Marka Peugeot obecna jest na rynku od ponad 100 lat, zarówno w segmencie samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych. Te ostatnie zawsze zajmowały ważne miejsce w ofercie Peugeot. Łącznie, od początku działalności, wyprodukowanych zostało ponad 5 mln egzemplarzy.
Gama pojazdów użytkowych „Expert” pojawiła się na rynku po raz pierwszy jesienią 1995 r. jako jeden z prekursorów segmentu zwartych furgonów (pojemność użytkowa od 4 do 7 m.sześc.). W ciągu 11 lat zaprezentowano dwie generacje Experta, umożliwiające marce Peugeot rozwijanie się wraz z rynkiem. Rekord sprzedaży odnotowano w 2005 r., uzyskując wynik 33 100 pojazdów. Od momentu wprowadzenia na rynek wyprodukowano ponad 300 000 sztuk.
Zobacz: Fiat Scudo, Citroën Jumpy, Peugeot Expert i Opel Vivaro zdobywają złoto w testach Euro NCAP
Nowa generacja Experta, w sprzedaży w Europie od 18. stycznia 2007 r., powstała przy wykorzystaniu całego know-how marki Peugeot, ma w swojej ofercie dwie gamy: zwartego furgona „Peugeot Expert”, należącego do segmentu pojazdów użytkowych oraz kombi „Peugeot Expert Tepee” z segmentu samochodów osobowych.
Dzisiaj ta trzecia generacja, powstała również we współpracy PSA Peugeot Citroën z koncernem Fiata, stanowi przełom dla Peugeota dzięki poprawieniu poziomu jakości i większej wszechstronności nowych gam pojazdów.
Poprawiono nawet te własności, którym ich poprzednicy zawdzięczają swoją reputację: idealne trzymanie się drogi, komfort oraz stanowisko kierowcy i wyposażenie godne sedana. Oczywiście zarówno gama furgonów, jak i nowa gama kombi zachowały charakterystyczne drzwi boczne przesuwne z tylne prawej strony, które można uzupełnić o drzwi przesuwne z lewej z strony pojazdu. Zwiększono wymiary furgonu, aby dostosować się do nowych, wymagających oczekiwań profesjonalnych klientów.
Nowy furgon Peugeot Expert, należący do gamy pojazdów użytkowych, ma poszerzoną ofertę (dwie długości, dwie wysokości dla 3 wersji), zwiększoną ładowność i obciążenie przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów eksploatacji.

Pojemność użytkowa nowa, długiej i wysokiej wersji wynosi 7 m.sześc., natomiast ładowność 1200 kg.
Nowym rozwiązaniem technologicznym jest zawieszenie pneumatyczne na tylnej osi, pozwalające obniżyć całkowitą wysokość furgonu do 1,894 m, umożliwiając tym samym parkowanie na parkingach podziemnych. Rozwiązanie to zapewnia stałość prześwitu pojazdu we wszystkich warunkach obciążenia. Ręcznie możliwa jest regulacja ustawienia progu przedziału towarowego (na postoju).
Tylna przestrzeń ładunkowa dzięki sześciennemu kształtowi i wewnętrznym schowkom umożliwia przewożenie europalet lub innych przedmiotów o małym przekroju i długości do 2,88 m.
Szczególnie zadbano o bezpieczeństwo pasażerów, ale także przedziału towarowego, oferując możliwość zaryglowania/odryglowania tylnej części pojazdu niezależnie od kabiny pasażera, za pomocą klucza pilota zdalnego sterowania o 3 przyciskach lub ze stanowiska kierowcy. Konstrukcja nadwozia została wzmocniona i wyposażona w pochłaniacze siły uderzenia, aby zmniejszyć skutki stłuczek miejskich i obniżyć w ten sposób koszty napraw.
Zobacz: 50 samochodów Peugeot Expert dla poczty w Brazylii. Docelowo będzie ich pięć tysięcy
Doskonałe parametry dynamiczne i własności jezdne nowego Experta uzupełnia gama wyjątkowych silników. Dostępne są trzy silniki HDi (1,6l HDi 66 kW 90 KM, 2,0l HDi 88 kW 120 KM i 2,0l HDi 100 kW 136 KM FAP) oraz jeden silnik benzynowy 2,0 l 16v 103 kW 140 KM. Wersje 2,0l HDi, stworzone we współpracy z koncernem Forda, połączone są z ręczną skrzynią biegów ML6C z 6 przełożeniami. Wzmocnione dla celów użytkowych (do 2 ton holowanej przyczepy) układy napędowe dopuszczają przeglądy do 30 000 km zamiast co 20.000 km. Silniki te chronią środowisko i są spełniają wymogi normy Euro4; natomiast w silniku 2,0l HDi 100 kW 136 KM FAP zamontowany został filtr cząstek stałych.
