Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo Stelvio – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Peugeot od kilkudziesięciu lat wspiera Tour de France

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2020-11-11
w Wiadomości, Historia, Peugeot
Czas czytania 7 minut
465
A A
2
07. Peugeot 404 podczas Tour de France Wiadomości

Tegoroczny wyścig Tour de France już się zakończył, jak chyba wszystkie najważniejsze toury kolarskie. Nie było łatwo je zorganizować w dobie pandemii, ale większość z nich się odbyła. Teraz, jesienną porą, gdy na dworze bywa szaro, zapraszamy Was na powrót do przeszłości. Część zdjęć, jakie prezentujemy, jest równie szara, jak rzeczywistość za oknami, ale mamy też parę kolorowych fotek.

Kiedy rusza Tour de France, kolarze są tam na ustach niemal wszystkich. Zresztą tym wyścigiem pasjonują się kibice na całym świecie. To impreza wchodząca w skład World Tour. Jest rozgrywana od 1903 roku (nie odbywała się tylko podczas obu wojen światowych), a aktualnie trwa trzy tygodnie i liczy sobie ponad 3.000 km! Dużo? To wyobraźcie sobie, że nierzadko przekraczała 4.000 km, a dwukrotnie – w latach 1911 i 1931 – nawet 5.000 km!

Peugeot 408 – reklama

Jeden z trzech najważniejszych wyścigów kolarskich świata skupia na sobie niemałą uwagę, dlatego jest niesamowitą okazją promocyjną. Peugeot, który od lat przecież produkuje także rowery, takiej okazji przepuścić nie mógł. Nie da się ukryć, że w Tour de France najważniejsi są kolarze, ale niemałe znaczenie ma cała otoczka, bez której wyścig nie mógłby się odbywać. Chodzi tu m.in. o samochody, które pełnią szereg ważnych ról. Jadą przed i za kolarzami. Są załadowane rowerami i częściami zapasowymi, zapasami wody, wiozą organizatorów, dyrektora wyścigu, dziennikarzy, przedstawicieli zespołów kolarskich i kto wie, kogo i co jeszcze!

02. Peugeot 203 podczas Tour de France Wiadomości

Peugeot od kilkudziesięciu lat partneruje wyścigowi Tour de France. Po II wojnie światowej, kiedy prezentowano model 203, Peugeot wpadł na pomysł, by taki samochód użyczyć dyrektorowi Tour de France a także dziennikarzom. Przygotowano samochody „odkryte”, czyli takie, z których można było wyglądać górą. Sporo później, bo w 1954 roku, Peugeot poszedł dalej przygotowując model 203 Cabriolet Tour de France. W ciągu dwóch lat przygotowano tylko szesnaście egzemplarzy tego auta, wszystkie przeznaczone dla dyrektorów startujących w tourze zespołów. 203 Cabriolet Tour de France stanie się ikoną samochodów dedykowanych francuskiemu wyścigowi: z bokami bez drzwi i dwoma metalowymi pałąkami, które służą zarówno jako podparcie dla plandeki chroniącej pasażerów przed deszczem, jak i jako podparcie dla rowerów. Tylna maska ​​tego 203 ma bardzo mały otwór bagażnika, ponieważ cała tylna część samochodu jest zwieńczona bagażnikiem na rowery. Peugeot 203 Cabriolet Tour de France występował tylko w jednym kolorze, był biały z logo dwóch gazet, które organizowały wówczas wyścig. Samochody te były przeznaczone do pomocy kierowcom i zaopatrywały ich we wszystkie części zamienne potrzebne do naprawy rowerów.

Podobnie jak wszystkie samochody produkowane na indywidualne zamówienie produkowane przez Peugeot, 203 Cabriolet Tour de France zostały zmontowane w specjalnym dziale nadwozi w Garenne-Colombes pod Paryżem: podstawą transformacji była wersja odkryta, ponieważ miała wzmocnioną platformę i podłużnice. Sukces modelu był taki, że służył do połowy lat sześćdziesiątych.

03. Peugeot 403 podczas Tour de France Wiadomości

W drugiej połowie lat pięćdziesiątych przyszedł czas na Peugeota 403 Berline i Cabriolet, dwa modele, które dołączyły do ​​karawany touru obok 203. Słynne są dwa egzemplarze 403 Cabriolet zmodyfikowane przez Chaprona na zlecenie Dyrektora Wyścigu. Chapron został poproszony o stworzenie odpowiedniej przestrzeni, aby umożliwić czterem dorosłym osobom śledzenie trasy w pozycji stojącej.

04. Peugeot 403 Cabriolet podczas Tour de France Wiadomości

Zamówienie zostało zrealizowane. Wymagało to cofnięcia komory bagażnika skrajnie do tyłu, na ile tylko pozwalało to stworzenie konstrukcji do zamykania dachu. Jeden z dwóch zbudowanych w ten sposób samochodów, ten, którym podróżował dyrektor wyścigu, był pomalowany na jasnoczerwono, a wewnątrz miał szereg kieszeni na wszystkie karty i mapy, ale i inne drobiazgi. Samochód dyrektora wyścigu jako jedyny miał prawo do swobodnego poruszania się wśród kolarzy. Dyrektor siedział na tylnym siedzeniu za kierowcą, a obok niego często gościły znane osobistości ze świata rozrywki, polityki czy sportu.

05. Peugeot 404 podczas Tour de France Wiadomości

Wraz z prezentacją Peugeota 404 w 1960 r. (który był produkowany w europejskich fabrykach przez ponad dekadę), nastąpiło zwielokrotnienie pojawiania się aut sygnowanych lwem na trasie Tour de France. Były to nie tylko samochody udostępnione na Tour, nie tylko pojazd dyrektora wyścigu, ale także auta dziennikarzy i ekip kolarskich, a także oczywiście, co nieuniknione, samochody reklamowe. W galerii możecie obejrzeć trzy przykłady.

Peugeot 404 był obecny w Tour de France w praktycznie wszystkich swoich wersjach: od sedanów, przez kombi, po kabriolety, również odpowiednio dostosowane do specyficznych potrzeb związanych z tym wydarzeniem.

Samochodem dyrektora wyścigu był czerwony sedan 404 z białym dachem, w którym wykonano przykrywany brezentem otwór, aby umożliwić dyrektorowi śledzenie wyścigu na stojąco. Samochody różnych klubów były również wykonane na bazie sedanów Peugeot 404, ale w tym przypadku w kolorze białym z tylnymi drzwiami, które miały wyciętą górną część, aby można się było przez nią wychylić. Otwór ten można było jednak ponownie zamknąć.

08. Peugeot 504 podczas Tour de France Wiadomości

W 1969 roku po raz pierwszy pojawił się na Tour de France Peugeot 504 dla dyrektora wyścigu. Samochód tradycyjnie już polakierowano w kolorze czerwonym z białym dachem i znowu wyposażono w duży, przykrywany płótnem otwór dachowy. Wkrótce wszystkie kluby zostaną również wyposażone w nowego sedana Peugeot, tradycyjnie malowanego w kolorze białym. Peugeot 504 został doceniony szczególnie dzięki dużej przestronności z tyłu, do tego stopnia, że ​​w rzeczywistości tylko następca, model 505, był w stanie godnie zastąpić go w roli samochodu klubowego.

13. Peugeot 604 Tour de France Wiadomości

Ale tak się nie stało w przypadku dyrektora wyścigu, który wiosną 1975 roku otrzymał od Peugeota całkiem nowy flagowy model: przedseryjny egzemplarz nowego 604 V6, ponieważ marka, doskonale zdając sobie sprawę z wagi imprezy, nie zamierzała tracić pozycji lidera w tourze zostawiając miejsce dla konkurencji. Tak więc dyrektor Jacques Goddet wysłał samochód do Paryża do słynnego konstruktora nadwozi Lecoque, akurat w samą porę, aby dokonać wszystkich zmian potrzebnych, by przekształcić go we flagowy model touru. Paryski konstruktor nadwozi zmodyfikował dach, tworząc duży otwór z przesuwaną brezentową częścią. Wsporniki zostały zamontowane po bokach, aby móc stać wewnątrz samochodu. Ponadto na dachu zainstalowano pomarańczową migającą lampę i wsporniki reklamowe, a system łączności radiowej z dwiema antenami umieszczonymi na masce pozwalał dyrektorowi zawsze pozostawać w kontakcie. Ponadto oparcie kierowcy zostało zmodyfikowane tak, aby zawierało wszystkie mapy etapu, a ponieważ czas na postój w celu zaspokojenia potrzeb fizjologicznych był zawsze krótki, przygotowano je również z tym wyposażeniem dla dyrektora wyścigu…

Ten samochód został uratowany i jest teraz wystawiany w Galerie Peugeot w San Gimignano. Niedawno zbudowano trzy repliki (dwie we Francji i jedną w Holandii), ale oryginał znajduje się we Włoszech. Ten flagowy model Tour de France dzierży również inny rekord: jest nim fakt, iż to egzemplarz 604 z najniższym dotychczas zarejestrowanym numerem podwozia.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

01. Peugeot 203 podczas Tour de France Wiadomości02. Peugeot 203 podczas Tour de France Wiadomości03. Peugeot 403 podczas Tour de France Wiadomości04. Peugeot 403 Cabriolet podczas Tour de France Wiadomości05. Peugeot 404 podczas Tour de France Wiadomości06. Peugeot 404 podczas Tour de France Wiadomości07. Peugeot 404 podczas Tour de France Wiadomości08. Peugeot 504 podczas Tour de France Wiadomości09. Peugeot 505 podczas Tour de France Wiadomości10. Peugeot 505 podczas Tour de France Wiadomości11. Peugeot 604 podczas Tour de France Wiadomości12. Peugeot 604 podczas Tour de France Wiadomości13. Peugeot 604 Tour de France Wiadomości14. Peugeot a Tour de France Wiadomości15. Peugeot a Tour de France Wiadomości16. Peugeot a Tour de France Wiadomości17. Peugeot a Tour de France Wiadomości18. Peugeot a Tour de France samochod reklamowy Wiadomości19. Peugeot a Tour de France samochod reklamowy Wiadomości20. Peugeot a Tour de France samochod reklamowy Wiadomości
2.3 3 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Peugeot 2008 Vigo, Stellantis,

Stellantis Vigo czeka na odbicie rynku aut elektrycznych. Fabryka wykorzystuje 1/3 swoich mocy produkcyjnych

2025-11-16
ds 7 crossback

Citroën C5 Aircross, Peugeot 3008 i DS 7 Crossback: wycofanie 2.0 HDi było poważnym błędem Stellantis

2025-11-16

Citroën Xsara HDi kontra Peugeot 306 HDi, Renault Megane dTi oraz Ford Focus Ghia TDi

2025-11-16

TOP 10 marek samochodowych z największą ilością ofert na Otomoto

2025-11-16
Tagi: Peugeot504403505404203historia604
Udostepnij161Tweet101Udostepnij28
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • peugeot 407 2004 1280 80589c0441359c4e80589a8d30d444fa8f Wiadomości

    Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem

    3432 udostępnienia
    Udostepnij 1373 Tweet 858
  • To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025

    3462 udostępnienia
    Udostepnij 1385 Tweet 866
  • Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

    2314 udostępnienia
    Udostepnij 926 Tweet 579
  • To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    5163 udostępnienia
    Udostepnij 2065 Tweet 1291

Testy samochodów

renault 4 test opinie 2 Wiadomości
Testy

Test: Nowy Renault 4 Iconic 150 KM 2025 – elektryczny, piękny i wygodny

autor Grzegorz Traczewski
2025-11-05
renault kangoo 2006 Wiadomości
Testy

Test: Renault Kangoo 1.5 dCi 90 KM 2006 – rodzinny kombiwan. Plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2006-09-15
0557 04 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Citroën C4 Picasso 2.0 HDi 136 KM 2007 – wygodny rodzinny samochód z oszczędnym dieslem i automatem MCP. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-10-15
peugeot 308 sw Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 SW 1.6 HDI 110 KM – kompaktowy pojemny samochód sprawdzonej konstrukcji. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2009-04-21
peugeot partner tepee 2009 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi 110 KM – samochód uniwersalny. Mało pali, sprawnie jeździ. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2009-09-01

Najnowsze komentarze

  • Rafał - Czy nowe Renault Twingo 2026 naprawdę przekona klientów? Pułapki mody retro
  • Anonim - To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025
  • Kulson - Francuscy dziennikarze przetestowali DS N°8 na autostradzie. Czy naprawdę przejedzie ponad 500 km?
  • Bodzio - Nowy komfortowy elektryczny SUV Citroën C5 Aircross Comfort Range już w polskich salonach
  • Roman - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu
  • Anonimowo - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu
  • Fotoamator - Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

Zobacz też

5 najskuteczniejszych sposobów na radary

C-Crosser PlayStationPortable

Nowa Dacia Logan nadal sprzedaje się świetnie, ale jeden model marki ją wyprzedził

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz