Peugeot Partner pierwszej generacji oferuje ogromną przestrzeń ładunkową, wygodne wnętrze i przyjemne zawieszenie, które w ogóle nie kojarzy się z autem dostawczym, a bardziej z osobówką. To powoduje, że może być świetnym autem rodzinnym, sprawdzi się też w firmie.
Budżetowe samochody chwalące się ponadprzeciętną funkcjonalnością są poszukiwane na rynku wtórnym. Jednym z modeli który z łatwością kupimy wydając do 10 tysięcy złotych jest Peugeot Partner pierwszej generacji. Do dziś jego siłą jest prostota, niskie ceny obsługi i części zamiennych.
Pierwsza generacja Peugeota Partnera pojawiła się w cenniku marki w 1996 roku, początkowo do sprzedaży trafił wariant dostawczy. Dopiero nieco później ofertę uzupełniono odmianą osobową z lepiej wykończonym wnętrzem z odsuwanymi drzwiami – druga para odsuwanych drzwi była jedną z opcji. Partner I jak inne kombivany nie wywołuje żadnych emocji swoją prezencją. Dostajemy estetycznie zapakowaną przestrzeń transportową opartą o sprawdzone rozwiązania techniczne znane z innych modeli koncernu PSA. Przednie zawieszenie przeszczepiono z modelu 306, tylna belka pochodzi z 405 kombi. Po latach sporym problemem niektórych egzemplarzy jest korozja nadwozia, pamiętajmy przecież o roboczym charakterze modelu. Pierwszą generację produkowano aż do 2010 roku, po drodze przeprowadzając lifting skupiający się na pasie przednim i modernizacji gamy silnikowej.
Wnętrze zaprojektowano zgodnie z planowanym, użytkowym charakterem modelu. Wykorzystane tworzywa są twarde wzorem większych aut dostawczych. Jednak razem z tekstylną tapicerką okazują się wytrzymałe i łatwe w czyszczeniu. Rzecz jasna twardy plastik jest podatny na zarysowania. Przednie fotele są płaskie, ich zakres regulacji nie jest zbyt wielki – niemniej jednak zapewniają wystarczającą wygodę w trakcie całego dnia pracy. Wszyscy użytkownicy zgodnie doceniają liczne pojemne schowki, kieszenie i półki ułatwiające zapanować nad przewożonymi drobiazgami w kabinie. W wariancie dostawczym przestrzeń ładunkowa może być opcjonalnie oddzielona od kabiny kierowcy, stosowano stalową gródź lub stalową kratę. Dostęp do ładowni mamy przez podnoszoną klapę lub dzielone i otwierane na boki drzwi, jak również otwierane boczne drzwi. W wersji osobowej otrzymujemy trzyosobową kanapę niestety w większości jeszcze bez systemu mocowania fotelików ISOFIX. Zarówno z przodu jak i z tyłu z powodzeniem zmieszczą się dorosłe osoby, nikt nie będzie narzekał na deficyt miejsca.
Poziom hałasu do około 100 km/h jest akceptowalny, powyżej tej prędkości w kabinie robi się głośniej, ze względu na wysokie nadwozie, Komfortowe zawieszenie powoduje, że nie jest to samochód sportowy, ale nie do tego go zaprojektowano! Auto przyjemnie wybiera nierówności i nie przenosi wstrząsów na pasażerów. Wyciszenie kabiny nie jest najlepsze, w starszych egzemplarzach wrażenie szumu potęguje dodatkowo zmęczenie uszczelek. Większość egzemplarzy jest wyposażona raczej średnio, co biorąc pod uwagę słuszny wiek możemy traktować jako zaletę – mniejsze koszty serwisowe. Trafiają się na rynku egzemplarze z manualną klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi przednimi szybami, komputerem pokładowym, ABS-em, fabrycznym radiem i szyberdachem.
Tani samochód do pracy lub dla rodziny musiał otrzymać relatywnie prostą i trwałą gamę jednostek napędowych. Cennik silników benzynowych otwiera czterocylindrowy 1.1 8V o mocy ledwie 60 KM który z trudem radzi sobie z Partnerem. O wiele lepszym wyborem są pozostałe warianty: 1.4 75 KM, 1.6 109 KM i 1,8 90 KM. Wszystkie konstrukcje znamy z innych produktów koncernu PSA, wyposażono je w pośredni wtrysk paliwa i rozrząd napędzany paskiem, co istotnie redukuje koszty obsługi (wymiana to wydatek około 600-800 złotych). Wzorowo współpracują z instalacją gazową, co w dzisiejszych realiach jest niebagatelną zaletą.
Początkowo paleta silników diesla opierała się na prostych jednostkach z wtryskiem pośrednim. Model oferował czterocylindrowe diesle 1.8 60 KM i również wolnossący 1.9 D 69 KM. Są nieprzyzwoicie hałaśliwe w porównaniu z nowoczesnymi konstrukcjami, w praktyce okazuję się jednak oszczędne i odporne na jakość tankowanego paliwa i szereg zaniedbań serwisowych. Przy okazji liftingu gamę wymieniono na nowoczesne jednostki z bezpośrednim wtryskiem common raill 1.6 75-90 KM i 2.0 HDi 90 KM. Ich dynamika jest nieporównywalnie lepsza niż starszych konstrukcji, bez większego wysiłku radzą sobie z załadowanym Partnerem spalając przy tym wciąż niewielkie ilości oleju napędowego. Planując zakup wariantu wysokoprężnego musimy mieć na uwadze duże zużycie i wysokie koszty nawarstwionych napraw. Ewentualna regeneracja turbosprężarki to wydatek około 1500 złotych, zaś wtryskiwaczy 600 złotych za sztukę. Lata intensywnego użytkowania mogą pozostawić po sobie ślad także w postaci licznych wycieków oleju, nieszczelności w układzie dolotowym i szeregu innych bolączek.
Peugeot Partner I i jego bliźniak Citroën Berlingo I swój sukces rynkowy zawdzięczają prostocie konstrukcji, wysokiej odporności na wyczerpującą eksploatację i niskim kosztom zakupu oraz utrzymania. Ogromna podaż używanych pozwala znaleźć uczciwie serwisowany egzemplarz który posłuży rodzinie lub firmie kolejne lata.
Dane techniczne Peugeot Partner
Dane techniczne Peugeot Partner | |
Długość (mm) | 4.137 |
Szerokość (mm) | 1.724 |
Rozstaw osi (mm) | 2.693 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 900
|
Silniki Peugeot Partner
Silniki Peugeot Partner |
|||||||
jednostka |
1.1 8V |
1.4 8V |
1.8 8V |
1.6 16V |
1.8 D |
1.9 D |
1.6 HDi |
pojemność skokowa |
1.124 |
1.360 |
1.761 |
1.587 |
1.769 |
1.905 / 1.868 |
1.560 |
moc/Nm |
60 / 88 |
75 / 111 |
90 / 147 |
109 / 147 |
60 / 110 |
69 / 120-125 |
75-90 / 175-215 |
spalanie |
6 – 9 |
6.5 – 10 |
7 – 12 |
7 – 12 |
5 – 8 |
5 – 8 |
4.5 – 8 |
Najnowsze komentarze