Do dyspozycji są również najnowsze rozwiązania technologiczne w dziedzinie bezpieczeństwa aktywnego i biernego: ESP z systemem ochrony przed dachowaniem ROM i ASR, system ABS połączony ze wspomaganiem hamowania awaryjnego (AFU), czołowe i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny.
Oferowane są też elementy wspomagające kierowcę podczas prowadzenia pojazdu. Te produkty najnowszej generacji, to pomoc przy parkowaniu tyłem, ogranicznik/regulator prędkości i nawigacja GPS.
Szczególny nacisk położono na zagwarantowanie maksymalnego komfortu pasażerom. Budowa nowego Experta zapewnia stanowisko kierowcy bliższe sedanowi niż pojazdowi użytkowemu oraz niezwykłą jasność i wrażenie maksymalnej przestrzeni, dzięki wysuniętej przedniej szybie. Solidne i funkcjonalne stanowisko kierowcy, zaprojektowane przez Pininfarina, oferuje kilka poziomów wykończenia.
Posiadacze nowego furgonu Expert otrzymają pojazd o wyrazistym stylu, zwiększonej ładowności a przy tym o komforcie i parametrach dynamicznych, charakterystycznych dla samochodu osobowego.
Nowy Peugeot Expert Tepee
Nowy Expert Tepee wprowadza nowy sposób podróżowania. Nadaje się idealnie zarówno na rodzinne wypady lub przewożenie sprzętu rekreacyjnego, jak i do przewozu osób. Jest to pojazd wyrafinowany, o bogatym wyposażeniu.
Nowy Peugeot kombi udostępnił na cele podróżowania wyjątkowe parametry w zakresie dynamiki, bezpieczeństwa i komfortu gamy Expert. Przejął jej silniki, skrzynie biegów oraz doskonałe układy jezdne. Zaproponował dwie długości.
Nowy Expert Tepee wyróżnia się na zewnątrz niezwykłą estetyką elementów nadwozia oraz – w szczególności – pojedynczymi lusterkami wstecznymi.
Z tyłu wnętrza pojazdu można ustawić dwa rzędy siedzeń. Pasażerowie z ostatniego rzędu wsiadają do samochodu przez drzwi boczne przesuwne, a zajęcie miejsca ułatwia im system „easy entry”, umożliwiający przesuwanie bocznego fotela.
W zależności od konfiguracji wnętrza możliwe jest przewożenie od 2 do 9 osób. Indywidualne fotele i kanapy dwuosobowe można składać, przesuwać lub wyciągać, aby zagospodarować wnętrze według potrzeb. Wszystkie fotele są indywidualne, nawet na kanapach dwuosobowych podróżujący mają zapewnioną maksymalną wygodę.
Pasażerowie we wszystkich rzędach foteli mają zapewnioną ochronę w postaci kurtyn powietrznych, zabudowanych w dachu. Łącznie, w zależności od wyposażenia, dostępnych jest 6 poduszek powietrznych (czołowe, boczne, kurtyny), mających chronić pasażerów w razie uderzenia.
Dużo uwagi poświęcono przestrzeni bagażowej. W wersji długiej jej pojemność dochodzi do 1239 litrów (norma VDA) pod dachem przy 3 rzędach foteli.
Olbrzymia przeszklona powierzchnia (5,84 m.kw. w wersji długiej) oraz umieszczenie rzędów foteli na wzór amfiteatru gwarantują wszystkim pasażerom doskonałą widoczność, jasność i przestronność.
Komfort akustyczny został szczególnie dopracowany, umożliwiając swobodną, niczym nie zakłóconą komunikację, co jest niewątpliwym atutem w tego typu pojeździe.

Poprawiono też komfort termiczny. Dodatkowy zespół ogrzewania i klimatyzacji pozwala uzyskać żądaną temperaturę szybko i – co istotne – równomiernie rozłożoną. W efekcie, powietrze klimatyzowane rozprowadzane jest przez tradycyjne nawiewy z przodu oraz przez indywidualne nawiewy, zabudowane w dachu nad każdym rzędem, a także przewodem w dolnej części w ostatnim rzędzie. System zapewnia maksymalny komfort. Pasażerowie z tylnych rzędów mają do swojej dyspozycji panel sterowania, umieszczony na poziomie dachu.
Wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo, pomoc w prowadzeniu oraz komfort, dostępne dla gamy Tepee, zwiększają maksymalnie bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Dostępne są 3 poziomy wykończenia nowego Experta Tepee : Confort, Rekreacyjny i Premium.
Poszczególne poziomy wykończenia różnią się kolorami deski rozdzielczej, obiciami foteli, obiciem tylnej części oraz wykończeniem deski rozdzielczej i klamek drzwiowych. Dzięki temu każda wersja może być niepowtarzalna, z wyjątkowym wnętrzem i różnym wyposażeniem.
Nowy Expert Tepee stanowi więc idealną ofertę, zapewniając w pełni bezpieczne i niezwykle wygodne podróżowanie w wypieszczonym, przestronnym i modułowym wnętrzu, z zapewnieniem maksymalnej przyjemności z prowadzenia.
Wyrazisty styl zewnętrzny
Nowy Expert Tepee prezentuje nowoczesny styl, podkreślający jakość oraz dynamikę i zachęcający do podróżowania, kusząc niezwykłą przestronnością wnętrza, skąpanego w świetle. Szeroko otwarty przedni pas pojazdu tchnie nowoczesnością i nadaje wyrazistość Expertowi Tepee. Zamontowane, specjalnie zaprojektowane reflektory z gładkim szkłem, gwarantują idealne oświetlenie.
Zabudowanie przednich zderzaków w przedni pas zostało starannie dopracowane. W efekcie podkreślają one styl pojazdu solidnością i jakością. Mogą być pomalowane w całości lub w części na kolor nadwozia w zależności od wersji, gwarantując maksymalną indywidualizację poszczególnych wersji. Podobnie osłony boczne, obudowy lusterek wstecznych i klamki drzwiowe. Tak więc możliwe jest uzyskanie dostojnego wyglądu, podkreślonego przez pomalowanie w kolorze nadwozia i klamki drzwiowe w odcieniu „szary lew”.
Duża, wysunięta przednia szyba o powierzchni 1,68 m.kw., tak charakterystyczna dla stylu Peugeot, zapewnia doskonałą widoczność i ogromną ilość światła, dzięki czemu pasażerowie mają wrażenie przestrzeni.
Naprężona linia boczna schodząca ku dołowi, potwierdza wrażenie dynamizmu i jakości nowego furgonu Expert Tepee. Szyby boczne, zabudowane w przednich drzwiach, drzwi boczne przesuwne oraz tylny słupek dają niebagatelną powierzchnię 3,06 m.kw. w wersji krótkiej i 3,40 m.kw. w wersji długiej. W połączeniu ze znacznym wycięciem przednich drzwi, gwarantują wyjątkowe oświetlenie wnętrza i doskonałą panoramiczną widoczność dla pasażerów.
Wklejane i dopasowane boczne szyby idealnie wkomponowują się w nowoczesny styl tego kombi. Kasety z przesuwanymi szybami „flush” umożliwiają ich otwieranie pasażerom w 2 rzędzie.
O przynależności Experta Tepee do świata samochodów osobowych świadczy obecność pojedynczych zewnętrznych lusterek wstecznych. Na poziomie wykończenia Loisir, są one wyposażone w malowane obudowy. Pokrywa wlewu paliwa, również w kolorze nadwozia, jest idealnie wtopiona w ogólny styl pojazdu i kryje korek zamykany na klucz.
Tył o kwadratowym kształcie sugeruje niezwykłą przestrzeń o dużej modułowości. Dostęp do bagażnika zapewniają podnoszone drzwi, z zabudowanym trzecim światłem stop oraz z wycieraczkami szyb z funkcją usuwania zaparowania. Duża przeszklona tylna szyba (0,76 m.kw.) gwarantuje odpowiednią ilość światła pasażerom siedzącym z tyłu. W zależności od wersji dostępne są przeszklone drzwi uchylne. Tylne światła swoim stylem potwierdzają nowoczesność pojazdu.
Zwiększone wymiary dla komfortu pasażerów
Nowy Expert Tepee oferowany jest w 2 wersjach różniących się długością. Wymiary pojazdu zwiększają przestronność wnętrza, jego modułowość, liczbę schowków oraz bezpieczeństwo pasażerów. Dwie dostępne długości to 4805 mm (L1) i 5135 mm (L2). Całkowita wysokość wynosi 1942 mm. Szerokość na poziomie bocznych listew ochronnych wynosi 1895 mm.
Niezwykła modułowość i przestronność
Bez względu na wersję, Expert Tepee może przewozić do 9 osób dzięki 3 rzędom modułowych siedzeń. Możliwość zamiennego instalowania kanapy dwuosobowej lub indywidualnego fotela sprawia, że uzyskuje się od 2 do 9 miejsc w zależności od potrzeb użytkownika. W zależności od wersji, oparcia kanap i foteli w rzędzie 2 i 3 są składane, umożliwiając przewożenie długich przedmiotów lub utworzenie płaskiej podłogi i ustawienie bagażu, tworząc mały stolik. Można także złożyć do położenia portfelowego część lub cały rząd foteli, aby zyskać więcej miejsca. Wszystkie fotele można wyciągać.
