komentarze