W wyniku ankiety dotyczącej sprzedaży, przeprowadzonej wśród wszystkich konstruktorów pojazdów obecnych na rynku francuskim, Ademe (Agencja Ochrony Środowiska i Poszanowania Energii), trzeci rok z rzędu, przyznała grupie PSA Peugeot Citroën tytuł lidera w dziedzinie ograniczenia emisji CO2. Peugeot miał bardzo duży udział w tym wyniku, proponując ze swojej gamy aż 72 wersje pojazdów (107, 206, 207, 207 SW, 207 SW Outdoor, 207 CC i 308) emitujących mniej niż 130 g CO2/km. Przy 30% udziału w rynku, marka jest więc liderem sprzedaży pojazdów emitujących od 121-130 g CO2/km. W grupie pojazdów emitujących od 101 do 120 g Peugeot znajduje się na drugim miejscu, przy udziale w rynku wynoszącym 23,2%. We Francji, od stycznia do maja 2008, Peugeot posiada aż cztery modele wśród najlepiej sprzedawanych, o emisji niższej niż 120 g CO2/km (dwa modele 207: 1,4 l HDi 70 KM i 1,6 l HDi 90 KM oraz dwa modele 308: 1,6 l HDi 90 KM i 1,6 l HDi FAP 110 KM BVMP6).
Zielony podpis: Blue Lion
Jako konstruktor od wielu lat inwestujący dobrowolnie w działania na rzecz ochrony środowiska, Peugeot wkroczył w nowy etap, którego celem jest wyjaśnienie swojego zaangażowania dla przyszłych pokoleń. Najważniejszymi wyzwaniami przemysłu samochodowego są:
– redukcja emisji gazów cieplarnianych w celu ograniczenia przegrzania planety.
– redukcja zanieczyszczeń atmosferycznych w celu ograniczenia ich oddziaływania na jakość powietrza.
„Dowody” Blue Lion…
Ciągle naprzód
Peugeot kontynuuje badania, aby jeszcze polepszyć swoje wyniki i lepiej dostosować pojazdy do wymogów środowiska naturalnego. Pionier w dziedzinie silników wysokoprężnych, Peugeot pozostaje jednym z liderów produkcji silników Diesel, o mniejszym apetycie na paliwo, dzięki nowym technologiom łączącym przyjemną jazdę z redukcją zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń, jak to pokazały sukcesy silników z wtryskiem bezpośrednim HDi, których wyprodukowano już ponad 10 milionów egzemplarzy.
Biotopy pochłaniające węgiel Zaangażowanie firmy Peugeot w walkę ze szkodliwymi zanieczyszczeniami nie ogranicza się do przemysłu samochodowego. W 1998 Peugeot uruchomił w Amazonii bardzo ambitny projekt, określany mianem biotopów pochłaniających węgiel. Między 1999 i 2004, w południowej części Amazonii, w Brazylii, w prowincji Juruena, stan Mato Grosso, posadzono 10 milionów drzew pięciu różnych gatunków na obszarze 12 tys. hektarów. Rośliny te są w stanie zatrzymać 50.000 ton węgla w czasie 40 lat. Zapobiegną również częściowo gromadzeniu się dwutlenku węgla (CO2) w atmosferze. Inwestycja ta, warta 10 milionów, powstała dzięki poparciu Krajowego Urzędu Lasów Państwowych we Francji (ONF) oraz pozarządowej organizacji francusko-brazylijskiej Pro Natura. To długofalowe przedsięwzięcie, które pozwoli na zbadanie relacji między wychwytywaniem węgla z atmosfery, zalesianiem i regulacją klimatu, będzie trwało 40 lat.
Hybryda i Diesel
Od kilku lat poszukiwania lepszych osiągów połączone są z redukcją emisji szkodliwych gazów, a zwłaszcza gazów cieplarnianych. Filtr cząstek stałych (FAP, który umożliwia eliminację cząstek stałych emitowanych przez silniki Diesel), którego Peugeot był prekursorem w pojazdach z silnikami HDi, był spektakularnym przełomem w redukcji emisji szkodliwych substancji. Od momentu debiutu w maju 2000, wyposażono w niego już ponad 2,2 miliony pojazdów grupy sprzedanych w Europie. Peugeot dokonał również wielu innych odkryć, aby utrzymać swój prymat w walce z zanieczyszczeniem środowiska. Najnowsze badania związane są z silnikami hybrydowymi. Nie chodzi jedynie o silniki hybrydowe benzynowe. Wraz z silnikami Diesel HDi, Peugeot poszedł jeszcze dalej. Silniki te pozwolą na redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 prawie o 30% w stosunku do zwykłego silnika Diesla. Pierwsze pojazdy z silnikiem hybrydowym HDi będą dostępne w sprzedaży około 2010.
Natychmiastowe zatrzymanie
Inna zastosowana technika „Stop & Start” jest już obecna w niektórych samochodach marki. System wyłączania silnika, kiedy samochód się nie porusza pozwala zaoszczędzić do 15% paliwa w cyklu miejskim. Technologia ta będzie stale rozszerzana do 2011; ponad milion samochodów marki Peugeot i Citroën sprzedawanych w Europie będzie wyposażonych w ten system.
Przyszłość
Nie zapomniano również o innowacjach długoterminowych, takich jak ogniwo paliwowe (PAC), które będzie odgrywało znaczącą rolę w przyszłości, chociaż pierwsze efekty będą widoczne dopiero około 2020 roku. Oprócz znaczącej redukcji emisji CO2, technologia ta eliminuje również inne szkodliwe substancje (HC, NOx…). Dodatkowo, pojazdy w nią wyposażone poruszają się bez hałasu. Wewnętrzny zespół specjalistów i ekspertów PSA Peugeot Citroën, we współpracy z takimi instytucjami jak CNRS (Krajowe Centrum Badań Naukowych we Francji) i CEA (Komisja Energii Atomowej), pracuje nad różnymi prototypami i ogniwami. W 2006 roku grupa zaprezentowała pierwsze ogniwo paliwowe produkcji francuskiej, Génépac (generator elektryczny na ogniwo paliwowe), opracowane we współpracy z CEA. Ogniwo to, o mocy 80 kW, doskonale przystosowane do używania w samochodach, ma przed sobą szerokie perspektywy na poziomie międzynarodowym.
Dwa rekordy dla 308 1,6 l HDi FAP
6 maja 2008 roku, dwoje Australijczyków, Helen i John Taylor, pobiło rekord w oszczędzaniu paliwa za kierownicą 308-ki, wyposażonej w silnik 1.6 l HDi FAP o mocy 110 KM, przy średnim zużyciu 3,13 l na 100 km i emisji CO2 ograniczonej do 85 g/km. Drugi rekord dotyczy trasy przejechanej na jednym baku: 1919 km przy 60 litrach paliwa. Rekordy te zostały ustanowione w czasie podróży przez Australię, podczas której przejechali 14580 km w ciągu 25 dni. Nie wymieniano żadnych części oryginalnie zamontowanych w modelu 308. Helen i John Taylor zostaną wpisani do Księgi Rekordów Guinnesa w edycji 2009 roku. Należy zaznaczyć, że poprzedni rekord średniego zużycia paliwa wynoszący 3,49 l na 100 km należał do 307-ki.
Źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze