środa, 6 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Peugeot

Peugeot 508 I kontra Peugeot 605: który okaże się lepszy?

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2022-05-23
w Peugeot, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
1.1k 23
4
981
UDOSTĘPNIEŃ
3.3k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku

Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii

BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?

Peugeot 508 czy 605? Świat motoryzacji zmienia się nieustannie, producenci próbują nadążać za rynkowymi trendami często nawet zmieniając układ sił w swoich ofertach. Wystarczy wspomnieć, że nie tylko Peugeot przez lata dwie linie modelowe postanowił zastąpił wspólnym następcą jak miało to miejsce z 607 i 407 które zastąpiono pierwszą generacją 508. Współczesne oczekiwania nas kierowców wyraźnie różnią się od wymagań klientów z przełomu lat 80’tych i 90’tych. Ów różnice postanowiliśmy sprawdzić na przykładzie Peugeota 605 z 1990 roku i jego dalekiego krewnego – 508 z 2016 roku.

Peugeot 605 zadebiutował w 1989 roku, do salonów trafił wyłącznie czterodrzwiowy sedan z typowymi dla ówczesnych kanonów stylistycznych marki ostrymi, kanciastymi liniami – wyraźną zmianę przyniósł dopiero lifting, przy okazji którego nadwozie delikatnie wyoblono, wprowadzając także nową deskę rozdzielczą. Design rodem z lat 80’tych dziś już przyciąga tylko sympatyczne spojrzenia innych kierowców – często pamiętających podobne konstrukcje sprzed dekad.

Oglądając 605 na ulicy rzucają się w oczy jego majestatyczne rozmiary, czar pryska gdy zestawimy go bezpośrednio z następcą – 508. Zarówno pod względem wymiarów bezwzględnych jak i subiektywnych odczuć jest mniejszy. Prawdziwą wyższość natomiast 605 pokazuje w kwestii jakości ochrony antykorozyjnej. Dodajmy, obydwa egzemplarze mają bezwypadkową historię. Mimo 32 lat 605 w żadnym punkcie karoserii nie ma zalążków korozji, jedynym zaatakowanym przez rdzę elementem jest tłumik końcowy. Wydawać by się mogło, że w przypadku 508 sprawa korozji także nie ma prawa być poruszana. Niestety, delikatne początki rdzy pojawiają się na elementach podwozia i wewnętrznych rantach drzwi. Co ciekawe, także jakość powłoki lakierniczej jest zgoła różna – niestety na niekorzyść nowszego modelu.

Pierwszą zauważalną różnicą jest rozmiar kół. Przeszło trzy dekady temu nawet model segmentu E z topową benzynową jednostką napędową opuszczał fabrykę na 15’calowych felgach i oponach o wysokim profilu. Taka konfiguracja miała oczywiście wspomagać komfort podróżowania. Pamiętajmy także, że producenci nie kładli aż tak wielkiego nacisku na bezpieczeństwo – w tym przypadku skuteczność układu hamulcowego, w większości 605 kierowcę wspomagać mógł jedynie opcjonalny ABS. W 508 normą są obręcze z lekkich stopów w rozmiarze 17-19 cali, rzutujące na lepszą precyzję prowadzenia, kosztem komfortu właśnie.

Kwestie estetyki pozostawmy, każdy z nich reprezentuje swoją epokę i wymagania rynku. Skupmy się na funkcjonalności i tym co auta tej klasy także dziś mają zapewnić – komfort podróżowania. Wydawać by się mogło, że 508 dzięki większym gabarytom gwarantuje zdecydowanie więcej przestrzeni i komfortu podróżnym względem 605. Nic takiego nie ma miejsca.

Oczywiście, współczesna klimatyzacja działa zdecydowanie efektywniej, ciszej i nie wpływa tak znacząco na zużycie paliwa – w tej kategorii faktycznie postęp widać gołym okiem. Podobnie w kwestii aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa nie można tych dwóch pojazdów porównywać. W 605 próżno także szukać standardowych dziś mocowań fotelików ISOFIX. Co ciekawe, wyciszenie kabiny stoi na jednakowym poziomie, podobnie jak czystość dźwięku seryjnych systemów audio – jest to oczywiście subiektywna opinia użytkownika.

W 605 fotele są obszerne, pokryte charakterystycznym dla Peugeota welurem i niezwykle miękkie, przytulne i wygodne. Zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej jest wystarczający by dobrać idealną pozycję do długich podróży. W prezentowanym egzemplarzu doskwiera jedynie brak podłokietnika, zwłaszcza przy automatycznej przekładni. Obsługa radia spod kierownicy jest prosta i intuicyjna, podobnie jak regulacja bardziej zaawansowanych ustawień z panelu na konsoli centralnej.

Pokrętła manualnej, dwustrefowej klimatyzacji, przyciski podgrzewanych przednich foteli i tempomatu są pod ręką. Jedynie chwili przyzwyczajenia wymaga umiejscowienie przycisków otwierania przednich szyb przy lewarki skrzyni biegów. W 508 podobnie, obsługa przyrządów pokładowych pozostała nieskomplikowana, dotyczy to także dotykowego ekranu multimediów. Pozycja za dużo mniejszą kierownicą w 508 jest zdecydowanie niższa, co przy wyżej poprowadzonej linii okiem stwarza wrażenie zabudowania kabiny, bezpieczeństwa. Współczesne fotele są sprężyste, lecz równie wygodne w dłuższych trasach.

Niemały szok przeżyjemy na tylnej kanapie. Już sam otwór drzwiowy w 605 imponuje szerokością – drzwi otwierają się pod kątem prostym, co czyni zajmowanie miejsca na kanapie bezproblemowym. Za wysokim kierowcą w 605 jest dużo więcej miejsca na nogi niż w 508, oczywiście każdą podróż wspomaga czysto grające radio i niezwykle miękka kanapa z rozkładanym podłokietnikiem. Nie oznacza to jednak, że w 508 miejsca jest zbyt mało.

Pod względem elastyczności porównywanie leciwego 605 3.0 V6 o mocy 167 KM z 508 2.0 BlueHDI 150 KM nie ma większego sensu, także obliczanie różnic w zużyciu paliwa. Prawdziwą ciekawostką jest różnica w zachowaniu podczas jazdy. Peugeot 508 jest dość sztywny, sprężysty i zwarty. Nierówności pokonuje cicho i  równomiernie, dopiero większe przeszkody zmuszają zawieszenie do głośnej pracy. Pokonywanie zakrętów z większą prędkością w 508 oznacza doznania bardziej sportowe, w 605 jest to leniwy relaks.

W 605 podróż przebiega relaksacyjnie. Pomimo sporej mocy, praca czterobiegowego automatu nie zachęca do szybkiej jazdy, choć w razie konieczności kierowca dysponuje pewnym zapasem mocy i momentu obrotowego by wykonać nagły manewr. Dużych rozmiarów kierownica, słabsze podparcie ciała w zakrętach i miękko zestrojony układ jezdny – te czynniki właśnie sugerują by maksymalnie cieszyć się komfortem. Zawieszenie zaskakująco miękko wybiera nierówności, także te które pasażerowie 508 zdążyli odczuć i usłyszeć bardzo wyraźnie. Jazda brukowaną arterią nie zaburza ciszy panującej w kabinie.

Na przestrzeni dekad, w obrębie jednej marki nastąpiła istotna zmiana wymuszona postępem technologii i wymagań klientów. Dziś miękko zestrojony układ jezdny jak w 605 nie zdałby za pewnie egzaminu. Całe szczęście część egzemplarzy sprzed lat przetrwała i wciąż pokazuje jak wyglądała motoryzacja sprzed lat.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.6 5 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 508605Peugeot
Udostepnij392Tweet245Udostepnij69
Poprzedni

Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie

Następny

Paris Respire: Renault zbudowało korty tenisowe na Polach Elizejskich w Paryżu

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Następny

Paris Respire: Renault zbudowało korty tenisowe na Polach Elizejskich w Paryżu

PZU zdominowało rynek ubezpieczeń samochodów w Polsce

Dorożki samochodowe Citroën w Warszawie.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Krzysztof - Dacia Spring nadal bezkonkurencyjna cenowo. Europa masowo kupuje małego elektryka
  • Michał Z. - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Dawid - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • seb - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Piotr001 - Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • adalb - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • eliza - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • adalb - Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • Anonimowo - Otwarcie zamówień na całą gamę nowego Nissana ARIYA w Polsce – pełny cennik ujawniony
  • Trjku - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii
  • BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 26/2022
  • Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Kulisy wdrożenia Zity przez Mobilize i Mobilize Share usług carsharingowych
  • Nowy serwis samochodów ciężarowych Nijhof-Wassink w Tarnowie Podgórnym
  • XII Zlot Sudeckiego Klubu Citroën 2022 – relacja. Tak bawili się miłośnicy francuskiej marki samochodów
  • Renault 5 Diamant. Różowy koncept, który będzie przeznaczony na sprzedaż
  • Salon Renault istniał w Warszawie w 1908 r.


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.