Peugeot 4007 to SUV, który wprowadzono na rynek we współpracy z Mitsubishi. Do dzisiaj jest to dobra opcja dla rodziny. Połączenie funkcjonalnego nadwozia i znakomitych silników HDi dało bardzo dobre efekty.
Wśród klientów rynku wtórnego zapanowała także moda na wszelkiego rodzaju SUV’y które w wielu przypadkach z powodzeniem zastąpią kombi klasy średniej lub kompaktowe. Jedną z ciekawszych propozycji ze sprawdzoną technologią jest Peugeot 4007, będący pierwszym modelem z uniwersalnym charakterem marki.
Niespełna dwie dekady temu, gdy w Europie na dobre rozkręcała się moda na wszędobylskie SUV’y prym wiedli producenci z Japonii i Korei – marki ze starego kontynentu zostawiając w pobitym polu. W sytuacji wyraźnych braków w swojej ofercie stanął koncern PSA – błyskawiczne opracowanie własnego modelu od podstaw nie wchodziło w grę ze względów finansowych.
Sama platforma i układ napędowy pochłonął by pokaźną kwotę. Postanowiono nawiązać współpracę z Mitsubishi – które od dawna z sukcesami produkuje auta terenowe i SUV’y. Jednym z owoców francusko-japońskiej współpracy był Peugeot 4007 i Citroën C-Crosser – bliźniacze modele z Outlanderem drugiej generacji. Modele produkowane były na wspólnej linii produkcyjnej w Japonii od 2007 do 2012 roku. Różnice względem japońskiego dawcy sprowadzały się do modernizacji pasa przedniego, logotypów i zastosowaniu własnego diesla. Wyróżnikiem francuskiej części rodzeństwa jest masywny przedni grill z wydzielonym miejscem na tablicę rejestracyjną, wydatnymi lampami i nieco inaczej wyprofilowaną maską.
We wnętrzu zmiany kończą się na zmienionym logo na kierownicy. Przednie fotele są przyzwoicie wyprofilowane i oferują poprawne warunki jazdy. Oczywiście skrojone są pod znacznie niższe osoby, co objawia się krótkim siedziskiem i nieco zbyt niskim oparciem. Niemniej jednak ergonomię miejsca pracy kierowcy trzeba ocenić pozytywnie, widoczność jest doskonała, zaś obsługa wszelkich instrumentów intuicyjna. Razi jedynie dostępny opcjonalnie ekran multimediów przywodzący ma myśl akcesoryjne urządzenia dostępne niegdyś w marketach.
Peugeot 4007 – wymiary
Peugeot 4007 – dane techniczne | |
Długość (mm) | 4.635 |
Szerokość (mm) | 1.805 |
Rozstaw osi (mm) | 2.670 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 441 |
Wykorzystane tworzywa wzorem pierwowzoru są twarde, podatne na zarysowania lecz perfekcyjnie spasowane. Na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby – co ciekawe, standardem były dwa dodatkowe fotele chowane w podłodze bagażnika. Lista często spotykanych dodatków zawiera skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowane fotele i szyby, szyberdach, wspomniane multimedia z nawigacją, komputer pokładowy – sterowany bardzo niewygodnie przez przycisk na zegarach, dopracowane nagłośnienie z subwooferem umieszczonym w bagażniku oraz prosty napęd na cztery koła.
Paleta silnikowa jest skromna lecz zupełnie wystarczająca. Planując zakup wersji benzynowej do dyspozycji otrzymujemy dwie czterocylindrowe, wolnossące konstrukcje Mitsubishi: 2.0 16V 147 KM i 2.4 16V o mocy 170 KM. Są to dopracowane silniki z pośrednim wtryskiem paliwa, które z dobrze dobraną instalacją gazową pozwalają na spore oszczędności. Musimy się tylko przygotować na istotnie wyższe ceny części zamiennych niż w porównywalnych francuskich silnikach grupy PSA.
Jednostki odwdzięczają się jednak ponadprzeciętną trwałością i dynamiką. Lwią część oferowanych egzemplarzy wyposażono jednak w silnik diesla, który doskonale wpisuje się w charakter SUV’a. Tutaj stosowano już silnik znany z wielu innych modeli koncernu PSA – 2.2 HDI o mocy 156 KM łączony z sześciobiegową przekładnią manualną, lub automatyczną. Jednostka oczywiście wyposażona jest w bezpośredni wtrysk common raill – wtryskiwacze piezoelektryczne, filtr cząstek stałych FAP wymagający uzupełniania czynnika, dwumasowe koło zamachowe, pasek rozrządu i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat. Takie połączenie pozwala na zachowanie rozsądnego zużycia paliwa oscylującego wokół 7 – 10 litrów oleju napędowego na sto kilometrów i wystarczającej dynamiki.
Peugeot 4007 – silniki
Silniki Peugeot 4007 |
|||
jednostka |
2.0 16V |
2.4 16V |
2.2 16V HDI |
pojemność skokowa (cm3) |
1.998 |
2.378 |
2.179 |
moc/Nm |
147 / 199 |
170 / 232 |
156 / 380 |
spalanie (l/100) |
8 – 12 |
9 – 14 |
7 – 10 |
Bolączką modelu może być jakość wykonania karoserii. Zabezpieczenie antykorozyjne prezentuje średni poziom, co widać nawet w bezwypadkowych egzemplarzach w których nagminnie pojawiają się rdzawe wykwity. Bezawaryjna okazuje się japońska mechanika z dołączanym napędem wszystkich kół włącznie.
Peugeot 4007 regularnie serwisowany i zabezpieczany antykorozyjnie wciąż wydaje się ciekawą propozycją rynku wtórnego. Zwłaszcza dla kierowców potrzebujących przestronnego wnętrza i lepszych właściwości trakcyjnych niż nisko osadzone kombi.
Najnowsze komentarze