Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Peugeot

Peugeot 508 I kontra Peugeot 605: który okaże się lepszy?

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2022-05-23
w Peugeot, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
1.2k 25
A A
4

Warto przeczytać!

Peugeot wznawia produkcję silnika diesla 1.9D. „Kup dzisiaj, posłuży nawet do 2050!”

Nowy Opel Corsa Cosmos Edition 3000. Takiego samochodu nie spodziewał się nikt!

Ciasne kwalifikacje w Melbourne – Pierre dziewiąty, Esteban jedenasty

Peugeot na czele, Citroën kontratakuje. Wyniki sprzedaży nowych samochodów we Francji – marzec 2023 r.

Peugeot 508 czy 605? Świat motoryzacji zmienia się nieustannie, producenci próbują nadążać za rynkowymi trendami często nawet zmieniając układ sił w swoich ofertach. Wystarczy wspomnieć, że nie tylko Peugeot przez lata dwie linie modelowe postanowił zastąpił wspólnym następcą jak miało to miejsce z 607 i 407 które zastąpiono pierwszą generacją 508. Współczesne oczekiwania nas kierowców wyraźnie różnią się od wymagań klientów z przełomu lat 80’tych i 90’tych. Ów różnice postanowiliśmy sprawdzić na przykładzie Peugeota 605 z 1990 roku i jego dalekiego krewnego – 508 z 2016 roku.

Peugeot 605 zadebiutował w 1989 roku, do salonów trafił wyłącznie czterodrzwiowy sedan z typowymi dla ówczesnych kanonów stylistycznych marki ostrymi, kanciastymi liniami – wyraźną zmianę przyniósł dopiero lifting, przy okazji którego nadwozie delikatnie wyoblono, wprowadzając także nową deskę rozdzielczą. Design rodem z lat 80’tych dziś już przyciąga tylko sympatyczne spojrzenia innych kierowców – często pamiętających podobne konstrukcje sprzed dekad.

Oglądając 605 na ulicy rzucają się w oczy jego majestatyczne rozmiary, czar pryska gdy zestawimy go bezpośrednio z następcą – 508. Zarówno pod względem wymiarów bezwzględnych jak i subiektywnych odczuć jest mniejszy. Prawdziwą wyższość natomiast 605 pokazuje w kwestii jakości ochrony antykorozyjnej. Dodajmy, obydwa egzemplarze mają bezwypadkową historię. Mimo 32 lat 605 w żadnym punkcie karoserii nie ma zalążków korozji, jedynym zaatakowanym przez rdzę elementem jest tłumik końcowy. Wydawać by się mogło, że w przypadku 508 sprawa korozji także nie ma prawa być poruszana. Niestety, delikatne początki rdzy pojawiają się na elementach podwozia i wewnętrznych rantach drzwi. Co ciekawe, także jakość powłoki lakierniczej jest zgoła różna – niestety na niekorzyść nowszego modelu.

Pierwszą zauważalną różnicą jest rozmiar kół. Przeszło trzy dekady temu nawet model segmentu E z topową benzynową jednostką napędową opuszczał fabrykę na 15’calowych felgach i oponach o wysokim profilu. Taka konfiguracja miała oczywiście wspomagać komfort podróżowania. Pamiętajmy także, że producenci nie kładli aż tak wielkiego nacisku na bezpieczeństwo – w tym przypadku skuteczność układu hamulcowego, w większości 605 kierowcę wspomagać mógł jedynie opcjonalny ABS. W 508 normą są obręcze z lekkich stopów w rozmiarze 17-19 cali, rzutujące na lepszą precyzję prowadzenia, kosztem komfortu właśnie.

Kwestie estetyki pozostawmy, każdy z nich reprezentuje swoją epokę i wymagania rynku. Skupmy się na funkcjonalności i tym co auta tej klasy także dziś mają zapewnić – komfort podróżowania. Wydawać by się mogło, że 508 dzięki większym gabarytom gwarantuje zdecydowanie więcej przestrzeni i komfortu podróżnym względem 605. Nic takiego nie ma miejsca.

Oczywiście, współczesna klimatyzacja działa zdecydowanie efektywniej, ciszej i nie wpływa tak znacząco na zużycie paliwa – w tej kategorii faktycznie postęp widać gołym okiem. Podobnie w kwestii aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa nie można tych dwóch pojazdów porównywać. W 605 próżno także szukać standardowych dziś mocowań fotelików ISOFIX. Co ciekawe, wyciszenie kabiny stoi na jednakowym poziomie, podobnie jak czystość dźwięku seryjnych systemów audio – jest to oczywiście subiektywna opinia użytkownika.

W 605 fotele są obszerne, pokryte charakterystycznym dla Peugeota welurem i niezwykle miękkie, przytulne i wygodne. Zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej jest wystarczający by dobrać idealną pozycję do długich podróży. W prezentowanym egzemplarzu doskwiera jedynie brak podłokietnika, zwłaszcza przy automatycznej przekładni. Obsługa radia spod kierownicy jest prosta i intuicyjna, podobnie jak regulacja bardziej zaawansowanych ustawień z panelu na konsoli centralnej.

Pokrętła manualnej, dwustrefowej klimatyzacji, przyciski podgrzewanych przednich foteli i tempomatu są pod ręką. Jedynie chwili przyzwyczajenia wymaga umiejscowienie przycisków otwierania przednich szyb przy lewarki skrzyni biegów. W 508 podobnie, obsługa przyrządów pokładowych pozostała nieskomplikowana, dotyczy to także dotykowego ekranu multimediów. Pozycja za dużo mniejszą kierownicą w 508 jest zdecydowanie niższa, co przy wyżej poprowadzonej linii okiem stwarza wrażenie zabudowania kabiny, bezpieczeństwa. Współczesne fotele są sprężyste, lecz równie wygodne w dłuższych trasach.

Niemały szok przeżyjemy na tylnej kanapie. Już sam otwór drzwiowy w 605 imponuje szerokością – drzwi otwierają się pod kątem prostym, co czyni zajmowanie miejsca na kanapie bezproblemowym. Za wysokim kierowcą w 605 jest dużo więcej miejsca na nogi niż w 508, oczywiście każdą podróż wspomaga czysto grające radio i niezwykle miękka kanapa z rozkładanym podłokietnikiem. Nie oznacza to jednak, że w 508 miejsca jest zbyt mało.

Pod względem elastyczności porównywanie leciwego 605 3.0 V6 o mocy 167 KM z 508 2.0 BlueHDI 150 KM nie ma większego sensu, także obliczanie różnic w zużyciu paliwa. Prawdziwą ciekawostką jest różnica w zachowaniu podczas jazdy. Peugeot 508 jest dość sztywny, sprężysty i zwarty. Nierówności pokonuje cicho i  równomiernie, dopiero większe przeszkody zmuszają zawieszenie do głośnej pracy. Pokonywanie zakrętów z większą prędkością w 508 oznacza doznania bardziej sportowe, w 605 jest to leniwy relaks.

W 605 podróż przebiega relaksacyjnie. Pomimo sporej mocy, praca czterobiegowego automatu nie zachęca do szybkiej jazdy, choć w razie konieczności kierowca dysponuje pewnym zapasem mocy i momentu obrotowego by wykonać nagły manewr. Dużych rozmiarów kierownica, słabsze podparcie ciała w zakrętach i miękko zestrojony układ jezdny – te czynniki właśnie sugerują by maksymalnie cieszyć się komfortem. Zawieszenie zaskakująco miękko wybiera nierówności, także te które pasażerowie 508 zdążyli odczuć i usłyszeć bardzo wyraźnie. Jazda brukowaną arterią nie zaburza ciszy panującej w kabinie.

Na przestrzeni dekad, w obrębie jednej marki nastąpiła istotna zmiana wymuszona postępem technologii i wymagań klientów. Dziś miękko zestrojony układ jezdny jak w 605 nie zdałby za pewnie egzaminu. Całe szczęście część egzemplarzy sprzed lat przetrwała i wciąż pokazuje jak wyglądała motoryzacja sprzed lat.


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.6 5 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 508605Peugeot
Udostepnij421Tweet263Udostepnij74
Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Jak jeździ nowy Renault Oroch? Kliknij tutaj i zobacz nasz test
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more