Niemal dwa tygodnie temu rozpoczęła się kolejna wystawa z cyklu EXPO – Astana 2017 International Exhibition. Jeśli ktoś z Was wybiera się do Kazachstanu, to warto, by tam zajrzał. Wystawę będzie można oglądać do 10. września, macie więc jeszcze czas. A jeśli już się tam pojawicie, to zajrzyjcie też do Peugeota.
Astana 2017 International Exhibition odbywa się pod hasłem Future Energy. Nic dziwnego – przestawiamy się aktualnie na nowe nośniki energii, choć w Polsce idzie to, mam wrażenie, dość opornie. Tymczasem pozyskiwanie energii ze źródeł ekologicznych staje się coraz tańsze, a ceny spadają szybciej, niż można było się tego spodziewać.
Tymczasem podczas Astana 2017 International Exhibition Peugeot, marka o dwuwiekowej tradycji, odwołuje się do 21 kluczowych dat ze swojej historii. Stoisko francuskiej marki ma 145 m² i prezentuje – siłą rzeczy w ogromnym skrócie – przeszło 200 lat swoich dokonań w produkcji przemysłowej.
Dziś Peugeot jest jedyną marką na świecie, która oferuje tak wiele pojazdów wspomaganych, bądź zasilanych elektrycznie. Pierwszy taki pojazd marka wprowadziła na rynek w 1995 roku. dziś oferuje elektrycznie wspomagane rowery, elektrycznie wspomaganą hulajnogę, elektryczny skuter i oczywiście samochody na prąd. Osobowe i użytkowe. Kilka z nich – w tym koncepty – prezentuje na Astana 2017 International Exhibition.
Quartz – efektywna technologia
Fantastyczna stylistyka koncepcyjnego Quartza po prostu musiała być uzupełniona przez niebagatelny zespół napędowy. I faktycznie – benzynową jednostkę 1.6 THP o mocy 270 KM wspomagają dwa silniki elektryczne (po 85 kW każdy). W efekcie auto dysponuje mocą łączną 500 KM, a silniki elektryczne odzyskują energię podczas hamowania. Każdy z silników elektrycznych napędza „swoją” oś, a samochód może jechać wyłącznie w trybie elektrycznym. Ma wówczas zasięg ok. 50 km. W trybie drogowym auto pracuje jako przednionapędówka starając się zmaksymalizować odzysk energii do ładowania akumulatorów. W trybie wyścigowym pracują wszystkie trzy silniki. Quartz ma automatyczną skrzynię biegów sześciu przełożeniach.
Quartz – efektowna stylistyka
Ale Quartz, to nie tylko napęd. To także obłędna stylistyka i oryginalne rozwiązania. Bazujący na modułowej platformie EMP2 pozbawiony został środkowego słupka, a mimo to zapewnia wymaganą sztywność nadwozia. Lekkie czteromiejscowe wnętrze wykończono zaskakującymi materiałami pochodzącymi w pewnym stopniu z recyklingu. Efekt wizualny i dotykowy jest niesamowity. Bazalt, jako materiał wykończeniowy w samochodzie niewątpliwie zaskakuje. W Quartzu po raz pierwszy w historii motoryzacji zastosowano cyfrowo tkany materiał włókienniczy, który można montować tuż po wyprodukowaniu. I to bez potrzeby docinania – w efekcie nie ma ścinek, odpadków. Ów materiał włókienniczy powstaje z przetworzonych butelek z tworzyw sztucznych. W tej technologii można wytwarzać grube tkaniny, co z kolei eliminuje konieczność używania pianek zmiękczających. Ale w Quartzu nie brakuje też skóry, sztucznie postarzanej, dla lepszego efektu wizualnego.
E-Kick, nowe doświadczenie w mobilności
Elektrycznie wspomagana hulajnoga e-Kick, to urządzenie opracowane wspólnie z firmą MICRO. Składana, dość lekka, wspomagana energią elektryczną hulajnoga jest idealnym „pojazdem ostatniego kilometra”. Pozwala na ekologiczną jazdę tam, gdzie żaden samochód nie wjedzie. Choćby po chodniku, żeby dotrzeć do biura nie męcząc się przy tym w porannym upale ;-) Litowo-jonowy akumulator doskonale zintegrowany z urządzeniem zapewnia zasięg do 12 km. Hulajnogę wyposażono w dwa hamulce – standardowy oraz silnikowy, który ładuje akumulator podczas zwalniania. e-Kick można kupić wraz z Peugeotami 3008 i 5008 – auta te można bowiem wyposażyć w stację dokującą w bagażniku, dzięki czemu akumulatory hulajnogi są ładowane podczas jazdy samochodem. Ładowanie poza autem ze zwykłego gniazdka elektrycznego trwa około godziny.
Peugeot e-Vivacity
Już w 1996 roku Peugeot pokazał Scootelec – pierwszy elektryczny skuter. Od tamtej pory technologia ta była rozwijana, a od sześciu lat na rynku jest obecny e-Vivacity. Na Astana 2017 International Exhibition Peugeot pokazuje jego najnowszą generację. Opracowano go we współpracy z koncernem Mahindra. Nowy e-Vivacity GenZe (Zero Emission Generation) trafi na rynek jesienią bieżącego roku. Poruszający się niemal bezgłośnie skuter oferuje zasięg ok. 60 km. Zależnie od źródła ładowania e-Vivacity GenZe potrzebuje od pięciu do ośmiu godzin, by w pełni naładować litowo-jonowe akumulatory. Skuter może jechać z prędkością 45 km/h. Ma płaską podłogę, 35 litrów schowków, uzyskuje 3 kW mocy maksymalnej przy 6.000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy sięga 14 Nm.
Peugeot eC03.200
Cóż za dziwne oznaczenie, prawda? Ale w pełni uzasadnione. „e” jako elektryczny. „C”, jako „city”, czyli miejski. „03”, jako oznaczenie gamy wejściowej, dostępnej dla przeciętnego użytkownika. A mowa o elektrycznie wspomaganym rowerze. I choć niby jest to przedstawiciel gamy entry, to jego wysoka jakość sprawiła, że jest dziś najchętniej kupowanym rowerem Peugeota z elektrycznym wspomaganiem. To najlepszy sposób na odkrycie elektrycznie wspomaganego roweru miejskiego! Peugeot eC03.200 silnik elektryczny E-Going umieszczony w przednim kole, który współpracuje z 7-biegową przerzutką Shimano. To idealny pojazd do miejskich przejażdżek, który – w zależności od baterii – zapewnia zasięg do 50, 75, a nawet 100 km.
W wystawie Astana 2017 International Exhibition bierze udział ponad sto krajów i siedemnaście organizacji międzynarodowych. Oczekuje się, że wystawę odwiedzi pięć milionów osób. Nie mogło tam oczywiście zabraknąć Peugeota, który realizuje w ten sposób politykę rozszerzenia działalności na strategicznych rynkach międzynarodowych. Kazachstan jest jednym z nich, a Peugeot jest tam zaangażowany również poprzez produkcję. W mieście Kustanaj na północy Kazachstanu działa fabryka francuskiego koncernu.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze