Napęd elektryczny jako wybór jest fenomenalnym, wartym rozważania zjawiskiem. Auto elektryczne jako uzupełnienie rodzinnej floty jest idealnym rozwiązaniem do miasta. Niestety, na przeszkodzie stają zaporowe ceny aut nowych z napędem elektrycznym. Swoją przygodę z napędem elektrycznym możemy więc zacząć także na rynku wtórnym, poznając wszelkie blaski i cienie jazdy na prąd – w dużo niższej cenie. Czy warto wybrać Peugeot i0n?
Koncern PSA miał już na swoim koncie kilka prób z autorskim napędem elektrycznym, w postaci między innymi modelu 106. Kolejna próba wprowadzenia napędu elektrycznego do oferty w Europie zaczęła się w 2010 roku wraz z wprowadzeniem modeli Peugeot i0n i Citroën C-ZERO. Francuscy inżynierowie nie przyczynili się nawet w minimalnym stopniu do ich powstania, bowiem w myśl oszczędności i minimalizacji nakładów finansowych na, jak wydawałoby się niepewny projekt, kupili gotowy produkt od zewnętrznego dostawcy.
Wybór padł ponownie na Mitsubishi. Japończycy chwilę wcześniej zaczęli sprzedać modelu i-MiEV. Adaptacja japońskiego projektu na europejski grunt ograniczyła się do zmiany znaczka i symbolicznej zmiany umiejscowienia odblasków na zderzaku. W czasach świetności modele różniły się także ceną, choć każdy z nich zachowywał się na drodze jednakowo.
Zobacz także: Używane Renault Clio IV czy Captur I? Który model wybrać?
Osobliwy styl Peugeot i0n
Estetyka wózka golfowego niektórych zmotoryzowanych może odstraszać. Pamiętajmy jednak, że rozmawiamy o typowo miejskim urządzeniu do przemieszczania się. Tutaj liczy się tylko funkcja, o żadnych emocjach poza kończącym się zasięgiem w najmniej odpowiednim momencie nie może być mowy. Obłe nadwozie bez dwóch zdań wyróżnia się na drodze, oczywiście dostępność karoseryjnych części zamiennych nie jest zbyt duża co winduje koszty napraw. Na domiar złego bliźniaki produkcji Mitsubishi, po latach bardzo często noszą ślady mocno rozwiniętej korozji.
Ascetyczne wnętrze
Wykonano je z twardych i podatnych na zarysowania tworzyw – spasowano je jednak perfekcyjnie. Wśród elementów wyposażenia wymienić możemy komputer pokładowy przekazujący podstawowe informacje o zasięgu, klimatyzację, radio, elektrycznie sterowane szyby i podstawowe systemy bezpieczeństwa. Korzystanie z klimatyzacji bądź ogrzewania drastycznie zmniejsza dostępny zasięg, cóż taka jest uroda cena elektromobilności.
Przednie fotele Peugeot i0n serwują warunki podróżowania zbliżone do siedzisk znanych z Renault Twingo trzeciej generacji. Pozycja jest poprawna, widoczność wzorcowa. Kwestia komfortu w czasie dłuższych eskapad tym razem nie będzie nas dotyczyć. W drugim rzędzie siedzeń awaryjnie, na miejskich dystansach zmieścimy dwie osoby.
Japońscy inżynierowie postawili na maksymalną prostotę konstrukcji. 67-konny silnik elektryczny umieszczono pod podłogą bagażnika i napędza koła tylnej osi. Bez obaw, nie ma możliwości zerwania przyczepności nawet na śliskiej nawierzchni – nad stabilnością czuwa nadwrażliwa kontrola trakcji. Zastosowano akumulator o pojemności 14.5 kWh, w czasach świetności producent deklarował zasięg na poziomie 130 kilometrów.
Pierwsza jazda: Czy Citroën e-C3 to miejski ideał? Tani model elektryczny
W przypadku używanego i0n-a czy C-ZERO najważniejszy nie jest przebieg lecz rzeczywista kondycja akumulatora. Wśród używanych znajdziemy egzemplarze, które po pełnym naładowaniu są w stanie pokonać w sprzyjających warunkach 100 kilometrów, bądź nawet mniej niż 30. Z tego względu najważniejsza jest wnikliwa kontrola baterii.
Regeneracja akumulatora
Pamiętajmy jednak, że zniszczone sekcje akumulatora możemy poddać regeneracji. Finalny koszt operacji i jej opłacalność zależna będzie od konkretnego przypadku, nie sposób określić dokładnej kwoty. Dodatkowo okazjonalnie zdarzają się usterki układu klimatyzacji i wspomniana wcześniej korozja. Ze względu na niską popularność musimy pamiętać, że ceny elementów eksploatacyjnych będą wyraźnie wyższe, niektóre będą dostępne tylko w ASO.
Ile kosztuje nowy Citroën C3? Wersje wyposażenia, ceny, silniki
Najnowsze komentarze