Na początku XX wieku świat motoryzacji przyspieszał, stawiając sobie coraz wyższe wymagania. Peugeot, pod wodzą Roberta Peugeota, miał ambicję przekroczenia granicy 150 km/h w czasach, gdy przeciętne auta osiągały ledwie 50-60 km/h. Kluczem do tego stał się projekt „Charlatanów” – grupy młodych, odważnych inżynierów i kierowców, którzy stworzyli rewolucyjny samochód wyścigowy Peugeot L76. Ich historia jest jedną z najbardziej fascynujących, a zarazem najmniej znanych opowieści o początkach sportu samochodowego.
Już w 1906 roku Robert Peugeot zainicjował działalność swojej firmy „Les Fils de Peugeot-Frères”, koncentrując się na produkcji małych pojazdów wyścigowych, tzw. „voiturettes”. Wraz z zespołem zwanym „Czarodziejami” – Gratienem Michaux i Louisem Verdetem jako konstruktorami oraz Julesem Goukiem, Georgesem Boillotem i Giosuè Giuppone jako kierowcami – Peugeot odnosił pierwsze sukcesy na europejskich torach. W 1909 roku zespół triumfował we wszystkich zawodach, ale tragedia, jaką była śmierć Giuppone w 1911 roku, zapoczątkowała zmiany w składzie. Do drużyny dołączył Paolo Zuccarelli, a ambicje zespołu rosły.
Zobacz: nowe samochody Peugeot. Promocje
W 1910 roku połączono dwie gałęzie firmy Peugeot, co dało zespołowi nowe możliwości. Kierowcy zaczęli marzyć o czymś więcej niż wyścigach małych pojazdów – chcieli rywalizować na poważnie. W tym celu narodziła się grupa „Charlatanów”, której celem było stworzenie prawdziwego auta wyścigowego, zdolnego zrewolucjonizować świat sportu.
„Charlatani” i rewolucyjny Peugeot L76
Projekt zyskał poparcie Roberta Peugeota dzięki entuzjazmowi Julesa Gouka, który przekonał go do budowy trzech samochodów wyścigowych za astronomiczną wówczas sumę 100 000 franków każdy. Kluczową postacią zespołu stał się Ernest Henry – szwajcarski inżynier, który opracował rewolucyjny silnik. Pozostali członkowie zespołu – Georges Boillot, Paolo Zuccarelli i Jules Goux – zajęli się odpowiednio projektowaniem nadwozia, układu przeniesienia napędu oraz zawieszenia.
Historia Peugeot: Od małego warsztatu do giganta motoryzacji
Peugeot L76 okazał się prawdziwym przełomem. Silnik o pojemności 7,6 litra, osiągający 148 KM przy 2200 obr./min, był wyposażony w innowacyjne rozwiązania techniczne: podwójny wałek rozrządu, cztery zawory na cylinder oraz półkulistą komorę spalania. Była to pierwsza konstrukcja na świecie łącząca te trzy technologie, co pozwoliło na osiągnięcie prędkości maksymalnej 190 km/h – niespotykanej w tamtych czasach.
Triumfy na torach
W 1912 roku Georges Boillot za kierownicą L76 wygrał Grand Prix Francji w Dieppe, osiągając średnią prędkość ponad 110 km/h. Rok później Jules Goux powtórzył sukces w Grand Prix na torze w Amiens, a jego kolega z zespołu zajął drugie miejsce. Jednak największym osiągnięciem była wygrana Gouka w legendarnym wyścigu Indianapolis 500 w 1913 roku – pierwszy raz, gdy europejski samochód triumfował w tej prestiżowej rywalizacji.
Zobacz: testy samochodów Peugeot. Pomiary, opinie, spalanie
Lata 1914-1918 i wybuch I wojny światowej wstrzymały rozwój sportu samochodowego w Europie, ale samochody Peugeot dalej święciły triumfy za oceanem. W 1916 roku Dario Resta wygrał Indianapolis 500 za kierownicą modelu L45, potwierdzając dominację marki.
Dziedzictwo Peugeot L76
Peugeot L76 to nie tylko techniczna innowacja, ale także początek nowoczesnego sportu samochodowego. Dzięki odważnym wizjom i nieustępliwości „Charlatanów” narodził się samochód, który wyznaczył standardy konstrukcji wyścigowych na kolejne dekady. Historia ta, pełna pasji i determinacji, pozostaje jednym z najważniejszych rozdziałów w dziejach motoryzacji.
opracowano na podstawie L’Aventure Peugeot
Najnowsze komentarze