• Najnowsze

Peugeot 605 – podwójna rocznica

2019-06-25

Alfa Romeo, DS Automobiles i Lancia wśród marek premium Stellantis

2021-01-22

Citroën tworzy Muzeum Innowacji i Komfortu z okazji premiery nowego C4

2021-01-22

Renault Duster – już 450.000 egzemplarzy sprzedanych w Rosji

2021-01-22

Kawa lub frytki za kierownicą? To niebezpieczne

2021-01-22
Peugeot 508 PSE

Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim

2021-01-22

Peugeot planuje gamę samochodów o sportowym zacięciu

2021-01-22
Dacia Logan

Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?

2021-01-22

Nowy Citroën C4 1.5 HDi EAT8 już w Polsce. Można go obejrzeć w salonie w Toruniu!

2021-01-21
Dacia Sandero

Trudny początek roku. Większość marek notuje bardzo duże spadki sprzedaży

2021-01-21

Nowe zdjęcia szpiegowskie Citroëna C5. Premiera już w tym roku

2021-01-21
piątek, 22 stycznia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Peugeot 605 – podwójna rocznica

Krzysztof Gregorczyk Krzysztof Gregorczyk
2019-06-25
w Historia, Peugeot
Czas czytania4min czytania
109 5
7
165
UDOSTĘPNIEŃ
325
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim

Peugeot planuje gamę samochodów o sportowym zacięciu

Kiedy nowy Peugeot 308 pojawi się w Polsce? Nadjeżdża konkurent Volkswagena Golfa

W tym roku mija 30 lat od prezentacji i rozpoczęcia produkcji Peugeota 605 i jednocześnie 20 lat od zakończenia wytwarzania tego modelu. Modelu, którego ciekawą wersję zaprezentujemy z okazji tego podwójnego jubileuszu.

SV 24 – nie jest to akronim znany tak bardzo, jak GTi na przykład, ale w tamtych czasach robił wrażenie. Pojawił się pod koniec lat 80. XX wieku we flagowym modelu marki – Peugeot 605. Peugeot rozwijał sześciocylindrowy silnik V6 serii PRV i postanowił w tej jednostce zastosować dwudziestoczterozaworową głowicę, po cztery zawory na cylinder. W efekcie uzyskano moc maksymalną rzędu 200 KM, 235 km/h prędkości maksymalnej i niespełna 8 sekund od 0 do 100 km/h. Peugeot 605 był w tej wersji naprawdę szybką limuzyną.

Praktycznie kompletne seryjne wyposażenie pozwalało bez wstydu walczyć z konkurentami, w tym z markami premium z Niemiec, czy Włoch. Niestety z uwagi na wysoką cenę Peugeot 605 SV 24 nie zdobył wielkiej popularności. Na wielu rynkach barierą była cena – dla przykładu we Włoszech samochody z silnikami o pojemności skokowej przeszło 2 litrów obowiązywał podatek VAT w wysokości aż 38%!

Budowanie samochodu z najwyższej półki zawsze było bardzo trudnym wyzwaniem dla wszystkich producentów samochodów, zwłaszcza dla tych, którzy, podobnie jak Peugeot, mieli bardzo szeroki wybór modeli z silnikami o pojemności skokowej od 900 do 3.000 cm³ w swoich gamach. Peugeot przez lata starał się jednak mieć w ofercie dużą limuzynę. Nie bez racji nazywany też był w wielu krajach francuskim Mercedesem.

Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że z jednej strony zaprojektowanie i wyprodukowanie samochodu z najwyższej półki stanowi duże zobowiązanie pod względem zasobów, z drugiej zaś stanowi powód do dumy z takiego modelu. Rzutuje też w pewien sposób na całą produkcję. Od lat trzydziestych XX wieku w Peugeot modele z najwyższej półki zostały zidentyfikowane w serii 6. Z biegiem lat modele serii 6 przeszły silne zmiany, od wspaniałych okrągłych linii 601 do kwadratowych modeli 604, aż do 605-tki zrodzonej 30 lat temu, w 1989 roku.

Linia Peugeota 605 jest bardzo elegancka, idealnie pasuje do samochodu o tej randze, ale jednocześnie spełnia wymogi rodzin, co na tle innych modeli marki z tamtego okresu jest wyraźnie widoczne. W gamie Peugeot 605 znajdowała się  szeroka gama silnikowa, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Wśród wszystkich nich wyróżniała się motor V6 24v o nazwie kodowej ZPJ4. Instalowano go w najwyższej wersji Peugeot 605, SV 24. Wyposażony w 4 zawory na cylinder i cztery wałki, osiągał dobre 200 KM (147 kW) przy 6.000 obr./min. To maksymalna ewolucja jednostki PRV w marce Peugeot.

Cechą charakterystyczną tego silnika był, oprócz czterech zaworów na cylinder, układ dolotowy, który maił system dopływu zwany ACAV, który pozwalał na zmianę obszaru napełniania cylindrów, umożliwiając silnikowi pracę z optymalnym momentem obrotowym w szerokim zakresie obrotów.

Jest rzeczą oczywistą, że wyposażenie Peugeot 605 SV 24 było naprawdę kompletne. Nic dziwnego – mowa o prawdziwy flagowym wówczas modelu marki. Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa, to był tam ABS oraz elektronicznie sterowane zawieszenie. Pod względem komfortu również absolutnie niczego nie brakowało: specyficzne felgi aluminiowe o wzorze turbiny, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele, elektryczne szyberdach, skórzana tapicerka, automatyczna klimatyzacja, system stereo Clarion 3000. Jak na końcówkę lat 80. XX wieku to naprawdę robiło wrażenie.

Peugeot 605 SV 24 narodził się, by rzucić wyzwanie ostrej rywalizacji niemieckich aut i zrobił to z typowo francuską elegancją, komfortem, i dużą mocą, która gwarantowała świetne osiągi.

W 1995 roku pojawił się restyling dla całego zakresu Peugeot 605, a zmiany były niemal wyłącznie estetyczne. Zmieniono nieco przód i tył, pojawiły się też zmiany wewnątrz.

Prawdziwym punktem zwrotnym dla Peugeot 605 SV 24 był jednak rok 1997, kiedy silnik V6 PRV został zastąpiony nowym silnikiem ES9, również trzylitrowym i 24-zaworowym. Ta jednostka znalazła się także w topowej wersji wspaniałego 406 Coupé zaprojektowanego przez Pininfarinę. Jest to ostatnia znacząca zmiana przed końcem produkcji Peugeot 605, która miała miejsce w 1999 roku. Dziś na drogach nie ma już zbyt wielu egzemplarzy 605 SV 204, a jeszcze mniej z nich jest w doskonałym oryginalnym stanie. Wyprodukowano tylko 8.405 sztuk Peugeot 605 SV 24. Nic dziwnego, że dziś, po latach zapomnienia, ceny atrakcyjnych egzemplarzy 605 SV 24 rosną. Dziś można kupić taki samochód za 3.500-4.000 euro, ale prawdziwe perełki oferowane są dwa-trzy razy drożej.

W Polsce, według danych CEPiK, zarejestrowanych jest aktualnie tylko siedem Peugeot 605, z czego pięć ma pod maską trzylitrowy silnik sześciocylindrowy.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot

Galeria

Newsletter

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: 605historiaPeugeot
Udostepnij106Tweet25Udostepnij7
Poprzedni

Trzecia generacja Dustera w roku 2023 będzie miała wyłącznie silniki benzynowe?

Następny

Peugeot 406 we wszelkich wersjach i odmianach – relacja ze zlotu

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Peugeot 406 we wszelkich wersjach i odmianach – relacja ze zlotu

Citroen będzie rozwijał niekonwencjonalne hatchbacki i sedany

Nissan kontra Renault: nowa odsłona konfliktu

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
7 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Maj 2021
Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Aq o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Aq o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Agester o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Wz o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Agester o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Wz o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Anonimowo o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Agester o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Łukasz o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Roman o Trudny początek roku. Większość marek notuje bardzo duże spadki sprzedaży


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Alfa Romeo, DS Automobiles i Lancia wśród marek premium Stellantis
    • Citroën tworzy Muzeum Innowacji i Komfortu z okazji premiery nowego C4
    • Renault Duster – już 450.000 egzemplarzy sprzedanych w Rosji
    • Kawa lub frytki za kierownicą? To niebezpieczne
    • Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim
    • Peugeot planuje gamę samochodów o sportowym zacięciu
    • Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Nowy Citroën C4 1.5 HDi EAT8 już w Polsce. Można go obejrzeć w salonie w Toruniu!
    • Trudny początek roku. Większość marek notuje bardzo duże spadki sprzedaży
    • Nowe zdjęcia szpiegowskie Citroëna C5. Premiera już w tym roku


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    7
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.