Ernest Henry, urodziny w 1885 roku był inżynierem-mechanikiem. Opracowywał silniki do wyścigów samochodowych, a szczególnie dobrze znany jest ze swojej pracy dla Peugeot i Ballot, które zdominowały wyścigi samochodowe Grand Prix w latach 1912-1921.
Jego architektura silnika była prekursorem nowoczesnych napędów. Jeden z biografów nazwał go „być może najgenialniejszym projektantem silników w historii”, inny opisał jeden z jego projektów jako „tak zaawansowany technicznie, że mógłby przylecieć z kosmosu”. Praca „Teoria, projekt i wykonanie” silników Henry’ego miały ukierunkować rozwój silników w Europie, a następnie na całym świecie przez następne stulecie.
W 1911 Ernest roku trafił do Peugeot. Miał wtedy 27 lat i zaczął od deski kreślarskiej, pracując w tajemnicy w w dawnej fabryce Rossel, z budżetem przydzielonym przez Peugeot. Chciał osiągnąć wysokie prędkości dzięki zastosowaniu podwójnego wałka rozrządu w wale napędzanym przez głowicę ze skosem na każdym końcu. Silnik zaprojektowany na początku 1912 roku posiadał bardzo dobrą czterocylindrową głowicę z podwójnym wałkiem rozrządu z półkulistymi komorami spalania, 4 zawory na cylinder ułożone w V i miał aż 7,6 litra pojemności.
Ponieważ podwozie auta Peugeot było również znacznie lżejsze i lepiej trzymało się drogi niż potwory z początków wieku, nowy pierwszy samochód Peugeot Grand Prix, szybko stał się samochodem do bicia rekordów. Z ulepszonymi oponami mógł osiągnąć 190 km/h.
Dzięki tym silnikom Ernest Henry może pretendować do miana niekwestionowanego lidera napędów w historii motoryzacji. Silniki te nie były pierwszymi z 4-ma zaworami na cylinder ani nie miały pierwszej podwójnej głowicy, ale są pierwszymi na świecie, które łączą te dwie techniki. Wszystkie najpotężniejsze napędy wyścigowe, aż po obecną Formułę 1, powtarzały tą formułę. Konstrukcja silnika Peugeot miała przez wiele lat trwały wpływ nie tylko w Europie ale też na amerykańskich inżynierów.
Patrząc wstecz na czas Henry’ego w Peugeot można powiedzieć, że samochody z jego silnikami wygrały praktycznie wszystkie wyścigi, w których zostały zgłoszone. Ernest Henry opuścił Peugeot w lutym 1915 roku, zastąpiony przez inżyniera Marcela Grémillona, który w latach 1920-1921 opracował silnik o pojemności 1 litra, z pięcioma zaworami na cylinder, z potrójną górną krzywką.
Originally posted 2022-08-20 12:18:36.
Najnowsze komentarze