W całej gamie dostępne są 2 długości, pozwalające klientom wybrać pojazd najlepiej dostosowany do ich potrzeb.
Wsiadanie do tyłu pojazdu odbywa się przez drzwi boczne przesuwne, otwierające się na szerokość. Zapewniają one swobodne zajęcie miejsca w 2 tylnych rzędach. Normalnie instalowane są one z prawej strony pojazdu, ale istnieje możliwość zainstalowania drzwi przesuwnych również z lewej strony. Pasażerowie z ostatniego rzędu mają ułatwione wsiadanie dzięki drzwiom bocznym przesuwnym i dzięki systemowi „easy entry”, umożliwiającemu przesuwanie bocznego fotela.
Strefa bagażowa może być zasłonięta zwijaną zasłoną bagaży oraz tylną półką, tworzącymi całość.
Ta wyjątkowa modułowość nie wpłynęła ujemnie na przestronność. Wręcz przeciwnie! Szerokość na poziomie łokci na stanowisku kierowcy wynosi 1557 mm, 1600 mm w drugim rzędzie i 1398 mm w trzecim rzędzie foteli.
Wysokość pod dachem zapewni wygodę podróżowania najwyższym osobom. W pierwszym rzędzie jest to 1035 mm, w drugim 978 mm, a w trzecim 916 mm. Takie stopniowanie wysokości, charakterystyczne dla amfiteatru, zostało tutaj wykorzystane dla rozmieszczenia poszczególnych siedzeń. Nieznaczne podwyższenie rzędów 2 i 3 gwarantuje pasażerom doskonałą widoczność i maksymalne wrażenie przestrzeni. To nowoczesne rozwiązanie, wykorzystane już w Peugeot 307 SW, wyróżnia Experta Tepee spośród konkurencji w tej dziedzinie.
Wygodne i funkcjonalne wnętrze
Wnętrze nowego Peugeot Expert Tepee jest niezwykle wygodne i funkcjonalne. Stanowisko kierowcy zostało przejęte z jednobryłowca, ułatwiając wsiadanie do pojazdu. Do furgonu się nie wsiada, tylko zajmuje się w nim miejsce! Zmiana kierowcy w tym pojeździe jest czymś bardzo naturalnym; każdy błyskawicznie znajdzie swe oznaczenia i ustawienia.
Z założenia architektury pojazdu, zapewniono stanowisko kierowcy zbliżone do samochodu osobowego. Innowacyjny wśród pojazdów kombi, Expert Tepee stał się wzorem w tym segmencie rynku.
Wnętrze pojazdu charakteryzuje się doskonałą widocznością i jasnością, uzyskaną dzięki maksymalnej przeszklonej powierzchni 5,50 m.kw. w wersji krótkiej i 5,84 m.kw. w wersji długiej, a także dzięki wysuniętej przedniej szybie o powierzchni, sprawiającej wrażenie wyjątkowej przestronności, niezwykłej dla tego typu pojazdu, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Przypomnijmy, że umieszczenie jak w amfiteatrze 2 i 3 rzędu foteli, zapewnia pasażerom doskonałą widoczność drogi.
Niezwykle nowoczesne stanowisko kierowcy, zaprojektowane przez Pininfarina, jest zarazem wygodne i funkcjonalne. Projektant deski rozdzielczej skutecznie wykorzystał atut przestrzeni – zwłaszcza głębokość. Utworzono w niej wiele otwartych i zamkniętych schowków zarówno w dolnej, jak i w górnej części. Szczególnie bogata jest strefa znajdująca się pasażerami.
Schowki, wygospodarowane w desce rozdzielczej to: wnęka podsufitowa, zamykany na klucz schowek przedni, schowki w drzwiach oraz inne schowki, szuflady i uchwyty na kubki. Z każdej strony tylnych drzwi znajduje się otwarty schowek, w którym można umieścić butelkę 0,5 l, małe przedmioty takie jak klucze, telefon komórkowy, gry elektroniczne…
Nad wewnętrznym lusterkiem wstecznym zamontowane zostało sprytne lusterko, umożliwiające sprawdzenie co się dzieje na tylnych miejscach. Jest to niezwykle przydatne podczas podróżowania z dziećmi.
W 3 rzędzie, w górnej części płyty osłonowej, znajduje się uchwyt na kubek. Natomiast z tyłu bocznych tylnych foteli zamocowano siatkę na małe przedmioty.
Na panelu technicznym znajdują się dwie rezerwacje ISO, umożliwiające zainstalowanie radioodtwarzacza, zmieniarki CD albo utworzenie specjalnych schowków.
Dźwignia zmiany biegów na desce rozdzielczej, mocny punkt gamy Expert, została naturalnie przeprojektowana, uwalniając przestrzeń między kierowcą i przednimi pasażerami. Kierownica jest regulowana w pionie i w poziomie, gwarantując maksymalną wygodę stanowiska kierowcy.
Elementy wykończenia wnętrza i płyty drzwi mają stanowić jedność ze stanowiskiem kierowcy i z częścią dla pasażerów w poziomach wykończenia Loisirs i Premium (w poziomie wykończenia Confort wykładzina sięga do połowy wysokości kabiny). Zostały one zaprojektowane jako kontynuacja stylu deski rozdzielczej, przejmując motyw księżyców.
Elementy sterowania elektrycznych podnośników szyb zostały umieszczone w płytach drzwi, w których znajdują się także schowki oraz miejsce na butelkę (1,5 l) i na głośniki.
Dach pokryty jest w całości wykładziną na wzór hatchbacka.
Indywidualne przednie fotele posiadają skorupowe podstawy i schowki pod siedzeniami. Do dyspozycji są podłokietniki kierowcy i pasażera a także aktywne podnoszenie i regulacja lędźwiowa fotela kierowcy. Można również zamówić dostępne w opcji ogrzewane fotele.
Przednie fotele zostały wyposażone w regulowane na wysokość zagłówki, natomiast tylne siedzenia otrzymały zagłówki typu przecinek, nie ograniczające widoczności w dolnym położeniu, a zwiększające komfort pasażerów po podniesieniu.
Indywidualne fotele zostały wyposażone w odchylane oparcie i regulację wzdłużną. Możliwe są cztery typy regulacji w zależności od wybranych opcji: regulacja wzdłużna siedzenia, bierne lub aktywne fotela kierowcy, regulacja lędźwiowa za pomocą dźwigienki z boku oparcia, odchylenie oparcia za pomocą dźwigienki z boku oparcia.
Wysoki poziom bezpieczeństwa
Konstrukcja Experta Tepee została wzmocniona, aby umożliwić przewożenie znacznych mas i zmniejszyć koszty napraw. Szczególny nacisk położono na skutki stłuczek miejskich oraz na możliwość zwiększenia obciążenia pojazdu.
W przednim bloku utworzono podwójny, górny i dolny ciąg rozkładu naprężeń w przypadku uderzenia, ułatwiający rozprowadzanie energii.
Kołek blokady oraz rura bronią drzwi przed wyrwaniem a w przypadku uderzenia łagodzą skutki odkształceń.
Tylny blok otrzymał belkę i pochłaniacze siły uderzenia z aluminium, chroniące tylny pas w przypadku uderzenia.
Podatna na zgniecenia kolumna kierownicza pozwala kierownicy zagłębić się do 80 mm, ograniczając jej cofanie do wnętrza pojazdu.
W zależności od wersji, Expert Tepee może otrzymać aż 6 poduszek powietrznych: 2 czołowe, 2 przednie boczne i 2 kurtyny powietrzne przednie i tylne, chroniące pasażerów w 1, 2 i 3 rzędzie.
Poduszka powietrzna pasażera charakteryzuje się tym, że można ją zainstalować zarówno w konfiguracji indywidualnego fotela, jak i dwuosobowej kanapy. Pojemność poduszki powietrznej wynosi 100 l. W przypadku zainstalowania fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy, można ją zablokować za pomocą kluczyka (w schowku). Kontrolka świetlna w zestawie wskaźników deski rozdzielczej sygnalizuje wyłączenie funkcji poduszki.
Przednie boczne poduszki powietrzne, przeznaczone do ochrony klatki piersiowej pasażera i kierowcy, są zabudowane po bokach oparć indywidualnych foteli.
Kurtyny powietrzne, mające chronić głowy pasażerów, siedzących z przodu i z tyłu, zostały zabudowane w wykładzinie dachowej nad bocznymi szybami. Połączone z bocznymi poduszkami (jednoczesne zadziałanie), zapewniają ochronę pasażerom wszystkich trzech rzędów siedzeń.
Nie zlekceważono oczywiście bezpieczeństwa najmłodszych. Tylne boczne siedzenia zostały wyposażone w 3-punktowe mocowania ISOFIX, zapewniające bezpieczne zainstalowanie fotelika dziecięcego.
W kwestii bezpieczeństwa aktywnego nowy Expert został wyposażony w najnowsze rozwiązania technologiczne. ESP (Electronic Stability Program) jest dostępny w wersji z systemem ochrony przed dachowaniem ROM, ABS i ASR, a także ze wspomaganiem hamowania awaryjnego (AFU).
Maksymalny komfort
L’Expert Tepee został wyposażony w liczne elementy, zarezerwowane zwykle dla sedanów, dostępne w standardzie lub w opcji w zależności od wersji. Są to między innymi elektrycznie opuszczane/podnoszone przednie szyby, centralne ryglowanie drzwi, składane elektrycznie lusterka wsteczne, automatyczne włączanie reflektorów i czujnik deszczu, spryskiwacz reflektorów i reflektory przeciwmgielne.
Dostępne w opcji elektroniczne elementy wspomagające pracę kierowcy takie jak regulator i ogranicznik prędkości, zwiększają bezpieczeństwo i komfort prowadzenia.
Aby ułatwić manewrowanie pojazdem, Expert Tepee otrzymał elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, poprawiający zdecydowanie wygodę kierowcy.
W katalogu elementów wyposażenia dostępny jest też system pomocy przy parkowaniu tyłem, z czterema czujnikami wbudowanymi w tylny pas.
Szczególnie dużo pracy włożono w Expercie Tepee w uzyskanie maksymalnego komfortu termicznego, dzięki czemu stał się on wzorem w swojej kategorii.
Tradycyjny system rozprowadzenia powietrza z przodu pojazdu może zostać uzupełniony o system ogrzewania i klimatyzacji powietrza z tyłu, zapewniający dostarczenie powietrza za pośrednictwem 6 indywidualnych nawiewów, zabudowanych w dachu oraz przewodu na poziomie nóg pasażerów z trzeciego rzędu. Ten dodatkowy moduł ogrzewania/klimatyzacji pozwala uzyskać żądaną temperaturę wyjątkowo szybko i równomiernie dla wszystkich pasażerów. Ten nowoczesny moduł, instalowany seryjnie na poziomie wykończenia Premium, jest niezwykle istotny dla klientów, poszukujących maksymalnego komfortu termicznego, nie mającego sobie równych w tej kategorii rynku.
W pozostałych wersjach klimatyzacja może być ręczna lub automatyczna z przodu albo automatyczna z dodatkowym zespołem z tyłu, w zależności od wybranej opcji.
Aby poprawić komfort akustyczny, oprócz nałożonej natryskiem od spodu warstwy wygłuszającej, w komorze silnika zainstalowane zostały osłony i izolacje akustyczne. Wszystkie te zabiegi umożliwiają swobodną, niczym nie zakłóconą komunikację między pasażerami od pierwszego do ostatniego rzędu.
Korzystne uwarunkowania akustyczne pozwalają sprzętowi audio/telematycznemu pokazać wszystkie swe zalety i osiągi. Dostępne są dwa typy radioodbiorników: radio mono CD RD4 do ewentualnego połączenia z zestawem interfejsu telefonu bluetooth oraz radio telematyki RT3.
Zestaw głośnomówiący Bluetooth umożliwia obsługę połączeń, za pośrednictwem ekranu wielofunkcyjnego w zestawie wskaźników. To wyposażenie pozwala kierowcom w pełni bezpieczne i zgodne z przepisami korzystanie z telefonu podczas jazdy.
Równie przydatne jest radio telematyczne RT3, umożliwiające nawigację GPS poprzez czarno-biały lub kolorowy ekran, w zależności od wybranej opcji. Kartografia znajduje się na płycie CD ROM a urządzenie odbiera TMC (Trafic Message Channel), umożliwiając dostęp – poprzez syntetyzator mowy – do komunikatów na temat natężenia ruchu na drodze, nadawanych na paśmie FM.
Dostępna jest funkcja lokalnych usług assistance (SUAL), wykorzystująca dwupasmowe urządzenie GSM, znajdujące się w radiu RT3. Zadziałanie poduszek powietrznych lub naciśnięcie na przycisk SOS powoduje automatyczne połączenie z platformą techniczną (Inter Mutuelles Assistance w krajach, w których usługa jest dostępna), umożliwiając lokalizację pojazdu i wezwanie służb ratunkowych.
Wreszcie zmieniarka 5 CD, współpracująca z 2 oferowanymi radioodtwarzaczami, dostępna w opcji, instalowana jest na panelu technicznym deski rozdzielczej.
Dla klientów nie zainteresowanych naszą ofertą radioodtwarzacza, wykonano w Expert Tepee instalacje pozwalające na późniejsze zamontowanie radioodtwarzacza. Doprowadzono zasilanie elektryczne oraz wykonano okablowanie anteny i głośników.
W kabinie znajduje się również gniazdo 12V, ukryte w desce rozdzielczej, umożliwiające np. podłączenie telefonu komórkowego czy komputera. Dodatkowe gniazda 12V znajdują się w tylnej części pojazdu, w 3 rzędzie w zależności od wersji.
Moduł zarządzający przyczepy (BSR) zabezpiecza opcjonalny montaż haka przyczepy.
Zindywidualizowane wersje
Poziomy wykończenia poszczególnych wersji pozwalają zaspokoić najróżnorodniejsze potrzeby klientów, zarówno profesjonalnych, jak i prywatnych.
Wykończenie Confort spełni oczekiwania najbardziej wymagających klientów profesjonalnych, szukających pojazdu funkcjonalnego i zarazem wygodnego. Umożliwia przewożenie zarówno osób, jak i towarów. Tapicerka wewnętrzna wykonana jest w dwóch odcieniach, szarym Narbonnais i szarym Sirocco. Tkanina splotowa obić foteli sprawia solidne wrażenie. Wykładzina podłogowa w postaci dywanika TPO, jest łatwa w utrzymaniu. Wzór „kapsułek” podkreśla nowoczesność pojazdu i ułatwia załadunek tylnej strefy.
Wykończenie Loisirs przeznaczone jest na użytek raczej rodzinny lub, jak nazwa wskazuje, na wyposażenie rekreacyjne, potrzebujące więcej miejsca. Tapicerka wewnętrzna wykonana jest w dwóch odcieniach, szarym Narbonnais i dodatkowym kolorze surowego jedwabiu zamiast szarego Sirocco. Obicia foteli zostały wykonane z nowoczesnej i miłej w dotyku tkaniny splotowej Mikado, połączonej z welurem w kolorze surowego jedwabiu. Wykładzina podłogowa – dywanik igłowy, łatwa w utrzymaniu, świadczy o przynależności do świata samochodów osobowych. Deska rozdzielcza otrzymała wykończenia w kolorze szarej cyny w otoczeniu panelu technicznego, maskownic elementów sterowania otwarciem wewnętrznym oraz nawiewów. Wstawki welurowe po bokach wszystkich trzech rzędów, w kolorze surowego jedwabiu, łączą się harmonijnie z deską rozdzielczą. Elementy sterowania otwarciem drzwi są chromowane.
Luksusowe wykończenie Premium przeznaczone jest dla elitarnych klientów, poszukujących bogato wyposażonego i wyrafinowanego pojazdu. Są to w szczególności profesjonaliści, świadczący usługi przewozowe dla biur podróży, ambasad lub hoteli. Tapicerka i wykładzina podłogowa są identyczne z poziomem wykończenia. Obicia foteli zostały wykonane z wygodnej, a zarazem doskonałej jakości tkaniny welurowej Jocaste, połączonej z szarym welurem Narbonnais. Deska rozdzielcza otrzymała wykończenie folią mikrokarbon, co stanowi wspaniałe otoczenie dla panelu technicznego, maskownic nawiewów i elementów sterowania otwarciem wewnętrznym. Elementy sterowania otwarciem drzwi są chromowane.
Wykończenie Confort oferowane jest w standardzie w wersji 6-osobowej, z indywidualnym fotelem kierowcy i dwuosobową kanapą dla przednich pasażerów. Pozostałe poziomy wykończenia, Loisirs i Premium, obejmują dwa indywidualne przednie fotele, co daje konfigurację w standardzie 5 miejsc w przypadku poziomu Loisirs, lub 8 miejsc dla Premium. Dwuosobowa kanapa w pierwszym rzędzie dostępna jest w opcji dla każdego z poziomów.
Wzorowe parametry dynamiczne
Układy jezdne, jeszcze jeden przykład bogatego dziedzictwa marki Peugeot, łączą dynamikę bezpieczeństwo i komfort. Na przedniej osi niezależne koła z zawieszeniem typu pseudo McPherson, z trójkątnym dolnym wahaczem i drążkiem stabilizatora.
Tylne zawieszenie tworzy półsztywna oś z odsuniętym drążkiem Panharda, sprężyny śrubowe i pochylone amortyzatory hydrauliczne. To jeden z mocnych punktów nowego Experta Tepee, łączącego wyjątkowe własności jezdne z możliwością bezpiecznego przewożenia 9 pasażerów wraz z bagażem.
Tylne zawieszenie pneumatyczne, stworzone specjalnie dla tego modelu oferowane jest w opcji. Ten element ma liczne zalety. Na początek stała całkowita wysokość (poniżej 1,90 m) oraz stały prześwit pojazdu we wszystkich warunkach obciążenia.
W konfiguracji z ręczną regulacją wysokości progu, przycisk w tylnej części przedziału towarowego, pozwala unieść lub obniżyć próg ładowania, ułatwiając operacje załadunku/ wyładunku ciężkich przedmiotów.
W wersjach, wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne, sprężyny śrubowe zostały zastąpione sprężynami pneumatycznymi o stałej wysokości, natomiast amortyzatory otrzymały specjalne łożyska.
Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, zamontowane w wersjach 2,0 HDi Expert Tepee, ułatwia manewry miejskie przy małej prędkości. W efekcie dostosowuje nacisk wywierany na zębatkę przekładni kierownicy do prędkości pojazdu a nie do prędkości obrotowej silnika, poprawiając komfort jazdy i zwrotność samochodu.
Niezwykle skuteczny i wytrzymały układ hamulcowy składa się z tarcz wentylowanych z przodu (304 x 28 mm), wyposażonych w podwójne tłoki 45 i 48 mm. Tylne tarcze o wymiarach 290 x 14 mm napędzane są przez jeden tłok 41 mm.
Mniejsze koszty eksploatacji
Aby uzyskać najbardziej korzystne kwalifikacje ubezpieczeniowe włożono wiele pracy w obniżenie kosztów naprawy uszkodzeń powstałych w wyniku zderzenia i udoskonalenie systemów antywłamaniowych. Z drugiej strony zmniejszono zużycia paliwa i wydłużono okresy między przeglądami.
Projektanci przystosowali konstrukcję pojazdu do buforowania zderzeń nawet pod bardzo niekorzystnym kątem 10°. Poszczególne części zostały przeprojektowane dla zwiększenia ich wytrzymałości na uderzenia oraz ułatwienia ich wymiany. Dla przykładu na reflektorach zainstalowane zostały zaczepy-bezpieczniki, aby uniknąć konieczności kompletnej wymiany reflektora w przypadku uderzenia z prędkością poniżej 16 km/h.
Tak więc nowy furgon Expert znalazł się w klasie 15. klasyfikacji Allianz.
Różne rozwiązania w zakresie zabezpieczenia antywłamaniowego, w tym np. zabezpieczenie kalkulatora silnika przed kradzieżą, pozwoliły uzyskać maksymalne noty klasyfikacji angielskiej NCSR: 4 gwiazdki bez alarmu, 5 gwiazdek z alarmem.
Dążąc nieustannie do obniżenia kosztów eksploatacji, wydłużono okresowość przeglądów do 30 000 km (lub co 2 lata) w normalnych warunkach użytkowania pojazdu.
Ponadto elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy nowego Peugeota Expert Tepee (za wyjątkiem silnika 1,6 HDi 66 kW 90 KM) pozwala zmniejszyć zużycie paliwa od 0,1 l/100 km do 0,15 l/100 km, co oznacza ograniczenie emisji dwutlenku węgla rzędu 4g/100 km. Ta troska o ochronę środowiska przejawia się w wykonaniu i doborze materiałów, dostosowanych do wymogów dyrektyw europejskich w kwestii recyklingu.
Gama akcesoriów o charakterze rekreacyjnym
Expert Tepee ma do swojej dyspozycji niezwykle bogatą gamę akcesoriów. Poza elementami, przeznaczonymi do ochrony kabiny, jak gumowe dywaniki czy wykładziny, skrzynie bagażników czy pokrowce foteli, stworzono ofertę elementów typowo rekreacyjnych.
Dostępne są 2 moduły izotermiczne, jeden o pojemności 28 l, drugi 15 l, które można ustawić na fotelu.
Łańcuchy przeciwśniegowe, idealnie dostosowane do pojazdu, umożliwiają jazdę po górskich drogach.
Pozostałe akcesoria, proponowane przez sieciach dystrybucji, to między innymi odtwarzacze przenośne DVD, alarmy, mechaniczne lub elektroniczne systemy antywłamaniowe (chip umożliwiający lokalizację pojazdu).
Kolory nadwozia
Expert Tepee ma do dyspozycji paletę 8 kolorów. Odcienie są głównie metalizowane, zgodne z oczekiwaniami klientów, amatorów kombi. Dostępne odcienie metalizowane: szary aluminium, stalowy, szary aster, niebieski lago azzuro, golden white.
Dostępne są również 3 odcienie matowe: kremowy Parthénon, biały banquise, niebieski impérial.
Zobacz: Aktualna oferta Peugeot. Nowości, promocje
Najnowsze komentarze