Peugeot 4008 to SUV, który powstał na bazie Mitsubishi. Samochód był sprzedawany również w Polsce.
Przez kilka lat koncern PSA współpracował z Mitsubishi na gruncie doskonale znanym Japończykom – wszechstronnych SUV-ów segmentu C i D. W każdym przypadku ów współpraca ze strony Francuzów ograniczała się do subtelnej zmiany stylistyki japońskich modeli i dodanie do oferty własnego diesla. Cały proces produkcji pozostawiono w rękach Mitsubishi. Dziś Peugeot 4008 i bliźniaczy Citroën C4 Aircross są ciekawostką na rynku wtórnym i mogą być niezłym wyborem wśród używanych aut.
Kariera Peugeot 4008 i Citroën C4 Aircrossa zaczęła się w 2012 roku, produkcję Peugeota zakończono w 2016, zaś Citroëna rok później ze względu na niskie wyniki sprzedaży. Obydwa modele były nieco droższe niż oferowany równolegle z nimi Mitsubishi ASX. W 2013 roku redakcja Francuskie.pl testowała Citroëna C4 Aircross w Nowej Zelandii.
Miejsce charakterystycznych ostrych linii znanych z ASX-a zajęły wyoblone kształty, obowiązkowo zmieniono także pas przedni i tylny. Z perspektywy czasu to właśnie zmiany w wyglądzie są największym problemem 4008 i C4 Aircrossa, znalezienie elementów blacharskich jest trudnym zadaniem.
Peugeot i Citroën różnią się od siebie detalami, co uniemożliwia zamienność chociażby maski czy błotników. Z uwagi na japoński rodowód jakość zabezpieczenia antykorozyjnego jest przeciętna, ustępuje innym modelom z ówczesnej gamy.
Peugeot 4008 – podstawowe wymiary
Peugeot 4008 dane techniczne | |
Długość (mm) | 4340 |
Szerokość (mm) | 1800 |
Rozstaw osi (mm) | 2670 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 416 |
Podobnie jak w większym 4007 zmiany w kabinie względem Mitsubishi ASX to inne logo na kierownicy. Resztę elementów wprost przeszczepiono, nie opłacało się przecież Francuzom opracowywać własnego wnętrza. Tylko górna część deski rozdzielczej wykonana została z miękkiego tworzywa, pozostałe elementy odstają jakością od modeli własnej produkcji koncernu PSA – plastiki są twarde i podatne na zarysowania, zostały jednak zmontowane dobrze.
Obsługa wszystkich instrumentów pokładowych jest dość prosta, może z wyjątkiem komputera pokładowego sterowanego poprzez guzik umieszczony na zegarach. Zwraca uwagę wysoka wytrzymałość tapicerki w każdej wersji. Lista dodatków zawiera między innymi automatyczną klimatyzację, dołączany napęd 4×4, automatyczną przekładnię, skórzaną tapicerkę, proste multimedia, radio z CD i podstawowe system bezpieczeństwa.
Pozycja za kierownicą jest poprawna, wysokim osobom doskwierać może niekiedy zbyt krótkie siedzisko i niskie oparcie. W codziennym użytkowaniu nie przeszkadza to jednak w ogóle. Na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie osoby o wzroście do 180 cm, pozostali mogą narzekać na niedobory przestrzeni na głowę. Pojemność bagażnika to przeciętne 416 litrów, sytuację istotnie poprawia jego regularny kształt.
Peugeot 4008 i Citroën C4 Aircross oferowane były między innymi z benzynowymi wolnossącymi silnikami autorstwa Mitsubishi. Do wyboru mamy czterocylindrowe jednostki z wielopunktowym wtryskiem paliwa 1.6 16V 117 KM i 2.0 16V 154 KM. Nie cierpią na żadne bolączki, przy regularnym serwisowaniu są gwarantem bezawaryjnej eksploatacji – co więcej, dobrze spisują się z instalacją gazową LPG. Mocniejszy z nich opcjonalnie łączony był z dołączanym napędem 4×4.
Alternatywą pozostają również czterocylindrowe silniki diesla 1.6 i 1.8 HDI. Słabsza konstrukcja – dysponująca wyłącznie napędem na przednie koła – pochodzi z magazynów koncernu PSA. To doskonale nam znana i ceniona jednostka o mocy 117 KM z bezpośrednim wtryskiem common raill, turbosprężarką ze zmienną geometrią łopat, dwumasowym kołem zamachowym i filtrem cząstek stałych. Także w tym modelu szczyci się niebywale niskim zużyciem paliwa.
Z kolei silnik 1.8 HDI to konstrukcja Mitsubishi, nie można jej wiele zarzucić – generuje 150 KM i występuje ze wspomnianym napędem na wszystkie koła. Koszty jej serwisowania są wyższe, montowana była krótko w kilku modelach japońskiej marki, co niestety odbija się na dostępności części zamiennych i przede wszystkim fachowej wiedzy mechaników.
Zaletą Peugeota 4008 i Citroëna C4 Aircross może być mechanika Mitsubishi. Opcjonalny napęd na cztery koła korzysta ze sprzęgła między osiowego, przekazującego część mocy na oś tylną w razie wykrycia problemów trakcyjnych kół przednich. Oczywiście nie jest to rozwiązanie pozwalające na jakiekolwiek terenowe eskapady, spełnia jednak swoją rolę na zaśnieżonych czy oblodzonych drogach. Trzeba być jednak przygotowanym na trudności w dostępności części karoserii.
Peugeot 4008 – silniki
Peugeot 4008 – silniki |
||||
jednostka |
1.6 16V |
2.0 16V |
1.6 HDI |
1.8 HDI |
pojemność skokowa (cm3) |
1590 |
1998 |
1560 |
1798 |
moc/Nm |
117 / 154 |
154 / 197 |
117 / 270 |
150 / 300 |
spalanie (l/100 km) |
6.5 – 10 |
7 – 12 |
4.5 – 7 |
4.7 – 8 |
Najnowsze komentarze