Francuskie auta mają to do siebie, że producenci przykładają dużo więcej uwagi do stylistyki niż konkurencja z Niemiec, czy Japonii, co może stanowić jedno z kryterium wyboru samochodu. Drugim jest komfort. Te dwa aspekty sprawiły, że Peugeot zdobył serce Pana Bartosza. Nasz czytelnik miał już 205 GTi, 407 SW, a obecnie jeździ Peugeot 508 SW I generacji po face liftingu. Jak spisuje się model z 2-litrowym dieslem?
Samochód kupujemy z różnych powodów – potrzebujemy większego, nowszego lub szybszego środka transportu, albo jak w przypadku Pana Bartosza o wyborze decyduje przypadek. Peugeot 407 SW, który służył naszemu czytelnikowi wcześniej, uległ wypadkowi i padła przykra diagnoza – szkoda całkowita. Naprawa okazała się nieopłacalna i nie było wyjścia, trzeba było znaleźć godnego następcę lwa.
Peugeot 508 SW – nie ma nudy
„Rozpocząłem poszukiwania od Citroëna C5. Kiedy przeglądałem oferty nie było wersji benzynowej a diesle Citroena spełniały tylko klasę Euro 5, co niestety eliminowało ten samochód. Mieszkam niedaleko Stuttgartu i tu zaczęło się szaleństwo z klasami ekologicznymi. Samochody spełniające normę Euro 5 mają już ograniczony wjazd do miasta, dlatego musiałem kontynuować poszukiwania skupiając się na innych modelach” – opowiada Pan Bartosz.
Zobacz także: Peugeot 508 I: co faktycznie może popsuć się do mitycznego przebiegu 180 tys. km?
„W salonie Peugeota, w którym spieniężyłem „wrak” mojej 407-ki, stał na sprzedaż Peugeot 508 SW I po liftingu i stało się – samochód mnie zauroczył. Kiedy na niego patrzyłem, wydawało mi się jakby przemawiał do mnie a po jeździe próbnej nie było już odwrotu… Przyznam się, że kupiłem ten samochód oczami. Ma bardzo fajną linię a w szczególności przód auta wydaje się być bardziej agresywny od 508 przed liftingiem.
Dodatkowo, wielkie wrażenie zrobił na mnie jego przepastny bagażnik. To jest coś czego w 407 SW brakowało. Peugeot 508 SW jest o 1/3 większy. O wyborze zdecydowało również wnętrze. We francuskich autach podoba mi się fakt, że na konsoli „cos się dzieje”. Cała deska rozdzielcza 508 została bardzo ładnie skrojona. Jest na czym zawiesić oko i nie ma nudy jak w BMW”.
Peugeot 407 SW i 508 SW dzieli przepaść
Zakupiony egzemplarz to Peugeot 508 SW napędzany silnikiem 2.0 BlueHDi o mocy 180 KM, który został sprzężony z 6-biegowym automatem. Mimo sporej masy 1620 kg jednostka pozwala na przyjemną, dynamiczną jazdę. Wcześniej Pan Bartosz jeździł 407-ką z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 140 KM. Różnica pomiędzy pojazdami jest kolosalna zarówno jeśli chodzi o moc, dynamikę, jak i komfort.
„Peugeot 407 był jeszcze typowym francuzem, takim jak z opowieści z przyjemnym zawieszeniem i bardzo miękkimi fotelami. Auto niemal płynęło po drodze. Oczywiście przy próbie bardziej dynamicznej jazdy, komfort stawał się przeszkodą, ponieważ miałem wrażenie, że na ostrym zakręcie zaraz wypadnę z samochodu… ale dostarczał wiele wygody przy spokojniejszej jeździe. Zawieszenie Peugeot 508 zostało zestrojone dużo sztywniej. Nie jest to „taczka”, jak VW Touran, ale czuć że zostało dostosowane do osiągów silnika” – opowiada Pan Bartosz.
Podczas jazdy gładszymi drogami jest naprawdę cicho i wygodnie, na nieco gorszej nawierzchni czuć twardość zawieszenia, ale nie jest to dla właściciela uciążliwe. Konstruktorzy stworzyli naprawdę znakomity kompromis pomiędzy osiągami a komfortem. Właściciel docenia również znakomicie wyciszone wnętrze.
