Grupa PSA kontynuuje elektryfikację w segmencie aut dostawczych. Już w przyszłym roku zadebiutują trzy nowe modele na prąd: Peugeot e-Partner, Citroën e-Berlingo i Opel Combo-e.
Od 2019 roku każdy nowy samochód Grupy PSA ma w ofercie wersję z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Jest to część strategii, która ma na celu elektryfikację całej gamy modelowej zarówno pojazdów osobowych, jak i dostawczych do roku 2025. W roku 2021 zadebiutują kolejne modele na prąd. Będą to elektryczne wersje popularnych na rynku i wielokrotnie nagradzane (m.in. nagrodą Van of the Year 2019) Peugeot Partner, Citroen Berlingo i Opel Combo.
Napęd będzie pochodził od osobowych pojazdów opartych na platformie e-CMP, czyli od Peugeot e-208, e-2008 oraz DS 3 Crossback E-Tense. Pod maską trojaczków znajdzie się więc silnik o mocy 100 kW (136 KM), który będzie czerpał energię z akumulatorów o pojemności 50 kWh. Grupa PSA na razie nie podaje zasięgu swoich trojaczków. Powinien być mniejszy od zasięgu Peugeot e-2008, który potrafi pokonać na jednym ładowaniu do 310 km. Peugeot e-Partner, Citroën e-Berlingo i Opel Combo-e będą oferowane z dwoma ładowarkami: jednofazową o mocy 7,4 kW oraz trójfazową o mocy 11 kW.
Zarówno elektryczne dostawczaki, jak i akumulatory do nich, będą montowane w zakładzie Vigo, w Hiszpanii. Silniki elektryczne powstaną w Tremery, we Francji a produkcją przekładni zajmie się główne fabryka w Valenciennes (Francja). Pojazdy trafią na rynek w 2021 roku.
„Dzięki elektrycznym wersjom kompaktowych samochodów dostawczych oraz ich osobowych wersji, Grupa PSA kontynuuje ofensywę w zakresie elektryfikacji i oferuje w pełni zelektryfikowaną gamę pojazdów w segmencie LCV bez kompromisów w zakresie wydajności” – powiedział Xavier Peugeot, wiceprezes ds. lekkich pojazdów dostawczych Grupy PSA.
Ile będą kosztować?
Ile będą kosztować elektryczne Berlingo, Combo i Partner? Dzisiaj cena Citroëna Jumpy wynosi w najtańszej wersji 89.000 zł netto. Elektryczna wersja e-Jumpy zaczyna się w cenniku od 131.900 zł. Z kolei benzynowe Berlingo to wydatek 62.900 zł netto (silnik benzynowy 110 KM), cena wersji elektrycznej powinna więc oscylować wokół 90 tys. zł.
Nieduże przebiegi dzienne, idealne dla samochodów elektrycznych
Elektryczne samochody dostawcze są uważane za jeden z ważniejszych rynków dla rozwoju tego napędu. Auta te przejeżdżają w miastach nieduże odcinki, z częstymi postojami. Średni dzienny przebieg takiego samochodu oscyluje wokół 100 kilometrów. Producenci liczą również na to, że wyższy koszt zakupu samochodu elektrycznego będzie się w całkowitym rozrachunku opłacał, dzięki niższym kosztom paliwa i serwisu.
Lukratywny rynek PSA
Rynek samochodów dostawczych jest bardzo lukratywny – ich znacznie konstrukcja prostsza a i krótszy czas produkcji sprawiają, że są też tańsze dla producentów. PSA posiada tu bardzo mocną pozycję a Berlingo i Partner są uważane za bardzo dobry wybór w swojej klasie, m.in. dzięki komfortowi pracy kierowcy, na co wpływa m.in. przyjemne zawieszenie i sposób prowadzenia takiego auta bardziej odpowiadający autu osobowemu niż dostawczemu.
Najnowsze komentarze