Peugeot 5008 z silnikiem diesla w dwóch odmianach, dziewięć tysięcy kilometrów niezwykłej podróży po Turcji oraz Gruzji i pytanie: który silnik spali więcej. Czy mocny 150-konny 2.0 HDi czy może uchodzący za bardzo ekonomiczny 1.6 HDi o mocy 110 KM?
Nie oszczędzaliśmy samochodów. Jeździliśmy dynamicznie, auta były wypakowane po brzegi. Sprzęt fotograficzny, kamery, mikrofony, antena satelitarna do nadawania z terenu, akcesoria i walizki z ubraniami. No i my.
Na pokładzie ekipa Francuskie.pl:
- Krzysztof Gregorczyk
- Jędrzej Chmielewski
Ekipa z Polskiego Radia,
- Ernest Zozuń.
Dzięki temu relacje mogliście czytać na łamach Francuskie.pl na bieżąco i słuchać codziennie relacji w radiu. Byliśmy w dziesiątkach ciekawych miejsc, a dziennie pokonywaliśmy nawet tysiąc kilometrów. Oznaczało to jazdę po kilka – kilkanaście godzin w ciągu dnia w najróżniejszych warunków. Poruszaliśmy się m.in. po górach, autostradach ale też zakorkowanych miastach, takich jak Stambuł, gdzie przejazd z jednej strony miasta na drugą mógł trwać kilka godzin.

Zapis poszczególnych części podróży znajdziecie tutaj:
- Na tropie tajemnic Araratu cz.1: Zapowiedź: 9 tysięcy kilometrów niezwykłej podróży przed nami
- Na tropie tajemnic Araratu cz.2: Najdłuższy odcinek Peugeot 5008 non-stop
- Na tropie tajemnic Araratu cz.3: Peugeot 5008 jedzie do Grecji
- Na tropie tajemnic Araratu cz.4: Z Grecji do Ankary
- Na tropie tajemnic Araratu cz.5: Peugeot 5008 jedzie z Ankary do Trabzon
- Na tropie tajemnic Araratu cz.6: Peugeot 5008 zdobywa wschód Turcji
- Na tropie tajemnic Araratu cz.7: Peugeot 5008 nad jeziorem Van!
- Na tropie tajemnic Araratu cz.8: Peugeot 5008 jedzie wzdłuż granicy z Syrią na zachód
- Na tropie tajemnic Araratu cz.9: Peugeot 5008 i podziemne miasta w Turcji
- Na tropie tajemnic Araratu cz.10: Peugeot 5008… w wielkim mieście!
- Na tropie tajemnic Araratu cz.11: Peugeot 5008 wraca w stronę Polski

Relacje, pisane w trakcie podróży i spisywane wieczorami, są świadectwem jak długą drogę musieliśmy przebyć, co widzieliśmy i jak sprawiały się samochody. Łatwiej to zresztą przeczytać niż przeżyć – bo nie była to lekka, łatwa i przyjemna wycieczka turystyczna a prawdziwy test dla samochodów i ludzi oraz charakterów. My traktowaliśmy to jako przygodę.

Mały diesel czy mocny diesel? Co pali mniej?
Pozostaje kluczowe pytanie: który silnik jest bardziej oszczędny. Czy diesel o mocy 150 KM będzie palił więcej niż nieduży, uchodzący za oszczędny 110-konny? Otóż… nie, chociaż różnica nie była duża. Spalanie silnika 2.0 HDi na tak długim odcinku i przy tak różnych warunkach jazdy (miasto, drogi podmiejskie, autostrady, drogi szutrowe, góry) wyszło nam poniżej 7 l / 100. Z kolei silnik 1.6 HDi spalił średnio 7,6 l na 100 km.

Samochody z tego samego rocznika, w takim samym nadwoziu, różnice dotyczyły wersji wyposażenia – 2.0 HDi miał na pokładzie praktycznie wszystko, co można było wtedy zamówić, z monitorami i DVD włącznie. Oba ze szklanymi dachami – które bardzo polubiliśmy.

Sponsorem wyprawy była firma Peugeot Polska – dziękujemy za udostępnienie samochodów. Relacje z wyprawy mogliście słuchać na antenie Polskiego Radia. Prowadził je Ernest Zozuń.

Najnowsze komentarze