W roku 2025 Peugeot 604 obchodzi dwie rocznice: 50 lat od premiery w 1975 roku i 40 lat od wycofania z produkcji. Okręt flagowy marki spod znaku lwa, tak naprawdę nie zastąpił 504, ale był oferowany równolegle zajmując miejsce na szczycie ówczesnej gamy Peugeota.
Projekt E24 powstał w 1970 roku, podobnie jak przy innych modelach we współpracy z Pininfariną, a jego styl jest jednoznacznie produktem lat 70. Świadczą o tym wymiary, kanciaste kształty, charakter reflektorów i masywne zderzaki. Wnętrze to dzieło Paula Bracqa.
Na początku było to V6
W momencie premiery na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1975 roku pod maską Peugeot 604 znajdował się tylko jeden silnik, zgodny z pozycją modelu: jednostka V6 PRV o pojemności 2.664 ccm z gaźnikiem, która generowała moc 136 KM. Stworzony we współpracy Peugeot, Renault i Volvo silnik w 1974 roku znalazł zastosowanie w 504 coupé i kabriolecie. Zamontowany wzdłużnie z przodu i połączony z klasycznym napędem na tylne koła współpracował z czterobiegową manualną skrzynią biegów lub trzybiegowym automatem.
Używany Peugeot 607 – limuzyna w niskiej cenie. Opinie, eksploatacja, awaryjność
Jeśli estetyka nowego flagowca dorównuje bezpośredniej konkurencji, Peugeot 604 wyróżnia się komfortem m.in. dzięki miękkości siedzeń, w czystym francuskim stylu. W standardzie dostępne było wspomaganie kierownicy i cztery hamulce tarczowe; a wśród opcji klimatyzacja i skórzana tapicerka. Krótko mówiąc, prawie czterdzieści lat po luksusowym modelu 601 Peugeot powraca do rywalizacji w kategorii prestiżowych sedanów.
Gama silników rozszerzyła się pod koniec 1977 roku wraz z prezentacją 144-konnego 604 TI z wtryskiem Bosch K-Jetronic, ale najbardziej pikantna nowość pojawiła się w 1979 roku wraz z wprowadzeniem na rynek Peugeot 604 D Turbo – pierwszego samochodu z turbodieslem w Europie wyposażonego w 80-konny silnik 2.3 z turbosprężarką Garrett Airsearch TO3.
W 1983 roku gama została zaktualizowana o nowe modele GTI i GTD Turbo, wyposażone odpowiednio jednostkę V6 PRV powiększoną do 2849 cm3 (155 KM) i Turbodiesla o pojemności 2498 cm3, który generował moc 95 KM. Obie jednostki sprzężono z pięciobiegową skrzynią biegów.
Peugeotem 604 jeździli papieże, ambasadorowie i piloci
Doszliśmy do końcowej fazy życia modelu. W 1985 roku Peugeot 604 stopniowo schodzi ze sceny, ale z kilkoma szczególnie interesującymi wersjami z kolekcjonerskiego punktu widzenia. Wśród nich wyróżniają się limuzyny 604 wyprodukowane przez firmę Heuliez w trzech różnych długościach rozstawu osi, z których jedna została zamówiona przez samego Prezydenta Republiki Francuskiej Giscarda d’Estainga, aby towarzyszyć papieżowi Wojtyle podczas wizyty w Lisieux. Super luksusowe wersje zostały wyposażone przez firmę Chapron w system stereo, przegrodę między kierowcą a pasażerami domofon, stoły i barek.
Niektóre 604-ki otrzymały również specjalne nadwozia, opancerzone lub landaulety z długim rozstawem osi a modeńska firma Scaglietti zbudowała limuzynę z bardzo długim rozstawem osi (+108 cm) dla Ambasady Szwajcarii we Włoszech.
Ciekawostka: mało kto wie, że w karierze Peugeota 604 jest także krótki epizod sportowy. Model brał udział w Rajdzie Monte Carlo w 1981 roku z francuską załogą Chion/Gondrand, ale 604 znacznie bardziej znany jest z wożenia na swoim pokładzie kierownictwa wyścigu kolarskiego Tour de France w 1986 roku. Model obecnie znajduje się we Włoszech.
Najnowsze komentarze