Peugeot jest jedną z najbardziej znanych marek francuskich, posiadając 14 fabryk, produkujących w każdej z fabryk inny typ samochodów, zatrudniając 25,000 robotników prócz personelu technicznego i handlowego i 3,000 agentów na całej kuli ziemskiej, na co składa się cały szereg przyczyn.
Przedewszystkiem marka ta jest tak starą, jak automobilizm, i nazwa jej związana jest nierozłącznie — i jakże przytem zaszczytnie! z dziejami techniki samochodowej. Pierwsze samochody Peugeot budowane byty jeszcze w końcu ubiegłego stulecia i odrazu odznaczyły się szeregjem wybitnych wyczynów sportowych. S. p. Stanisław Grodzki, b. prezes Automobilklubu Polski. na samochodzie Peugeot odbył swą sławną podróż z Warszawy do Paryża w r. 1897.
W ciągu trzydziestu lat swego istnienia fabryka Peugeot odnosiła stale wielkie sukcesy, zarówno sportowe na torach wyścigowych całego świata, jak i handlowe w błyszczących salonach wystaw automobilowych. To jest druga przyczyna światowego rozgłosu marki Peugeot. Trzecią wreszcie przyczynę stano i nigdy niezachwiana solidność, z jaką firma ta buduje swe samochody, zwracając baczną uwagę na dobór materiałów, ekonomię. estetyczne linie i drobiazgowe wykończenie.
Na rok 1928 fabryka Peugeot przygotowała całą serię modeli mocy 5/12, 11/35, 12/40, 14/58, 18/78 i 22/100 km. Niektóre z tych typów są już znane, z lat ubiegłych i zostały tylko udoskonalone, natomiast typy mocy 11/35, 12/40 i 22/100 km są całkowicie nowe.
Samochód Peugeot typ 184 mocy 22 KM jest to idealny wóz turystyczny. Posiada on sześciocylindrowy silnik benzynowy o wymiarach cylindrów 80×125 mm. Rozrząd silnika uskuteczniają dwa koncentryczne szybry. Zapalanie magnetem z kombinowaną regulacją zapłonu, która jest automatyczna, a jednocześnie może być uskuteczniona przy pomocy manetki, umieszczonej na kierownicy. Chłodzenie silnika pompką odśrodkową. Smarowanie pod ciśnieniem pompki trybikowej.
Sprzęgło jest typu jednodyskowego i pracuje na sucho. Skrzynka biegów zawiera cztery szybkości naprzód i jedną w tył. Przeniesienie napędu uskutecznia się przy pomocy wału kardanowego, przymocowanego na przegubie, smarowanym automatycznie oliwą ze skrzynki biegów. Pochwa wału kardanowego odbiera popychanie i reakcję.
Zawieszenie z przodu i z tyłu na resorach półeliptycznych. Hamulce działają na wszystkie koła pod impulsem pedału za pomocą aparatu depresyjnego Servo, lub też pod bezpośrednim impulsem ręcznej dźwigni. Kierownica typu ślimakowatego montowaną jest na łożyskach kulkowych.
Wymiary podwozia są: rozstęp kół 1380 mm., rozstawienie osi 3600 mm., miejsce na karoserie 2850 mm..
Peugeot typ 183, mocy 12 KM. jest to lekki samochód sześciocylindrowy. Wymiary cylindrów 60X 100 mm. Głowica odejmowana. Zawory mieszczą się z boku silnika, przyczem napęd wału rozrządczego uskuteczniono łańcuchem, którego napięcie można regulować. Zapalenie magnetem wysokiego napięcia o automatycznej regulacji. Chłodzenie termosyfonem. Smarowanie pod ciśnieniem pompki trybikowej.
Sprzęgło jednodyskowe. Skrzynka biegów zawiera trzy szybkości naprzód i jedną w tył. Napęd kardanowy. Dyferencjał o uzębieniu Cloasona. Kierownica typu ślimakowatego. Ha-mulce działają na wszystkie koła, nożny na przednie i tylne, ręczny zaś tylko na tylne. Zawieszenie na czterech resorach półeliptycznych. •
Trzeci wreszcie nowy model marki Peugeot mocy 9 KM, posiada czterocylindrowy silnik w bloku o wymiarach cylindrów 70 x105 mm.; głowica jest odejmowana [De facto siła jego jest 10,5 KM.] W silniku znajdujemy wszystkie klasyczne rozwiązania Peugeota, a więc napęd walu rozrządczego łańcuchem rolkowym, karburator poziomy, zapalanie magnetem wysokiego na-pięcia z automatyczną regulacją, chłodzenie termosyfonem i smarowanie rozbryzgowe o stałym poziomie.
Sprzęgło jest dyskowe o tarczach metalowych. Skrzynka biegów posiada cztery szybkości naprzód i jedną w tył. Napęd dyferencjału ślimakiem. Hamulce działają na cztery koła. Resory półeliptyczne z przodu i cantilevery z tyłu.
Fabryka Peugeot, oprócz samochodów, buduje również bardzo popularne motocykle o pojemności cylindrów 175 i 350 cm. 3, oraz kilka typów łodzi motorowych. Fabryka Peugeot, chcąc rozwinąć w r. bieżącym swą działalność w Polsce, zorganizowała oddział fabryczny z wielkim składem części i gotowych samochodów w Warszawie, i w przyszłości zamierza dla rozpowszechnienia tak ważnej lokomocji automobilowej w Polsce, przystąpić do montowania samochodów pod firmą „Polski Peugeot”.
źródło: Szofer Polski : dwutygodnik ilustrowany ogólno automobilowy. 1928, nr 5
pisownia oryginalna, zdjęcia oraz wytłuszczenia pochodzą od redakcji
Originally posted 2021-01-06 06:26:44.
Najnowsze komentarze