Dzisiejsza konferencja Peugeot przyniosła zaskakujące oświadczenie producenta, który chce, aby samochodami koncernu jeździć 25 lat. Jednak firma nie zamierza tracić najwyraźniej swojego produktu własności pojazdu, bo chciałaby go kilka razy w tym czasie odświeżyć i wymienić kluczowe części, odpowiednio na nich zarabiając. Potwierdza się więc opinia, iż producenci aut zmierzają do modelu wynajmu, chcąc zastąpić nim sprzedaż.
Oto co mówi na ten temat Peugeot:
Ralizowane inicjatywy sięgają od strategii zaopatrzenia i łańcucha dostaw po ogólny skład i strukturę samochodu, aż po użyte materiały:
- Światło i szkło zastępują czerń i chrom,
- Lekkie siedzenia,
- Felgi ze stopów pochodzących z recyklingu,
- Nacisk na wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu,
- Globalna strategia cyklu życia podczas projektowania produktów następnej generacji.
GLOBALNY CYKL ŻYCIA: W przyszłości okres eksploatacji samochodu BEV będzie wynosił od 20 do 25 lat, gdzie dziś, w przypadku samochodu ICE, jest to około 15 lat. Ten wydłużony cykl życia to świetna okazja dla projektantów, aby wyobrazić sobie nowe interakcje z produktami w trakcie ich życia.
4 etapy podejścia Lifecyle Design:
1. Lifetime: architektura, która ma przetrwać 25 lat, oparta na platformie Stellanti,
2. Refurb: możliwość odnowienia i recyklingu kluczowych części, w tym wykorzystanie części pochodzących z recyklingu (patrz Sustainera),
3. Update: odświeżenie kluczowych, zużywających się części samochodu (tapicerka/wykończenia), jak w przypadku Inception Concept, aby samochód sprawiał wrażenie nowego przy każdej zmianie właściciela.
4. Na żądanie: regularne odświeżanie HMI, oświetlenia i innych komponentów sterowanych przez oprogramowanie, aby utrzymać samochód w atrakcyjności (jak coroczna aktualizacja iOS dla iPhone’a).
Minimalizacja użytych materiałów:
Koncentracja na minimalizacji masy, odpadów i przetwarzania prowadzi do przełomowych technik, czego przykładem jest Peugeot Inception Concept z czterema elementami zrównoważonego rozwoju:
1. Oszczędność wagi (cieńsze siedzenia, tkaniny pikowane),
2. Oszczędność odpadów (tkaniny formowane),
3. Oszczędzać zasoby (surowe wykończenia, brak stopu, brak chromu),
4. Oszczędność energii (wydajność elektryczna).
„Wyobraźmy sobie koniec z używanymi samochodami. Zamiast tego, odnowiony i spersonalizowany samochód, który możesz w każdej chwili zaktualizować lub ulepszyć, w zależności od swoich potrzeb. Zawsze aktualny produkt, który zachowuje swoją wartość przez cały okres użytkowania.” – powiedział Matthias Hossann, dyrektor projektowy Peugeot.