MOTOR rzadko wychodzi jako numer podwójny, ale tym razem mamy taką właśnie sytuację. Omawiany dziś numer ukazał się w ubiegły poniedziałek, a na jego okładce jest tylko jeden samochód wzbudzający nasze większe zainteresowanie – Dacia Duster. A co wewnątrz wydania?
MOTOR nr 32-33 (3502-3503) z 03.VIII.2020
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 3,49 zł
Koszt 1 strony: blisko 5,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel, Michelin
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, C5, 9 Crossback, 208 PSE, 2008, 3008, 407, 508, Partner, Arkana, Captur, Clio, Kadjar, Kangoo, Koleos, Megane, Talisman, SUV Alpine, Bigster, Duster
Na stronach 4-7 MOTOR zapowiada kolejną dekadę SUV-ów. Wspomina nowego Kadjara (a przy nim także Clio, Captura, Megane, Arkanę, Talismana i Koleosa), który wcale nie musi się już nazywać Kadjar. W tekście znajdują się też wzmianki o Dacii Duster i Peugeot 2008.Pokazano też BMW X8 i muszę przyznać, że te nowe grille bawarskiej marki są, moim zdaniem, obrzydliwe. Miłośnicy nazywają je nerkami, a mi przypomniało się stare powiedzenie z czasów socjalizmu. Bo skoro nerki są z przodu, to wyglądają mniej więcej, jak „członek wysunięty z ramienia na czoło” – tak się kiedyś mówiło ;-)
W dziale Przyszłe premiery MOTOR wspomina na stronie 10. Peugeota 208 PSE, SUV-a Alpine, Dacię Bigster, DS 9 Crossbacka, Peugeota 3008 oraz Renault Kadjara.
Test Mercedesa Citana zamieszczono na stronie 12. Wspominam o tym dlatego, że to techniczny bliźniak Renault Kangoo, co MOTOR wprawdzie zauważa, ale twierdzi, że inżynierowie Mercedesa zmienili aż 20% pierwowzoru na etapie projektowania.
Wiele osób narzeka na silniki o niedużej pojemności skokowej. Wiele innych (a czasem może tych samych) utyskuje, że ograniczana jest paleta diesli. MOTOR na stronach 26-27 publikuje test Peugeota 508 napędzanego dieslem 1.5 BlueHDi o maksymalnej mocy 130 KM. Ale, co w dieslu ważniejsze, moment obrotowy osiąga swoje maksimum o wartości 300 Nm już przy 1.750 obr./min., a to o 2.000 obr./min. niżej, niż szczyt mocy. Opisywany model wystąpił w wersji Allure Pack, a więc dość wysokiej, więc MOTOR marudzi, że to auto jest drogie. Fakt kosztuje 167.600 zł, ale za to ma naprawdę bogate wyposażenie. Podani konkurenci (Škoda Superb i Ford Mondeo) są wyraźnie tańsi (oba kosztują tylko minimalnie ponad 140.000 zł), ale SĄ W PODSTAWOWYCH WERSJACH WYPOSAŻENIOWYCH! Owszem, mają nieco mocniejsze silniki (po 150 KM), ale wyposażeniowo to bazowe odmiany! Bazowa wersja 508-ki SW z dieslem kosztuje 153.000 zł. Manipulacja wersjami, to jeden ze sposobów na napędzenie klientów określonej marce. Czy miała miejsce także w rzeczonym materiale?
Kolejna kwestia – 508-kę określono mianem auta ciężkiego, choć w dzisiejszych czasach kombi segmentu D o masie 1.430 kg, to wcale nie tak dużo. Rywale, przynajmniej ci wspomniani, wcale nie są pod tym względem lepsi. I to potwierdza w dalszej części test – ten silnik okazuje się całkiem dobry do 508-ki SW. Pracuje miękko i kulturalnie, (…) ma przyjemną charakterystykę rozwijania mocy i całkiem sprawnie reaguje na dodanie gazu już od niskich obrotów. Auto jest świetnie wyciszone, mało pali, zapewnia wystarczającą dynamikę, a automatyczna skrzynia stanowi z silnikiem bardzo zgraną parę. Zawieszenie, jak przystało na Peugeota, pracuje znakomicie. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie. MOTOR marudzi tylko na nie najlepszą widoczność i przeciętną przestronność 508-ki ale naprawdę trudno się z tym zgodzić – akurat jesteśmy w trakcie testu tego samochodu i odniesiemy się do tego w naszym materiale.
Na stronach 38-41 znajdziecie wyniki badania Marka nr 1 w Polsce, edycja 2021. W zakresie niezawodności najwyżej z „naszych” uplasował się Citroën – na miejscu 13. Renault jest 17., Peugeot 18., Opel na 21., a Dacia 22., choć i tak pokonała takie marki, jak Fiat, Mini, jeep, czy Jaguar. W rankingu ASO na czele jest Toyota, ale kolejne trzy miejsca zajmują odpowiednio Renault, Citroën i Peugeot. Dacia uplasowała się na pozycji 16. 21. pozycja należy do Opla. Wśród opon samochodowych na drugiej pozycji jest Michelin, a na 14. BF Goodrich. Wśród marek olejowych Total uplasował się na pozycji 7., a Elf na 10. Wśród aut dostawczych króluje Mercedes, Renault jest na miejscu 4., Opel na 6., Peugeot na 7., a Citroën na 8.
Wśród najmniej awaryjnych małych aut (zestawienie ADAC) MOTOR wymienia na stronie 43. trzecią generację Citroëna C3, Peugeota 2008 oraz Renault Captura.
W dziale Używane MOTOR przypomniał 43 testy długodystansowe (strony 44-59). Wśród nich znalazły się:
– Citroën C4 II generacji (cztery gwiazdki na pięć możliwych);
– Citroën C5 II generacji (cztery gwiazdki na pięć możliwych);
– Dacia Duster I generacji (cztery gwiazdki na pięć możliwych);
– Peugeot 407 SW (cztery gwiazdki na pięć możliwych);
– Peugeot Partner II generacji (cztery gwiazdki na pięć możliwych);
– Renault Megane III GT220 (cztery gwiazdki na pięć możliwych).
To tylko potwierdza, że francuskie samochody są dobre.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze