Nowy hybrydowy Peugeot 508 SW z napędem o mocy 225 KM trafił do naszej redakcji na testy. Jednym z pytań, na które chcieliśmy odpowiedzieć, było jakie jest rzeczywiste spalanie w sytuacji, w której akumulatory samochodu nie są ładowane z gniazdka elektrycznego a samochód służy do normalnej jazdy.
Hybrydowy samochód bez dostępu ładowarki powinien zachowywać się podobnie jak obciążony klasyczny – waga akumulatorów i dodatkowego silnika elektrycznego na pewno wpływa na spalanie, co szczególnie będzie widać w mieście, na krótkich dystansach przy użyciu ładowania z silnika spalinowego. Hybrydę, dzięki temu, że ma nieduży akumulator o pojemności 11,5 kWh, można sprawnie ładować ze zwykłego gniazdka. Ale co w sytuacji gdy ktoś nie ma takich możliwości a jeździ hybrydą? Sprawdziliśmy to.
Procedura testowa polegała na tym, że po rozładowaniu akumulatorów samochód został zatankowany do pełna (do odbicia pistoletu), przyjechaliśmy nim trasę testową długości 270 kilometrów i zatankowaliśmy auto ponownie do pełna. Drugi test został przeprowadzony w takich samych warunkach, tyle że z użyciem ładowania akumulatorów do pełna z użyciem silnika w czasie jazdy, by porównać jak to wpływa na spalanie.
Trasa testowa składała się z następujących etapów:
- duże miasto – 30 kilometrów
- autostrada 100 kilometrów,
- drogi szybkiego ruchu 100 kilometrów,
- drogi podmiejskie i dojazdowe – 40 kilometrów,
Sposób jazdy: dynamiczny, z dynamicznym wyprzedzaniem i jazdą z prędkością maksymalną, dozwoloną na danym odcinku.
Ile pali hybryda?
Peugeot 508SW Hybrid 225 KM |
Stan |
Spalanie na 100 km |
średnie spalanie z rozładowanym akumulatorem |
bez ładowaia |
7,1 l |
średnie spalanie z rozładowanym akumulatorem |
z jednokrotnym ładowaniem |
7,2 l |
W przypadku pierwszego testu Peugeot 508 SW Hybrid spalił średnio 7,1 litra na 100 kilometrów.
W przypadku testu drugiego byliśmy bardzo ciekawi, jak będzie wyglądać spalanie a w redakcji powstały nawet zakłady o ile wzrośnie. Ładowarka (włączenie funkcji eMax save w menu samochodu) zostało włączone w momentu ruszenia w mieście. Pierwsze kilometry w ruchu miejskim średnie spalanie utrzymywało się na poziomie 12 l/100 km. Dopiero po wyjechaniu na autostradę zaczęło spadać. Po zakończeniu przejazdu zatankowaliśmy samochód do pełna, a wynik wyniósł 7,2l/100 km.
Ile czasu trwało ładowanie akumulatorów w samochodzie z użyciem silnika spalinowego? Było to około godziny, z czego 80% czasu w szybszym ruchu pozamiejskim.
Na pewno ładowalne samochody hybrydowe najlepiej sprawdzają się tam, gdzie jest dostęp do ładowarki. Z naładowanym akumulatorem bez problemu przejedziemy kilkadziesiąt kilometrów w mieście (w zależności od warunków pogodowych i drogowych, w przypadku Peugeota 508 SW Hybrid najmniejszy zimowy zasięg jaki udało się uzyskać to 28 km) a korzystając z taniej nocnej taryfy można jeździć rzeczywiście tanio.
I na koniec jeszcze jedna kwestia – spalanie podawane przez komputer pokładowy było zaniżone w stosunku do pomiarów rzeczywistych o około 0,1 l/100 km.
Peugeot 508 SW w wersji hybrydowej wyposażony jest w zespół napędowy, składający się z silnika 1.6 PureTech o mocy 180 KM, silnik elektryczny o mocy 110 KM oraz akumulatorów o pojemności 11,6 kWh.
Dziękujemy firmie Peugeot Polska za udostępnienie samochodu do testów.
Najnowsze komentarze