Peugeot 201 w Warszawie: Rajd Monte Carlo 1933 i… śmigła przed reflektorami

1 25

W 1909 roku Automobile Club de Monaco rozpoczął planowanie rajdu samochodowego. Rajd Monte Carlo miał się rozpocząć w punktach całej Europy i zbiegać się na Monte Carlo. W styczniu 1911 roku 23 samochody wyruszyły z 11 różnych lokalizacji. Rajd składał się zarówno z jazdy, jak i nieco swobodnego wyboru w oparciu o elegancję samochodu, komfort pasażerów i stan, w jakim dotarli na metę.

Trasa rajdu wiodła między innymi przez Warszawę. W zbiorach Archiwum Narodowego znajduje się piękne zdjęcie trzydrzwiowego samochodu Peugeot 201, które widzicie powyżej. Pochodzi ono z Kuriera Codziennego, wydawanego wtedy w Polsce.

Peugeot 201 był produkowany w latach 1929-1937 w fabryce Sochaux, niedaleko szwajcarskiej granicy. Był to pierwszy masowo produkowany model tego producenta. 201 został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1929 roku. Niewielki samochód doskonale wpasował się w panujący wtedy klimat (m.in wybuch wielkiego kryzysu w USA). Peugeot 201 okazał się wielkim sukcesem, a Peugeot produkuje samochody do dzisiaj.

Samochód dojechał do mety rajdu (edycja 1933) i chociaż zawodnicy, Herbaux i Flipo, robili wszystko co mogli, zajęli ostatecznie 71. miejsce. W pierwszej trójce znalazło się za to Renault.

Co ciekawe, rok później w Kuryerze Warszawskim, w artykule na temat rajdu pisano tak: „Automobiliści, którzy jechali przez Polskę z Rumunii, jednogłośnie uskarżali się się na okropny stan szos w południowej Polsce. Skargi takie, niewątpliwie szkodliwe dla prestiżu mocarstwa, jakim chce być Polska w Europie, powtarzają się z roku na rok. Czy nie można by nareszcie doprowadzić do porządku najważniejszych szlagów: Stanisławów – Lwów – Warszawa – Gdynia, Wilno – Warszawa – Poznań – Zbąszyn, dróg w okolicach stolicy, Łodzi i Krakowa? […]

To to więc trzeci już rok z rzędu rallye do Monte Carlo wygrywa posiadacz maszyny francuskiej Hotchk’ss. Jest to powodzenie bez precedensu w historii wielkiej turystyki samochodowej. W nader trudnej konkurencji w roku 1932 Vasselele startuje na 2.475 ctm. Hotchkiss’ie z Umea i wygrywa rallye w czasie 93 godziny 26 minut. W r. 1933 tenże Vaselle jedzie na 3.4ł5 Hotchkissie z Tallinu i jako najlepszy staje w Monte Carlo po 94 godzinach i 30 minutach. W roku bieżącym startowały trzy maszyny tej marki i wszystkie znalazły się w najlepszych miejscach w ekipach startujących ze wspólnego punktu. Ponieważ miarą wartości marki są wielkie zawody, przeto notujemy ten fakt na chwałę przemysłu francuskiego. 

Wśród licznych udoskonaleń w ekwipunku i akcesorjach samochodów raidowych, zanotować należy: przewleczone miedzią łańcuchy przeciwślizgowe oraz gumowe nakładki na opony; ogrzewanie szyby elektrycznymi drucikami oraz prądem ciepła, doprowadzonym do chłodnicy; szkła żółte przeciwmgielne na latarniach – i nowinka – obracające się śmigła przed latarniami nie dopuszczające zalepiającego latarnie śniegu; dalej – polowe łóżka z rozkładanych foteli; radjoodbiorniki; pomysłowe skrytki podręczne na narzędzia i przybory toaletowe; system nakładanych na koła gąsienic i płóz; przyrządy z mapami„.

 

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
1 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
1 Autorzy komentarzy
cindar Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
cindar
Gość
cindar

Skąd bierzecie te wszystkie ciekawostki? O śmigłach przed reflektorami nie słyszałem!