Peugeot Boxer to niezwykle popularny samochód dostawczy. Konkuruje m.in. z Renault Master.
Chyba nie ma na rynku motoryzacyjnym bardziej praktycznych a jednocześnie nieco nudnych konstrukcji niż samochody dostawcze. Każdy z nas korzysta z efektów ich pracy każdego dnia. Wystarczy zerknąć kątem oka, czym kurier dostarczył pod nasze drzwi wyczekiwaną paczkę czy zamówienie do sklepu spożywczego tuż za rogiem. To właśnie Peugeot Boxer i spółka od dekad odpowiada za podobne dostawy, choć dzielnie służy także w transporcie międzynarodowym.
Historia ścisłej współpracy Fiata i francuskiego PSA sięga znacznie dalej niż współczesny twór w postaci koncernu Stelantis. Obydwie firmy od dekad wspólnie projektują i produkują szereg modeli dostawczych i typowo użytkowych – w tym właśnie Boxera i jemu bliźniacze modele: Fiata Ducato, Opla Movano, Ram ProMaster (niedostępny w Europie) i Citroëna Jumpera.
Obecna, druga generacja Boxera produkowana jest od 2006 roku. Cykl życia auta dostawczego jest wielokrotnie dłuższy niż pojazdów osobowych – ma on przecież przede wszystkim pracować, kwestie wizualne są tutaj pozostawiane na marginesie, choć modele są co kilka lat poddawane subtelnym zmianom wizualnym, otrzymują nowe jednostki napędowe, systemy bezpieczeństwa i opcjonalne multimedia. Te drobne zmiany nie wymuszają jednak poprawiania najważniejszego, całej konstrukcji pojazdu.
Wiele wersji nadwozia
Na rynku wtórnym (i nadal w salonach) dostępnych jest ogrom wersji nadwoziowych. Punktem wyjścia pod wszelakie zabudowy specjalne jest pojedyncza kabina za którą jest po prostu rama pojazdu – dopiero zewnętrzne firmy montują wymagane zabudowy – oczywiście w salonach oferowano także ich produkty. Wersje zamknięte różnią się długością, wysokością, czy liczbą miejsc. Wersje dostawcze mają z przodu dwa lub najczęściej trzy miejsca za którymi umieszczono stalową gródź.
Warianty osobowe dysponują już otwartą przestrzenią. Miejsce pracy kierowcy może być dodatkowo wyposażone w fotel z niezależnym resorowaniem, takie rozwiązanie na dłuższą metę istotnie poprawia wygodę pracy. Widoczność jest doskonała, pokaźnych rozmiarów są także lusterka boczne ułatwiające manewrowanie w zatłoczonych miastach. Deska rozdzielcza jest prosta, wykonana z twardych i wytrzymałych materiałów. Znajdziemy tu mnóstwo uchwytów na napoje, dokumenty, schowków i kieszonek – czyli wszystko to czego może oczekiwać użytkownik w codziennej pracy.
Na liście dodatków znajdowała się klimatyzacja manualna lub automatyczna, komputer pokładowy, radio z CD czy nawigacja i podstawowe systemy bezpieczeństwa. Wiele egzemplarzy wyposażonych jest dodatkowo w fabryczną, lub akcesoryjną kamerę cofania. Tak zwane blaszanki wyposażone są w otwierane, skrzydłowe tylne drzwi i odsuwane boczne.
Nadwozie względem poprzednika nie tylko zmieniło się nie do poznania, poprawie uległo zabezpieczenie antykorozyjne. Rdza pojawia się tylko w miejscu mechanicznych uszkodzeń, gdzie warstwa ochronna została przerwana – a także egzemplarzach powypadkowych. Oczywiście, nielakierowane zderzaki i lusterka po latach narażenia na promienie słoneczne płowieją, nie ma to jednak przecież znaczenie w pojeździe stworzonym do ciężkiej pracy.
Peugeot Boxer – jakie silniki?
W poprzedniej generacji modelu na wybranych rynkach oferowano jeszcze wolnossący silnik benzynowy, Boxer II polegał już wyłącznie na silnikach diesla. Początkowo trzon oferty stanowił czterocylindrowy 2.2 HDi o mocy 100, 110, 120, 130, 150 i 165 KM KM. Jednostka wykazywała jednak spore niedobory mocy w trasie, z większym obciążeniem. Na szczycie gamy dostępny był silnik 3.0 HDi – także czterocylindrowy – pochodzący z gamy Iveco. Flagowa jednostka dysponowała mocą 157-180 KM.
Przy okazji liftingu z 2014 roku (producent szumnie określił jako zmianę modelową) podniesiono moc jednostek i delikatnie zmieniono przednią część nadwozia. Diesle korzystają rzecz jasna z bezpośredniego wtrysku common rail, dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki i filtra cząstek stałych. Żywotności poszczególnych elementów trudno oszacować, ogromny wpływ ma tutaj sposób i warunki eksploatacji. Wiele egzemplarzy służących w transporcie międzynarodowym przebiegi rzędu 500-600 tysięcy kilometrów ma już dawno za sobą, co tylko dowodzi dopracowania konstrukcji.
Zawieszenie i skrzynia biegów
Napęd zawsze trafia na przednią oś. O kontakt przednich kół z nawierzchnią dbają kolumny McPhersona, z tyłu natomiast prymitywne i trwałe resory wytrzymujące obciążenie dużo większe niż przewidują to wartości homologacyjne. Dostępność wszelkich części zamiennych jest dobra, zaś ich ceny nie są przesadzone względem konkurencji. Najsłabsze jednostki początkowo otrzymywały przekładnię pięciostopniową, później każdy wariant seryjnie współpracował ze skrzynią sześciostopniową. W ofercie znajdował się także klasyczny sześciobiegowy automat, stanowił on jednak margines sprzedaży z uwagi na wysoką dopłatę i widmo dużych kosztów ewentualnych napraw.
Daje radę!
Peugeot Boxer niezależnie od wieku spełniają swoje zadanie, prosta konstrukcja okazuje się trwała i co ważne odporna na trudy użytkowania i wydłużone przez producenta interwały serwisowe. Podaż używanych egzemplarzy jest ogromna, problemem jest tylko znalezienie Boxera z realnym przebiegiem. Z tym łatwo nie będzie.
Najtańszy używany Boxer, deklarowany jako bezwypadkowy, używany w Polsce, kosztuje 6000 zł (rocznik 2006, 0,5 mln kilometrów). Listę ofert Boxerów z serwisu Otomoto.pl można znaleźć tutaj.
Najnowsze komentarze