An electrifying 2025 ahead for Nissan: return of Micra as an EV. Third generation LEAF to launch. And updated e-POWER for Qashqai.
Wiadomości

Wyniki Nissana wpłyną negatywnie na Renault. Chodzi o kwotę 2,2 mld euro

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
Nowy Citroen C5 Aircross w Polsce
Wiadomości

Citroën C5 Aircross na żywo wywołuje efekt „wow”. Kiedy trafi do sprzedaży w Polsce?

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-13
citroen zegrze 2025 9 Wiadomości
Wiadomości

Nowy Citroën C5 Aircross w już w Polsce! Pierwsza prezentacja za nami, opinie i wrażenia

autor Grzegorz Traczewski
2025-05-13
Leapmotor
Wiadomości

Leapmotor dostarczył już 1000 samochodów elektrycznych we Francji

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-19
dacia sandero 2025 ego g lpg 4 Wiadomości
Wiadomości

Dacia liderem rynku LPG. Polska nadal europejską stolicą autogazu

autor Tomasz Nowicki
2025-05-15
r5 02 Wiadomości
Wiadomości

Nowe Renault 5 w Norwegii. „Śniegu prawie u nas nie ma”

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
peugeot 408 Wiadomości
Wiadomości

Peugeot nie będzie producentem taniego elektryka za 20 tys. euro – mówi szef marki

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-17

Najnowsze komentarze

  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Daniel - Dacia Jogger kontra Toyota Proace City Verso i Ford Tourneo Connect. Który samochód wygrał?
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Peugeot J5: poprzednik Boxera, który służył do wszystkiego. Ciekawostka na rynku wtórnym

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2024-07-18
w Wiadomości, Peugeot
Czas czytania 4 minut
460
A A
1
6.7 Wiadomości

Samochody dostawcze nie mają lekkiego życia. Muszą na siebie zarabiać i możliwie szybko zwrócić poniesiony wydatek. Ponadto, mało który pracownik dba o powierzone mienie pracodawcy – co również odbija się na żywotności użytkowych pojazdów. Nic więc dziwnego, że dostawczaki z lat 90-tych są coraz rzadziej spotykane, zaś jeszcze starsze modele dziś są prawdziwą ciekawostką. Wśród nich jest Peugeot J5 – poprzednik znanego dziś Boxera, utrzymującego szereg kluczowych branż w gospodarce.

Egzemplarze Peugeot J5, które uchowały się do dnia dzisiejszego w większości są w fatalnej kondycji blacharskiej i dogorywają na podmiejskich ryneczkach dowożąc towar na stragan. Na drugim końcu skali są J5, których żywot był nad wyraz rekreacyjny – były podwoziem wykorzystanym pod zabudowę kampera. Wśród nich wciąż trafiają się egzemplarze bez rdzy, z fabryczną powłoką lakierniczą a nawet kompletnym wnętrzem bez przetarć i pęknięć plastikowych elementów.

Kariera Peugeota J5 trwała w Europie od 1981 do 1993 roku. Był efektem współpracy koncernu PSA i Fiata – ich wspólnej spółki Sevel Sud odpowiedzialnej za tworzenie i produkcję samochodów użytkowych. J5 wraz z bliźniakami powstawał we włoskich zakładach Val di Sangro przechodząc po drodze niezauważalny lifting.

Testy nowych i używanych samochodów: Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, DS Automobiles

Peugeota J5 i bliźniaczych modeli nie projektowano z myślą o dekadach eksploatacji, zabezpieczenie antykorozyjne było bardzo przeciętne, co przyczyniło się do zniknięcia z europejskich dróg tego modelu. Rdza pojawiała się nawet w bezwypadkowych egzemplarzach, kluczowym czynnikiem do przetrwania okazał się klimat – okazjonalnie właśnie z ciepłego południa starego kontynentu importowane są jeszcze nie skorodowane J5.Peugeot J5 Kamper

Peugeot J5 bez klimy i tempomatu

Oferta składała się ze wspomnianej platformy pod zabudowę specjalistyczną w różnych długościach i oczywiście blaszaka w kilku wariantach wysokości i długości. Szoferka przenosi nas do lat 80-tych. Foremny kształt deski rozdzielczej wykonano z twardego tworzywa, które po latach nasłonecznienia notorycznie pęka. Obsługa jest niczym nie zakłócona, w tamtych czasach jeszcze nie zwracano uwagi na komfort pracy kierowcy. Nie znajdziemy tutaj klimatyzacji czy tempomatu. Jedynymi dodatkami mogą być fabryczne radio, obrotomierz i fotel kierowcy z niezależnym resorowaniem. Wszelkie przyrządy są w zasięgu ręki. Oczywiście przemieszczanie się bez mała zabytkowym samochodem dostawczym jest dalekie od współczesnych wzorców, chociażby przez mizerną dynamikę dostępnych jednostek napędowych.

Zobacz także: Peugeot Boxer II – wszyscy korzystamy z jego pracy. Opinie, silniki, eksploatacja

Peugeot J5 – silniki

Serwowano czterocylindrowe silniki benzynowe 1.8 8V 69 KM i 2.0 8V generujące 75-84 KM. Są to konstrukcje z pośrednim wtryskiem paliwa, do których części zamienne wciąż są dostępne w internecie i dobrze zaopatrzonych hurtowniach. Diesle to zaś równie cherlawe lecz niezwykle wytrzymałe 1.9 D 70 KM i 2.5 D 74-95 KM.

Wszystkie silniki wysokoprężne to dzieło starej szkoły, w której pierwsze skrzypce grała trwałość. Wtrysk paliwa realizowany jest za pomocą prymitywnej pompy mieszalnikowej, co przekłada się na ogromną tolerancję na jakość stosowanego oleju napędowego. Silniki te nie baczą na stopień zanieczyszczeń, czy jego pochodzenie. Dziś nie sposób określić ich prawdziwego przebiegu. Do nich również dostępne są części zamienne. Zwłaszcza silniki diesla bez problemu wytrzymają więcej niż jest w stanie przetrwać karoseria.

Nowy Peugeot Boxer. Silniki, wersje, cennik

Czy Peugeot J5 nadaje się wobec tego co normalnej eksploatacji zgodnie z przeznaczeniem? Absolutnie nie. Nawet jeśli znajdziemy egzemplarz który nie jest skorodowany, to niszczenie go mija się z celem. Pamiętajmy, że z każdym rokiem podaż części mechanicznych lawinowo spada, zaś elementy blacharskie w dobrym stanie praktycznie nie występują. Niestety, francuscy producenci nigdy nie troszczyli się o swoje dziedzictwo oferując potrzebne części eksploatacyjne do utrzymania ich przy życiu.

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

6.7 Wiadomości6.7 1 Wiadomości
2.7 3 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

PureTech 130

Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

2025-05-19
Nowy Peugeot 208

Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025

2025-05-19

Części samochodu, które kosztują majątek. Naprawa lub wymiana może poważnie nadszarpnąć budżet

2025-05-19

Czym jeździ prezydent? Różne wybory francuskich głów państwa na przestrzeni lat

2025-05-18
Tagi: J5Peugeot
Udostepnij160Tweet100Udostepnij28
Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • renault scenic Wiadomości

    Nowy Renault Scenic za 42.900 zł? Tak, to oryginalna promocja marki w Polsce

    3090 udostępnienia
    Udostepnij 1236 Tweet 773
  • Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

    1391 udostępnienia
    Udostepnij 556 Tweet 348
  • Ile kosztuje najdroższa nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG? Dwukolorowe nadwozie oraz szyberdach, maj 2025

    4465 udostępnienia
    Udostepnij 1786 Tweet 1116
  • Nowa Dacia Duster Journey+ 2025 Full Hybrid. Co ma na wyposażeniu i ile kosztuje?

    608 udostępnienia
    Udostepnij 243 Tweet 152

Testy samochodów

Renault Captur
Testy

Test: Renault Captur II 1.3 TCe 130 KM z automatyczną skrzynią biegów: po pół roku intensywnej eksploatacji. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-08-17
308 sw francuskie pl 9 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 SW 1.6 HDi 90 KM – pojemne rodzinne kombi i jak się okazuje bezpieczne! Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-08-01
renault trafic 2022 diesel 1 Wiadomości
Testy

Test: Renault Trafic 2.0 dCi 170 KM L2H1 z automatem. Użyteczny komfort. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-09-16
dacia duster 2018 111 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM – czy warto kupić ten samochód? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2018-06-01
01. Test Peugeot 208 z Silnikiem Roku 2015 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 208 1.2 PureTech 110 KM. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-09-26

Najnowsze komentarze

  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Daniel - Dacia Jogger kontra Toyota Proace City Verso i Ford Tourneo Connect. Który samochód wygrał?

Zobacz też

Citroën AMI: dlaczego producent pokazuje w swoich materiałach gniazdka i ładowarki?

Peugeot 208 T16 w Mistrzostwach Belgii

Życzenia Bożonarodzeniowe

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz