Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Peugeot i DOHC. Kto pierwszy zastosował podwójny wałek rozrządu i 4 zawory na cylinder?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-08-20
w Historia
Czas czytania 3 minut
194 2
A A
0

Warto przeczytać!

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Bellanger (1912-1925)

Peugeot 104 L – nieporównywalny, jedyny, tańszy niż Volkswagen Golf

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Rochet-Schneider (1894-1932)

Przełomowa, kreatywna i zabawna reklama Citroëna 2CV (i nie tylko)

Ernest Henry, urodziny w 1885 roku był inżynierem-mechanikiem. Opracowywał silniki do wyścigów samochodowych, a szczególnie dobrze znany jest ze swojej pracy dla Peugeot i Ballot, które zdominowały wyścigi samochodowe Grand Prix w latach 1912-1921.

Jego architektura silnika była prekursorem nowoczesnych napędów. Jeden z biografów nazwał go „być może najgenialniejszym projektantem silników w historii”, inny opisał jeden z jego projektów jako „tak zaawansowany technicznie, że mógłby przylecieć z kosmosu”. Praca „Teoria, projekt i wykonanie” silników Henry’ego miały ukierunkować rozwój silników w Europie, a następnie na całym świecie przez następne stulecie.

W 1911 Ernest roku trafił do Peugeot. Miał wtedy 27 lat i zaczął od deski kreślarskiej, pracując w tajemnicy w w dawnej fabryce Rossel, z budżetem przydzielonym przez Peugeot. Chciał osiągnąć wysokie prędkości dzięki zastosowaniu podwójnego wałka rozrządu w wale napędzanym przez głowicę ze skosem na każdym końcu. Silnik zaprojektowany na początku 1912 roku posiadał bardzo dobrą czterocylindrową głowicę z podwójnym wałkiem rozrządu z półkulistymi komorami spalania, 4 zawory na cylinder ułożone w V i miał aż 7,6 litra pojemności.

Ponieważ podwozie auta Peugeot było również znacznie lżejsze i lepiej trzymało się drogi niż potwory z początków wieku, nowy pierwszy samochód Peugeot Grand Prix, szybko stał się samochodem do bicia rekordów. Z ulepszonymi oponami mógł osiągnąć 190 km/h.

Dzięki tym silnikom Ernest Henry może pretendować do miana niekwestionowanego lidera napędów w historii motoryzacji. Silniki te nie były pierwszymi  z 4-ma zaworami na cylinder ani nie miały pierwszej podwójnej głowicy, ale są pierwszymi na świecie, które łączą te dwie techniki. Wszystkie najpotężniejsze napędy wyścigowe, aż po obecną Formułę 1, powtarzały tą formułę. Konstrukcja silnika Peugeot miała przez wiele lat trwały wpływ nie tylko w Europie ale też na amerykańskich inżynierów.

Patrząc wstecz na czas Henry’ego w Peugeot można powiedzieć, że samochody z jego silnikami wygrały praktycznie wszystkie wyścigi, w których zostały zgłoszone. Ernest Henry opuścił Peugeot w lutym 1915 roku, zastąpiony przez inżyniera Marcela Grémillona, który w latach 1920-1921 opracował silnik o pojemności 1 litra, z pięcioma zaworami na cylinder, z potrójną górną krzywką.


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: historiaPeugeot
Udostepnij67Tweet42Udostepnij12
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Testujemy najnowszego pickupa Renault Oroch w Brazylii - przeczytaj teraz!
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more