Peugeot 508 Sport Engineered to najnowszy przykład rodzinnego modelu spod znaku lwa o wysokich osiągach. Dziś cofniemy się jednak do lat 90. kiedy zadebiutował przodek 360-konnego modelu – Peugeot 405 T16. Samochód posiadał napęd na wszystkie koła, moc 220 KM i rozpędzał się do 235 km/h.
Wraz z jubileuszem 210-tych urodzin Peugeot zaproponował nowe podejście do sportowych samochodów. Pojazdy oznaczone symbolem GTi nieuchronnie znikną z oferty a ich miejsce zajmą modele oznaczone jako Peugeot Sport Engineered. Nową sportową linię zapoczątkował 360-konny model 508. Napęd pojazdu jest połączeniem silnika benzynowego 1.6 z dwoma jednostkami elektrycznymi umieszczonymi z przodu i z tyłu. Aby rozpędzić się od 0 do 100 km/h liftback potrzebuje zaledwie 5,2 sekundy. Wysokie osiągi w segmencie D nie są jednak dla Peugeota nowością. Prekursorem Peugeot 508 Sport Engineered, był model 405 T16, który zadebiutował przed ponad 30 laty.
Już w momencie premiery w 1987 roku Peugeot 405 nosił w sobie geny sportowej limuzyny, ale największe emocje budziła wersja T16, która zadebiutowała w 1993 roku. Wersja stworzona dla motorsportu ma na swoim koncie liczne osiągnięcia. Dwukrotnie zakończył Rajd Paryż Dakar na najwyższym miejscu podium (w roku 1989 i 1990) i dwa razy zwyciężył w wyścigu górskim Pikes Peak w 1988 i 1989 roku.
7 sekund do setki
Peugeot 405 T16 został stworzony dla klientów, którzy lubią łączyć zalety komfortowego, rodzinnego sedana z wysokimi osiągami. Przyjemność podczas prowadzenia auta zapewniał 2 litrowy, 4 cylindrowy silnik z turbosprężarką Garett. Moc 196 KM można było zwiększyć do 220 KM za pomocą ciśnienia doładowania dostarczanego przez funkcję overboost. W efekcie uzyskano wprost genialne osiągi. Przyspieszał od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 7 sekund, głównie z pomocą stałego napędu na wszystkie koła oraz sprzęgła wiskotycznego, które kontrolowało poślizg i rozdzielało moment obrotowy: 53% na przód i 47% na tylne koła.
Stylistyka zaproponowana przez studio Pininfarina jest elegancka i zachowawcza jednocześnie. Aby nie zepsuć dzieła włoskiego studia, sportowa wersja Peugeot 405 nie była zbyt charakterystyczna. Pojazd nie posiada szerokich nadkoli, które możemy znaleźć w 205 Turbo 16. Jedyne różnice w stosunku do modelu seryjnego to 16-calowe, pięcioramienne obręcze kół ze stopu metali lekkich, które zastąpiły 15-tki oraz standardowy system czyszczenia reflektorów.
Tylko 1046 egzemplarzy
Peugeot 405 T16 odziedziczył progi, przednie i tylne zderzaki oraz aerodynamiczny spoiler po swoim poprzedniku, 405 Mi16 a jego wizytówka w postaci znaku T16 znalazła się na pokrywie bagażnika.
Peugeot wyprodukował tylko 1046 egzemplarzy modelu, co czyni go poszukiwanym modelem wśród kolekcjonerów.
Źródło: Peugeot
Najnowsze komentarze