Peugeot wprowadza na rynek swój lekki samochód użytkowy z gamą silników BlueHDi. To oczywiście Peugeot Boxer, który otrzymał gamę silników 2.0 BlueHDi spełniających normę Euro6.
Technologia BlueHDi została przez Peugeota wprowadzona na rynek w 2013 roku, kiedy to silniki te trafiły do szeroko pojętych aut osobowych. Dzięki połączeniu stosowanych od kilkunastu już lat filtrów cząstek stałych z technologią SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) silniki BlueHDi ograniczają emisję tlenków azotu o 90%, a cząstek stałych o 99,9%. To bardzo dobry wynik. Dodajmy, ze tlenki azotu (NOx) są bardzo szkodliwe dla człowieka. I o nie właśnie, a nie o dwutlenek węgla, chodziło w aferze Volkswagena.
Technologie stosowane przez Grupę PSA, teraz także w modelu Peugeot Boxer, uważane są za najskuteczniejsze na rynku rozwiązanie ograniczające emisję, ale to niejedyna zaleta. Silniki BlueHDi są też nadzwyczaj oszczędne.
Peugeot Boxer dostępny jest teraz z następującymi silnikami z rodziny BlueHDi:
– 110 KM i 300 Nm, co stanowi wzrost o 50 Nm w stosunku do silnika poprzedniej generacji;
– 130 KM i 340 Nm, co stanowi wzrost o 20 Nm w stosunku do silnika poprzedniej generacji;
– 160 KM i 350 Nm, co stanowi wzrost o 10 KM w porównaniu do silnika poprzedniej generacji.
Wszystkie wyżej wymienione silniki łączone są z manualnymi sześciobiegowymi skrzyniami. Wszystkie są też – w odróżnieniu od bliźniaczego Citroëna Jumpera – wyposażone w system STOP&Start.
Dzięki zastosowaniu silników BlueHDi Peugeot Boxer może się teraz poszczycić niskim, jak na swój segment, zużyciem paliwa, które zaczyna się już od poziomu 6,0 l/100 km i średnią emisją dwutlenku węgla na poziomie 154 g/km (dla silnika w wersji 130-konnej). Oznacza to zmniejszenie spalania o 1,1 l/100 km w stosunku do silnika poprzedniej generacji. Co nie mniej ważne, ładowność i maksymalna prędkość pozostały na tym samym poziomie. A żeby było jeszcze ciekawiej – o 4 sekundy poprawił się czas potrzebny na przyspieszenie od 0 do 100 km/h i o 8 sekund poprawiła się elastyczność w zakresie 80-120 km/h (dla wersji 110-konnej).
Peugeot Boxer posiada zbiornik na płyn AdBlue o pojemności 15 litrów, co powinno wystarczyć na około 10.000 km. Uzupełnianie roztworu mocznika jest banalne, bo jego wlew zlokalizowano nad wlewem paliwa i pasuje on do standardu stosowanego na stacjach paliw przy dystrybutorach AdBlue dla ciężarówek.
W efekcie Peugeot Boxer jest samochodem o bardzo niskim całkowitym koszcie użytkowania (TCO), należącym do najniższych w klasie.
Peugeot Boxer w aktualnej wersji jest obecny na rynku od dwóch lat. To dojrzały samochód użytkowy, bardzo ceniony przez rzesze wymagających klientów. Silniki BlueHDi instalowane w Boxerze powstają w zakładzie w Tremery we Francji. Ta fabryka wyprodukowała już ponad 12 milionów jednostek napędowych, z czego przeszło milion przypadło na najnowszą rodzinę silników BlueHDi.
Przygotowując silnik 2.0 BlueHDi z myślą o samochodach użytkowych jednostkę tę poddano szeregowi testów. Uzbierało się tego 10.000 godzin. Sprawdzano silniki m.in. pod kątem obciążenia o 50% większego, niż w samochodach osobowych, przeprowadzano testy w komorach klimatycznych do temperatury -30°C, poddano je o 6.000 więcej szokom termicznym, niż to się stosuje w testach silników przeznaczonych do aut osobowych – to równowartość 15 lat intensywnego użytkowania! Wreszcie przeprowadzono szczegółowe badania w celu zwiększenia wytrzymałości i trwałości turbosprężarki i kolektora wydechowego, a także przeprowadzono próby wytrzymałościowe układu wydechowego, w tym takie symulujące opryskanie wodą i błotem rozgrzanego wydechu.
Przy okazji debiutu nowych, jeszcze bardziej ekologicznych silników, Peugeot Boxer otrzymał też nowe elementy wyposażenia. Są w tej grupie takie przydatne drobiazgi, jak uchwyty na tablet/smartfon, czy gniazda USB i uniwersalne (dostępne w standardzie od wersji Premium Pack).
Peugeot Boxer może też być wyposażony w kamerę czytającą znaki i prezentującą je na desce rozdzielczej, by zwiększyć szansę ich dostrzeżenia przez kierowcę. Auto może też mieć funkcję automatycznej zmiany świateł z drogowych na mijania i odwrotnie.
Miłośnicy wyjazdów turystycznych i zabudowy kamperowej mogą liczyć np. na funkcję odcinania akumulatora na czas dłuższych postojów, a także na jeszcze bardziej komfortowe, „kapitańskie” fotele.
Prezentujemy Wam też – w języku angielskim – załącznik zawierający dane techniczne Peugeota Boxera z silnikami BlueHDi.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze