Po wypuszczeniu na rynek hatchbacka 207, ekipy Peugeot zaczęły się zastanawiać nad wersją CoupeCabrio, włączoną do nowej gamy modelowej, stworzonej przy wykorzystaniu całego doświadczenia w zakresie „pojazdu rekreacyjnego”.
Poprzez model studyjny 207 EPURE, jak przez szkiełko futurologii, Peugeot pozwala nam podejrzeć przyszłość. A wygląda ona całkiem interesująco…
Peugeot 207 Epure posiada jakby podwójną osobowość: poza „dwiema twarzami” coupé i kabrioletu, takie uwolnienie stylistyczne wyzwala jednocześnie demonstrację technologiczną ogniwa paliwowego. Technologia dalekiej przyszłości… A może wcale nie tak dalekiej?…
Eksperymentalny ciąg napędowy 207 EPURE, zawiera najnowsze rozwiązania technologiczne grupy PSA Peugeot Citroën w tej dziedzinie, przy czym nie pominięto kwestii funkcjonalności i stylistyki pojazdu.
Idea wolności nierozerwalnie związana z taką, a nie inną sylwetką, stanowi swoistą osmozę z rozwiązaniem zastosowanym do napędu pojazdu: korzyści, jakie z tego płyną – brak emisji zanieczyszczeń, cicha praca – decydują o przyjemności jazdy kabrioletem. Kierowca wraz ze swoim pojazdem po prostu integrują się ze środowiskiem naturalnym. Przyjemność i ekologia tworzą całość.
Biało-perłowy lakier podkreśla czystość form modelu studyjnego, symbolizuje ekologiczny wkład ożywiającej go technologii. Rasowy i wyrazisty przód, kojarzący się odtąd z 207-ką, ale i pozostałą gamą aktualnie oferowanych modeli, wprowadza oryginalne linie, płynne i energiczne.
Z boku pas nadwozia unosi się bardzo wysoko w kierunku tyłu pojazdu, co w połączeniu z nachyleniem przedniej szyby i łukiem dachu (gdy jest) zwiększa dynamikę pojazdu i sprawia wrażenie ruchu, nawet na postoju. Dynamika w każdym calu! Rzeźbione w dolnej części boki podkreślają osobowość pojazdu. Charakterystyczne tarcze kół Pitlane z polerowanego aluminium, sprawiają, iż samochód zdaje się stapiać z drogą.
Chromowany pas obejmuje kabinę, stanowiąc stylistyczny element, który – umieszczony na poziomie górnej części pokrywy bagażnika – nadaje płynność tyłowi pojazdu. Na przedłużeniu linii bagażnika, masywny tylny spojler, wbudowany w „skorupę” drzwi bagażnika, wtapia się harmonijnie całą bryłę wozu, ukształtowaną wokół świateł o efekcie diodowym.
W ten sposób praca włożona w formowanie powierzchni, zarys stylistycznych linii i jednolitość proporcji zapewniają równowagę, elegancję i sportowy charakter, zarówno w coupé, jak i w kabriolecie.
We wnętrzu również postawiono na czystość stylistyczną. Miękka i płynna deska rozdzielcza 207-ki, została w całości pokryta białą skórą, podobnie jak większa część wystroju wnętrza wozu, w tym: elementy wykończeniowe, obicia 4 foteli, a nawet przełączniki pod kierownicą. Panel techniczny, pokryty białym lakierem oraz chromowane wstawki, podkreślają nowoczesny i technologiczny wygląd. Akcenty kolorystyczne „zielony absynthe” (kolor podłogi) zostały subtelnie rozmieszczone w całej kabinie: na desce rozdzielczej, płytach drzwi, w tylnej części foteli i zagłówków. Ta zieleń widoczna jest także przez perforacje skóry na fotelach, sprawiając wrażenie małych pęcherzyków powietrza, w nawiązaniu do ekologicznego napędu pojazdu. Harmonia między tymi dwoma kolorami potęguje wrażenie wolności, oddychania „pełną piersią” i energii emanującej z pojazdu.
Z funkcjonalnego punktu widzenia zestaw wskaźników posiada wszystkie elementy, niezbędne do kontroli stanu naładowania akumulatora, ilości wodoru w pojeździe, natomiast kolorowy ekran na konsoli umożliwia wizualizację przepływu mocy między silnikiem elektrycznym, akumulatorem i ogniwem paliwowym.
W kontekście światowego wymogu zmniejszania zużycia energii i redukcji emisji dwutlenku węgla, Grupa PSA Peugeot Citroën kontynuuje badania nad nowymi technologiami, aby stworzyć czysty i ekonomiczny samochód. Poza pracą włożoną w poprawienie sprawności silników cieplnych, głównie poprzez silniki HDi, użycie biopaliw, stworzenie filtra cząsteczek (FAP) czy badania w zakresie Hybryd HDi, PSA Peugeot Citroën przygotowuje się do wdrożenia strategii Disrupting technology (polegającej na zerwaniu z uświęconymi tradycją kanonami technologicznymi i przejściem na bardziej przyjazne środowiskowo, chociaż nie koniecznie bardziej wydajne i tanie rozwiązania).
Tak więc w przyszłości ogniwo paliwowe i wodór będą stanowić alternatywny wektor energii o ogromnym potencjale.
Zalety ogniwa paliwowego:
– alternatywa dla obecnych paliw kopalnych,
– zmniejszenie emisji CO2 i dzięki temu zahamowanie efektu cieplarnianego,
– poprawienie jakości życia w mieście dzięki cichej pracy pojazdów z silnikami elektrycznymi i wyeliminowaniu emisji zanieczyszczeń.
Ta technologia musi jeszcze stawić czoła wielu wyzwaniom technicznym i ekonomicznym przed rozpoczęciem produkcji na skalę masową. Grupa PSA Peugeot Citroën zaangażowała się więc w poszukiwanie rozwiązań pragmatycznych, których owocem są liczne prototypy.
– Taxi PAC
Peugeot Taxi PAC to rodzaj „londyńskiej taksówki XXI wieku”. Tutaj wodór w postaci sprężonego gazu (300 bar) znajduje się w wymiennym zbiorniku. Napełnianie (wymiana pustego zbiornika na pełny) odbywa się szybko, spełniając zamierzony cel użycia w warunkach miejskich.
– H2O
Peugeot H2O to połączenie dziecięcego marzenia z marzeniem inżyniera. To wóz strażacki, przeznaczony do interwencji miejskich, który rozwiązuje problem, związany z przewożeniem sprężonego wodoru, umożliwiając jego wytwarzanie w pojeździe za pośrednictwem wodnego roztworu borowodorku sodowego.
– Quark
Peugeot Quark, rasowy i futurystyczny pojazd dwuosobowy, stanowi znakomitą ilustrację licznych innowacji, wymuszonych koniecznością znacznego upakowania elementów. Przykładem niech będzie ogniwo paliwowe chłodzone powietrzem i wielofunkcyjny wysokociśnieniowy pojedynczy zbiornik wodoru (700 bar) typu „plug & drive”. Pozwala to zwiększyć zasięg pojazdu w porównaniu z tradycyjną butlą 350 bar. Zamiast jednego centralnego silnika, Quark posiada 4 silniki elektryczne, umieszczone w każdym z kół pojazdu.
Obecnie Grupa we współpracy z CEA (Komisariat Energii Atomowej) pracuje nad ogniwem, stanowiącym nowy etap w zakresie mocy elektrycznej, sprawności energetycznej i zwartości: GENEPAC (GENérateur Electrique à Pile A Combustible) Technologia ta została zaprezentowana właśnie w Peugeot 207 EPURE.
Zasada działania ogniwa paliwowego (PAC) sprzężonego z silnikiem elektrycznym
Aby działać, ogniwo paliwowe potrzebuje wodoru i tlenu. Tlen czerpany jest z powietrza, natomiast wodór pochodzi ze zbiornika pojazdu. Połączenie wodoru z tlenem wywołuje reakcję elektrochemiczną, powodującą przemieszczanie się elektronów i protonów, w wyniku którego jednocześnie powstaje ciepło, woda i przede wszystkim energia elektryczna.
Peugeot 207 EPURE, podobnie jak poprzednie pojazdy demonstracyjne, wykorzystuje ogniwo paliwowe w charakterze pokładowego źródła energii elektrycznej (zasada „range extender” czyli pojazdu elektrycznego o przedłużonym zasięgu). Ogniwo zasila bezpośrednio silnik elektryczny i współuczestniczy w doładowaniu akumulatorów.
Treść technologiczna Peugeot 207 EPURE: „GENEPAC 20″
Peugeot 207 EPURE jako pierwszy otrzymał ogniwo paliwowe GENEPAC, łączące prostotę i modułowość. Ten produkt francuskiej myśli technicznej stanowi kompromis między maksymalną zwartością i sprawnością.
Zasada tego nowego ogniwa, wykonanego w technologii PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell) polega na wykorzystaniu tłoczonych, cienkich płytek ze stali nierdzewnej, co doprowadziło do redukcji kosztów i zmniejszenie wielkości ogniwa, w porównaniu z tradycyjnymi płytkami.
System ten umożliwia także dobranie mocy ogniwa, stosownie do potrzeb. Ogniwo zastosowane w tym pojeździe demonstracyjnym o nazwie „GENEPAC 20” to wersja 20 kW systemu GENEPAC. „GENEPAC 20” tworzą dwa moduły, a każdy z nich składa się ze nałożonych na siebie cienkich płyt i membran elektrod. System ogniwa paliwowego gwarantuje poziom sprawności przekraczający 50 %, podczas gdy w przypadku silnika spalinowego wartość ta jest rzędu 25-30 %.
Pięć butli zawiera łącznie 3 kg wodoru sprężonego pod ciśnieniem 700 bar, dostarczając silnikowi elektrycznemu i akumulatorowi typu litowo-jonowego maksymalną energię i zasięg. Butle umieszczono na dnie bagażnika pojazdu, umożliwiając wygospodarowanie 2 miejsc z tyłu, działanie mechanizmu składanego dachu oraz zagospodarowanie części bagażnika w położeniu coupé.
Silnik elektryczny 207 EPURE pobiera energię tylko podczas jazdy i oddaje ją w fazie zmniejszania prędkości. Gwarantuje on cichą pracę pojazdu, co jest niezwykle ważne podczas jazdy po mieście, a także doceniane w konfiguracji kabrioletu.
Technologie PAC zapewniają demonstracyjnemu 207 EPURE relatywnie duży zasięg (około 350 km) a przy tym doskonałe parametry jezdne i maksymalną prędkość 130 km/h.
Pojazd nie zanieczyszcza powietrza a jedynym odpadem jest czysta woda. Peugeot 207 – samochód przyszłości, nadaje się doskonale do jazdy po drogach miejskich i podmiejskich… Jest to więc auto stworzone dla zapewnienia czystych doznań, niezwykłych i coraz bardziej intensywnych! I już bardzo nam się podoba!
Najnowsze komentarze