Peugeot i Pininfarina – francuski samochód we włoskim stylu

3 19

Francuskie samochody często miały włoskie korzenie w stylistyce, co trzeba przyznać zaowocowało wieloma ponadczasowymi modelami. W przypadku Peugeota wyraźne i zdecydowanie piękne piętno na historii marki odbił związek z włoskim studiem stylistycznym Pininfarina, które jest odpowiedzialne za wygląd takich ikon jak 403, 404 czy rewelacyjnego 406 Coupe.

Pininfarina powstała w roku 1930, ale historia współpracy „dwóch P” czyli Pininfariny i Peugeota sięga roku 1951. To właśnie na początku lat 50. włoskie studio stylistyczne zaproponowało marce spod znaku lwa pierwszy prototyp. Model przeszedł pewne modyfikacje i w roku 1955 został wprowadzony na rynek pod nazwą 403. Peugeot sprzedał ponad 1 mln egzemplarz pojazdu. Sukces modelu skłonił Peugeota do kontynuacji współpracy z włoskimi projektantami. 403 był grzeczniejszą alternatywą dla ekstrawaganckiego Citroena DS, który nawiasem mówiąc, również wyszedł spod pióra Włocha: Flaminio Bertoni.

Peugeot 403 Cabrio

403 był produkowany nie tylko jako sedan, ale również kabriolet. Model z otwieranym dachem trafił do Stanów Zjednoczonych, gdzie zdobył nie tylko sporą popularność, ale również rangę porównywalną z Mercedesem. Znakomity wizerunek przysporzyła Peugeotowi 403 Cabrio m.in. filmowa rola w słynnej serii o poruczniku Colombo. Samochód stał się wręcz ikoną kabrioletów. Styliści Pininfariny zaprojektowali także następcę, model 404 o charakterystycznych, bardziej kanciastych niż u poprzednika, ale jakże modnych w ówczesnych czasach kształtach. Samochód był produkowany w licznych wersjach jako: sedan, kombi, a nawet pick-up. W wielu krajach gościł na ulicach jako taksówka.

Peugeot 204

W latach 60. z deski kreślarskiej Pininfariny zjechał Peugeot 204, który również miał mnóstwo postaci nadwoziowych, był produkowany nawet jako niewielki dostawczak. 204 zajmował czołowe miejsce wśród najlepiej sprzedających się modeli we Francji pod koniec lat 60.

Włoskie studio projektowe było odpowiedzialne głównie za Peugeoty o charakterze niszowym, o nadwoziu coupe i kabriolet. Wśród nich znalazły się modele: 504 Cabrio i Coupe i 205 cabrio oraz pozbawiona dachu wersja 306. Włosi projektowali dla marki spod znaku lwa również liczne samochody koncepcyjne jak: 504 Break Riviera (1971), 104 Peugette (1974), 205 Verve (1984), Griffe 4 (1985) oraz Nautilus (1997).

Peugeot 406 Coupe

Jednym z najsłynniejszych projektów Pininfariny dla francuskiej marki był model 406 Coupe. Peugeot powierzył Włochom stylistykę nadwozia, wnętrza a nawet część produkcji modelu. Pierwsze prace stylistyczne rozpoczęły się w roku 1992 i jeszcze w tym samym roku zaowocowały powstaniem wielu różnych projektów. Końcowy efekt zadebiutował w 1996 roku na salonie samochodowym w Paryżu. Samochód był elegancki i sportowy jednocześnie a do tego, dzięki pozostawieniu takiego samego rozstawu osi, jak w sedanie, przestronny i wygodny. Został nawet okrzyknięty najpiękniejszym coupe świata. Wyprodukowano 107.631 egzemplarzy 406 Coupé.

Kontynuacja współpracy Peugeota i Pininfariny objawiła się w roku 2004 roku podczas salonu samochodowego w Genewie, kiedy to zadebiutował oryginalny minivan z elektrycznie rozsuwanymi drzwiami – Peugeot 1007.

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
3 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
3 Autorzy komentarzy
MarcinRomanŁukasz Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Łukasz
Gość
Łukasz

407 coupe to ponadczasowy projekt.

Roman
Gość
Roman

na wszystkich egzemplarzach Peugeota 406 coupe znajdował się maleńki znaczek firmy Pininfarina umieszczony z boku samochodu bliżej progu między krawędzią drzwi, a tylnym błotnikiem. Widać go zresztą na zdjęciu ilustrującym ten samochód. Nadwozie 406 coupe było zaś wytwarzane w zakładzie produkcji karoserii firmy Pininfarina w San Giorgio Canavese w pobliżu Turynu. Był to więc samochód francuski ale produkowany we Włoszech. Jego sportowa linia nadwozia była tak znakomita, że w końcowych latach produkcji po roku 2000 jedna z brytyjskich firm tuningowych oferowała zestaw tzw. tuningu optycznego, który po zamontowaniu na oryginalnym nadwoziu 406 coupe bardzo udatnie upodabniał ten samochód do sportowego… Czytaj więcej »

Marcin
Gość
Marcin

Mam go z silnikiem V6 dla mnie super samochód i jeśli się dba o niego nie jest wcale taki drogi w utrzymaniu.