Rozwój napędów alternatywnych wiąże się z wysokimi kosztami. Carlos Tavares uważa, że w związku z tym nie wszyscy producenci przetrwają kolejną dekadę. Mało tego, szef PSA nie widzi już przyszłości w dieslu i benzynie. Grupa skupiająca marki Peugeot, Citroen, Opel i DS Automobiles przestała już inwestować w jednostki spalinowe.
Podczas konferencji Reuters, Carlos Tavares, powiedział, że spodziewa się większej konsolidacji w branży motoryzacyjnej z powodu ogromnych inwestycji związanych z produkcją pojazdów elektrycznych. Dyrektor generalny PSA uważa, że z powodu zmian na rynku motoryzacyjnym niektórzy producenci nie przetrwają nadchodzącej dekady. „Przetrwają tylko najbardziej elastyczni producenci, podążający z duchem darwinizmu” – powiedział. Dodał, że Grupa PSA nie inwestuje już w silniki spalinowe ponieważ Europa i Chiny podążają w kierunku bardziej ekologicznych środków transportu. Czyżby w przyszłości marki Citroen, Peugeot, Opel i DS Automobiles zostaną zmuszone do rezygnacji z benzyny i diesla?
Wszystko zależy od decyzji Unii Europejskiej i kolejnych norm emisji spalin. Jeśli trend promujący auta elektryczne i nakładający kary za wysoką emisję nie ulegnie zmianie, a na razie nic na to nie wskazuje, za kilka lat w salonach zobaczymy głównie, a może nawet „tylko” pojazdy z napędem elektrycznym i hybrydowym.
W jakim kierunku zmierza PSA? W kierunku elektryfikacji i nie jest to żadna tajemnica. Koncern nie od dziś zapowiada, że od 2025 roku wszystkie pojazdy firmy będą oferowane w wersji elektrycznej lub hybrydowej. W planach Grupy jest już nowa platforma eVMP, która od 2023 roku pozwoli na produkcję samochodów na prąd w segmencie C i D. Zostanie wykorzystana m.in. w kolejnej generacji Peugeot 3008 i 5008. Choć możemy nie być do końca przekonani do pojazdów na prąd i tęsknić za mocniejszym dieslem, zmiany i tak są nieuniknione. Już w przyszłym roku z portfolio Peugeot 3008, Citroena C5 Aircrossa i DS 7 Crossback odejdzie jednostka 2.0 BlueHDi o mocy 180 KM. Silnik na razie pozostaje w 5008, ale całkowite usunięcie pozycji z katalogu pozostaje jedynie kwestą czasu. Na placu boju pozostaną jeszcze silniki wysokoprężne o mniejszej mocy. Na segment B firma także już znalazła sposób dzięki płycie podłogowej CMP, która pozwala na wykorzystanie zarówno napędu spalinowego, jak i elektrycznego.
W temacie konsolidacji, Carlos Tavares nie zapomniał wspomnieć o fuzji z koncernem Fiat Chrysler, która w pierwszym kwartale 2021 roku utworzy nowego giganta na rynku o nazwie Stellantis. Szef PSA dodał, że transakcja jest na dobrej drodze i że jednym z zadań stojących przed nową firmą będzie poprawa wyników w Chinach. „Żadna globalna firma motoryzacyjna nie może sobie pozwolić na brak obecności na największym rynku samochodowym na świecie” – przekonywał dyrektor PSA.
Najnowsze komentarze