W kategorii przestronność pojedynek Peugeot 508 kontra 407 zwycięża nowszy model. Samochód jest szerszy, można wygodnie się w nim rozsiąść a pasażerowie siedzący na tylnych siedzeniach zyskali dużo miejsca w porównaniu z poprzednikiem zarówno nad głową, jak i na nogi.
Peugeot 508 – usterki i problemy
Choć Peugeot 508 ma wiele zalet, nie jest wolny od drobnych niedogodności. Jedną z wad, na którą zwraca uwagę właściciel, jest specyficzne ukształtowanie słupka bocznego i dachu. Podczas deszczowej pogody uchylenie okna jest ryzykowne – woda może dostać się do wnętrza auta.
Peugeot 508 oraz jego poprzednik zachowują wysoki poziom niezawodności. Jak mówi Pan Bartosz wystarczy lać paliwo do baku i jeździć, ale jest jeden wyjątek. Problemy trzymają się zbiorników AdBlue, które znajdują się w samochodzie w parze z silnikami 2.0 BlueHDi.
„Zaciera się pompa Ad Blue i zatyka odpowietrznik korka wlewu Adblue. Powstałe podciśnienie deformuje zbiornik. Na przestrzeni 70 tys. km zdarzyło mi się to dwa razy. Pierwszy raz przy przebiegu 50 tys km, wtedy serwis wymienił mi zbiornik w ramach rękojmi. Drugi raz ten sam przypadek miałem po kolejnych 20 tys km… wtedy warsztat Peugeot nie chciał mi pomóc, ponieważ gwarancja na zbiornik skończyła się miesiąc wcześniej. W tym momencie mam 100 tys km na liczniku i na razie wszystko działa prawidłowo” – mówi właściciel 508.
Rodzinne auto do dalekich podróży
Peugeot 508 to samochód, który doskonale łączy wygodę codziennej jazdy po mieście z niezawodnością podczas długich podróży. To auto służy swojemu właścicielowi nie tylko jako środek transportu do pracy czy na zakupy, ale także jako niezastąpiony kompan wypraw za granicę, także po górskich terenach. Zaskakuje swoją wszechstronnością, sprawdzając się zarówno jako wygodne auto rodzinne, jak i „wół roboczy” zdolny do holowania przyczepy z motocyklem.
W ciągu ostatnich lat Peugeot 508 zabrał swojego właściciela w liczne podróże – od malowniczych Czech po urokliwe tereny Alzacji, aż po Węgry nad Balatonem. Samochód również bez problemu pokonał alpejskie serpentyny w Austrii, docierając na samą górę Franz-Josef-Höhe w okolicach majestatycznego Großglocknera.
Niski apetyt na paliwo to duży atut 508
Jednym z kluczowych atutów Peugeot 508 jest jego wyjątkowo niskie zużycie paliwa. Podczas jazdy zgodnie z przepisami, samochód spala średnio zaledwie 5,5–6,5 litra ropy na 100 kilometrów przy włączonej klimatyzacji, która pracuje przez cały rok. Przy holowaniu przyczepy i utrzymywaniu stałej prędkości 100 km/h zużycie paliwa wzrasta jedynie do około 7 litrów. Wielki zbiornik paliwa to kolejny plus – pozwala na przejechanie do 1000 kilometrów bez konieczności zatrzymywania się na stacji benzynowej.
Peugeot 508 wyróżnia się nowoczesnymi technologiami, które znacząco podnoszą komfort jazdy. Światła Full LED zapewniają doskonałą widoczność nawet w ciemnych warunkach, a przestronny bagażnik z dodatkowymi hakami na zakupy i łatwo dostępną wajchą do składania tylnych siedzeń sprawia, że codzienna logistyka staje się prostsza. Elektrycznie sterowane, podgrzewane fotele dodają luksusu, zwłaszcza w chłodniejsze dni. Peugeot 508 to samochód, który łączy funkcjonalność z komfortem i jest idealnym rozwiązaniem zarówno do codziennego użytkowania, jak i długodystansowych przygód.
Nowy Peugoet 508. Silniki, wersje, wyposażenie, ceny
Najnowsze komentarze