alfa romeo stradale 00 3 Wiadomości
Wiadomości

Alfa Romeo 33 Stradale „00 prototype”: Nowy rozdział legendy w sercu Balocco i Turynu

autor Tomasz Nowicki
2025-05-23
ds 8 macron 1 Wiadomości
Wiadomości

Czym jeździ prezydent? Różne wybory francuskich głów państwa na przestrzeni lat

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
Renault Vel Satis
Wiadomości

Kupił Renault Vel Satis za 1.500 zł i zrobił kompletny remont. Auto wygląda pięknie

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-23
Dacia Bigster Euro NCAP
Wiadomości

Nowa Dacia Bigster zdobywa 3 gwiazdki w testach EuroNCAP. Budżetowy samochód bez zbędnych dodatków

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-21
peugeot 3008 1 2 Wiadomości
Wiadomości

50 młodych kobiet pojedzie na Perspektywy Women in Tech Summit 2025 dzięki Stellantis i Fundacji Edukacyjnej Perspektywy

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-22
leapmotor 02 Wiadomości
Wiadomości

Toyota w tarapatach? Chińskie marki odbierają japończykom rynek w Polsce. Analiza Wojciecha Drzewieckiego

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
Dacia Bigster
Wiadomości

Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-21

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?
  • Anonimowo - Nowy Jeep Renegade Willys MY 2025
  • Lukasz - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
  • Anonimowo - Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper
  • Marco - Stellantis rośnie szybciej niż konkurencja. Luca Napolitano: „To jasny sygnał, że jesteśmy na właściwej drodze”
  • Krzysztof Gregorczyk - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anon - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Peugeot w Nigerii – nowe wieści

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2016-01-16
w Wiadomości, PSA, Peugeot
Czas czytania 4 minut
38
A A
0
montownia Peugeota 301 w Nigerii Wiadomości

Dość dawno już nie zaglądaliśmy do Nigerii, a przecież działa tam, i to od lat, firma Peugeot. Teraz jednak warto o Nigerii napisać, bo docierają stamtąd wieści z Peugeotem związane. Chodzi konkretnie o to, że bank Asset Management Corporation of Nigeria (AMCON) zapowiedział, że chce sprzedać swój większościowy pakiet w spółce Peugeot Automobile Nigeria (PAN) Limited i poszukuje branżowych inwestorów. Mają oni czas do 26. stycznia, by składać oferty.

A ile jest do wzięcia? Cóż – chodzi o niemal 25 miliardów naira, a dla tych, którzy niespecjalnie orientują się w kursach afrykańskich walut dodajmy, że to równowartość mniej więcej 125 milionów dolarów amerykańskich (USD). To 79,3% udziałów w PAN, a więc pakiet naprawdę większościowy. Czy wykupi go Peugeot? Wydawałoby się to dość oczywistym posunięciem, pytanie tylko, czy w chwili obecnej warto to zrobić.

Zakład produkcyjny PAN montuje w Nigerii dwa modele – budżetowego Peugeota 301 i ekskluzywnego na tamtych rynkach Peugeota 508. Zdolność produkcyjna nigeryjskiej fabryki sięga 240 samochodów dziennie, ale nie wiemy, z jaką wydajnością zakład działa aktualnie. Dwa lata temu osiągano raptem dziesięć do kilkunastu procent maksymalnej wydajności. Kiedyś jednak było bardzo dobrze, ale potem przyszedł kryzys. W dodatku w Nigerii sprzedaje się bardzo niewiele nowych samochodów, bo rynek zalewa morze aut używanych importowanych zza granicy. Rząd próbuje temu przeciwdziałać, ale problemem jest też stosunkowo niewielka siła nabywcza mieszkańców Nigerii.

Warto przeczytać!

Dacia Bigster

Rynek motoryzacyjny w Polsce – pierwsze 20 dni maja 2025 r.

2025-05-23
nowy Peugeot 5008 1.6 THP 165 KM EAT6

Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?

2025-05-23

Renault 4 E-Tech zdobywa 4 gwiazdki w testach EuroNCAP

2025-05-23

Peugeot 3008 i 5008 w testach zderzeniowych EuroNCAP. Ile gwiazdek zdobyły francuskie SUV-y?

2025-05-23

Muhammadu Buhari, prezydent Nigerii, promuje politykę przemysłową pod hasłem „Made in Nigeria”. W efekcie rząd nakazał importerom samochodów rozpoczęcie produkcji lokalnej, a żeby wspomóc taką działalność planuje się stworzenie zaporowych ceł, coś na wzór sytuacji w Chinach, choć oczywiście na nieporównywalnie mniejszą skalę.

Pod koniec ubiegłego roku prezydent Buhari spotkał się z wiceprezesem PSA na region Afruki i Bliskiego Wschodu, Jean-Christophe’em Quemardem, by omówić możliwości ożywienia lokalnej produkcji. Miejmy nadzieję, że władze zrozumieją argumentację branży. Wygląda na to, że tak się powoli dzieje. Wkrótce do montażu samochodów w Nigerii przystąpi np. Ford, ale w początkowym okresie dzienna wydajność ma wynieść jedynie 10 samochodów. To niewiele, ale powinno zaspokoić lokalny popyt.

Nigeria, choć dość niestabilna, jawi się ciągle jako kraj o dużym potencjale na kontynencie afrykańskim. To najludniejsze państwo Afryki, w którym można się spodziewać dynamicznego rozwoju miast, a więc i komunikacji. Wszyscy ci ludzie chcieliby jeździć samochodami, ale przy niewielkich dochodach muszą się zadowolić autami używanymi. Tyle, że to może się dość szybko zmienić, a kto będzie tam obecny od początku – może zyskać najwięcej.

Peugeot Automobile Nigeria Limited obecny jest w Nigerii od roku 1972. Zawiązano go jako spółkę joint venture rządu nigeryjskiego i koncernu PSA Peugeot Citroën. W szczytowym momencie roczna produkcja zakładów PAN w Nigerii sięgała 90.000 egzemplarzy! W pewnym momencie sytuacja gospodarcza firmy pogorszyła się jednak, sprzedaż mocno się załamała (do 3.000 aut rocznie w roku 2013), a zatrudnienie spadło 16-krotnie, do poziomu 250 pracowników. Na szczęście na mocy umowy podpisanej latem 2014 roku sytuacja powoli zaczęła się poprawiać. Co się jednak stanie po zbyciu przez bank AMCON jego udziałów w spółce? Kto je przejmie? Jakie będą efekty tej transakcji?

Miejmy nadzieję, że przed PAN-em lepsze czasy, przed Nigeryjczykami duży wzrost gospodarczy, a przed samym Peugeotem wyraźny przyrost sprzedaży na rynkach rozwijających się, bądź rozwój dopiero planujących ;-)

Pierwszą jaskółką w Nigerii może być umowa podpisana przez Road Transport Employers Association of Nigeria, PAN oraz C&I Leasing, na mocy której Peugeot dostarczy 1.000 samochodów na potrzeby wsparcia krajowego systemu transportu zbiorowego.

 

 

KG

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

montownia Peugeota 301 w Nigerii Wiadomości
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: PeugeotPSAAfryka508
Udostepnij18Tweet9Udostepnij2
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Peugeot 508

    Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    3497 udostępnienia
    Udostepnij 1399 Tweet 874
  • Dacia jest tańsza od najtańszych chińczyków. Europejska marka bije je ceną na głowę

    1791 udostępnienia
    Udostepnij 716 Tweet 448
  • Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?

    1399 udostępnienia
    Udostepnij 560 Tweet 350
  • Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    3293 udostępnienia
    Udostepnij 1317 Tweet 823

Testy samochodów

citroen c5 sedan 2008 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C5 2.0 HDi 143 KM 2010 – najbardziej komfortowa limuzyna klasy D z dieslem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2010-04-21
Nowy Peugeot 2008 1.2
Wiadomości

Test: Peugeot 2008 GT 1.2 130 KM – jak sprawuje się mini SUV z lwem? Szybki test

autor Małgorzata Kozikowska
2024-01-16
dacia sandero 2015 17 Wiadomości
Testy

Test: używana Dacia Sandero 1.2 75 KM po czterech latach: wrażenia użytkownika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-03-22
Citroen Ami 055 Wiadomości
Testy

Test: Citroën Ami w korkach, na wybojach i pod górkę. Czy to idealny pojazd do miasta? Opinie, zużycie prądu, jazda

autor Małgorzata Kozikowska
2023-03-12
01. Citroen C5 X PHEV 225 Shine Pack – jazda majestatyczna Wiadomości
Testy

Test: Citroën C5 X PHEV 225 KM Shine Pack – jazda majestatyczna. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-12-31

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?
  • Anonimowo - Nowy Jeep Renegade Willys MY 2025
  • Lukasz - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
  • Anonimowo - Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper
  • Marco - Stellantis rośnie szybciej niż konkurencja. Luca Napolitano: „To jasny sygnał, że jesteśmy na właściwej drodze”
  • Krzysztof Gregorczyk - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anon - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

Zobacz też

Fundacja Integracja zbiera środki na bezprecedensową adaptację Peugeota Partnera

10 lat centrum logistycznego w Mioveni

„Magia Alpine na Goodwood – 70 lat legendy na torze”

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz