Peugeot 908 RC zawdzięcza swoją nazwę fantastycznej mechanice: Peugeot V12 HDi FAP będzie montowany w rajdowych 908-ach od roku 2007. Skrót „RC”, oznaczający sportowe modele gamy, stanowi jednocześnie odniesienie do modeli studyjnych z 2002 r., na których wzorowano się przy tworzeniu tego nowatorskiego projektu.
Mechanika i architektura
Sercem 908 RC jest silnik wysokoprężny HDi FAP, który opracowano z myślą o udziale w programie „Le Mans Series” w 2007 r. Ten widlasty dwunastocylindrowiec o pojemności skokowej 5,5 l posiada – jak na diesla – szokujące parametry. Są nimi moc przekraczająca 515 kW i nie mający precedensu moment przekraczający 1200 Nm. Powiększenie do 100° kąta rozwarcia rzędów cylindrów, dało w efekcie znaczne obniżenie środka ciężkości silnika. Dwa filtry cząstek stałych FAP, usytuowane na końcach bliźniaczych układów wydechowych, skutecznie redukują niebezpieczeństwo zanieczyszczenia środowiska.
Oryginalność 908 RC tkwi w nietypowym, jak na auto czterodrzwiowe rozwiązaniu – silnik umieszczono w tzw. układzie centralnym – poprzecznie z tyłu pojazdu. Podobnie sekwencyjna, sterowana skrzynia biegów o sześciu przełożeniach, specjalnie dostosowana do wyjątkowego momentu obrotowego, jest niezwykle zwarta i umieszczona pod silnikiem.
Takie umiejscowienie zespołu napędowego pozwoliło na wygospodarowanie sporego bagażnika, z tyłu za osią kół napędowych. Nie zmniejszono dzięki temu przestrzeni przedziału osobowego. Znaczne wysunięcie stanowiska kierowcy, gwarantuje maksymalną przyjemność jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażerom.
Styl zewnętrzny
Koncepcja architektoniczna wyjątkowo niskiej linii nadwozia ze zwartym przodem, podkreślająca proporcje dała w efekcie rasową sylwetkę o sportowym charakterze. Solidne osadzenie na monumentalnych, ogromnych kołach aluminiowych (20” z przodu, 21” z tyłu), o dwudziestu wymodelowanych szprychach, upodabnia pojazd do ogromnego kota, z „paszczą”, ciągnącym się aż do tylnych świateł.
Tylne światła, wtopione w wypukłe, solidne boki pojazdu, złożone głównie z diod elektroluminescencyjnych (LED), posiadają aluminiową wstawkę przypominającą kształtem potężny pazur. Sportowy charakter tylnych linii współgra z kształtem dyfuzora powietrza z chromowanym pierścieniem, podpieranego wizualnie z każdej strony przez podwójne końcówki rury wydechowej.
Czarny metalizowany odcień nadwozia z niebieskawymi refleksami potęguje jeszcze wrażenie dostojeństwa, dynamizmu i czystości, emanujących z tego studium.
Wnętrze pojazdu
Wnętrze pojazdu 908 RC znalazło się w samym centrum uwagi projektantów. Koncepcja silnie wysuniętej i bardzo silnie przeszklonej (3 m.kw.) kabiny sprawia, że pasażerowie droga i krajobraz to jedno. Wyjątkowy kształt gigantycznej przedniej szyby gwarantuje maksymalne pole widzenia (podobnie jak w modelach RC). Przednia szyba wznosi się wysoko ponad kierowcę przechodząc na poziomie środkowego słupka w przeszklony dach, umożliwiając pasażerom siedzącym z przodu i z tyłu, wtopienie się w otaczający świat. Niezwykła jasność i widoczność w połączeniu z wyjątkową przestronnością wnętrza, wyposażonego w cztery niezależne fotele, tworzą niespotykany klimat.
Styl wnętrza jawi się jako płynny i eteryczny. Wykorzystane rozwiązania technologiczne zapewniają czystość linii i komfort. Wszystkie funkcje pojazdu (radio, odtwarzacz MP3, nawigacja, klimatyzacja czterostrefowa,…) można z łatwością kontrolować na dużym ekranie ze sterowaniem dotykowym. Ten IHM (Interfejs Człowiek/Maszyna) został także udostępniony pasażerom, siedzącym z tyłu, za pośrednictwem ekranu multimedialnego, znajdującego się na konsoli środkowej, rozdzielającej dwa fotele. Szlachetność materiałów i doskonała jakość wykończenia sprawiają, iż wnętrze 908 RC jest luksusowe i zarazem ponadczasowe. Elementy wykończenia z ciemnego dębu, tapicerka ze skóry w kolorze szary ametyst, wstawki z polerowanego aluminium, chromowane przyciski, zegar Bell&Ross – wszystko to porusza zmysły zarówno dotyku, wzroku, jak i węchu. Do tego dochodzą praktyczne elementy wystroju wnętrza takie jak liczne schowki, w tym duży, chłodzony z przodu, kieszenie w drzwiach oraz schowki w przedniej i tylnej konsoli.
Tak wykończone wnętrze 908 RC kusi i zaprasza do wyruszenia w podróż.
Konstrukcja i układ jezdny
Podobnie, jak wszystkie concept-car, Peugeot 908 RC jest egzemplarzem jedynym w swoim rodzaju, stworzonym w centrum stylu. Konstrukcja została wykonana ze wstępnie impregnowanego kompozytu węglowego połączonego z aluminiowym „plastrem miodu”, poddanego próżniowej polimeryzacji w autoklawie. Tak powstałe nadwozie samonośne ma w tylnej części zabudowaną rurę – belkę, do której przymocowane są elementy mechaniczne i układy jezdne.
Układ jezdny składa się z podwójnych wahaczy zawieszenia z rozłącznym sworzniem zarówno z przodu, jak i z tyłu, przejęte z Peugeota 407.
Układ hamulcowy tworzą cztery jednoczęściowe tarcze z kompozytu węglowo-ceramicznego, pozwalające zredukować masę i poprawić parametry termiczne. Koła zostały wyposażone w opony Michelin Pilot Sport PS2 255/35 R20 z przodu i 285/30 R21 z tyłu pojazdu.
Aerodynamika pojazdu została dopracowana ze szczególną starannością, czego dowodem jest osiągnięcie wymarzonej wartości 0,556 współczynnika oporu powietrza (Scx). Interakcja powietrze-pojazd została przebadana w tunelu aerodynamicznym, dla wypracowania optymalnego kompromisu pomiędzy potrzebą uzyskania jak najlepszych osiągów i minimalizacją zużycia paliwa, z jednoczesnym zapewnieniem odpowiedniego chłodzenia elementów zespołu napędowego.
Czołowy, dwuczęściowy wlot powietrza umożliwia schłodzenie obu chłodnic, poprawiając jednocześnie bilans aerodynamiczny dzięki wewnętrznemu przepływowi z ujściem przez kratki z anodyzowanego aluminium, usytuowane przed przednimi kołami.
Powietrze niezbędne do pracy silnika pobierane jest przez otwory znajdujące się na poziomie tylnych słupków.
Każdy z wymienników dwóch turbosprężarek pobiera powietrze przez wnęki tylnych kół i usuwa je przez widoczne kratki widoczne na tylnych słupkach.
Drzwi bagażnika posiadają ukryty spoiler, który kierowca może rozłożyć, jeżeli zajdzie potrzeba podwyższenia nacisku na tylne zawieszenie. Płaski spód i dyfuzor poprawiają skuteczność całości.
Podsumowując, Peugeot 908 RC, stanowiący zapowiedź przyszłego samochodu wyścigowego, stanowi kontynuację koncepcji „gentleman driver” w zakresie mechaniki. Przeznaczony jest dla wirtualnej, nieprzeciętnej klienteli, przyzwyczajonej oczywiście do doskonałego poziomu usług, ale przede wszystkim, rozkochanej w samochodach i ich historii, poszukujących innowacji w kwestii wyrazistości stylu i niezwykłej przyjemności jazdy.
Najnowsze komentarze