Cyril Despres i David Castera powtórzyli swój ubiegłoroczny sukces! Zwycięzcy Silk Way Rally 2016 od połowy rajdu jechali w roli liderów i po raz kolejny zwyciężyli w klasyfikacji generalnej. Ich Peugeot 3008 DKR z numerem startowym 100 pokonał trasę liczącą 9.599 km, w tym 4.094 km odcinków specjalnych, osiągając komfortową przewagę 1 godz. i 5 min nad najbliższym rywalem.
Peugeot dominował na trasie Silk Way Rally od startu do mety. W każdym z 13 etapów co najmniej jeden samochód tej marki plasował się w czołówce. Załogi Sébastien Loeb / Daniel Elena (Peugeot 3008 DKR Maxi z numerem startowym 104), Stéphane Peterhansel / Jean-Paul Cottret (Peugeot 3008 DKR nr 106) i Cyril Despres / David Castera (Peugeot 3008 DKR nr 100) kolejno zmieniały się na prowadzeniu maratonu, prowadzącego z Moskwy do Xian. „Dream team” Peugeot wygrał w sumie 10 na 13 etapów. Aż siedem razy były to podwójne zwycięstwa, a dwa razy potrójne.
Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret ukończyli rajd na 5. miejscu. Wygrali aż pięć etapów, jednak szanse na zwycięstwo w końcowej klasyfikacji stracili w czwartym dniu rywalizacji, ponosząc duże straty czasowe wskutek wypadnięcia z trasy i rolowania.
Wszystkie trzy załogi Team Peugeot Total napotkały na trasie Silk Way Rally różne przeszkody i mniejsze lub większe niepowodzenia, ale samochody przygotowane przez Peugeot pokazały doskonałą konkurencyjność, wytrzymałość i niezawodność.
Pierwszy start nowego Peugeot 3008 DKR Maxi potwierdził, że wprowadzone modyfikacje techniczne przekładają się na jeszcze wyższe osiągi, a włożona praca przynosi efekty. Sébastien Loeb przyznawał, że ulepszenia dokonane w Peugeot 3008 DKR Maxi, którym dysponował, były rzeczywistym atutem na trasie i dawały kierowcy większą pewność prowadzenia, z korzyścią dla wyników.
RAJDOWE PEUGEOT 3008 DKR POTWIERDZAJĄ SWÓJ POTENCJAŁ W CHINACH
Zadanie wykonane! Po ubiegłorocznej wygranej Cyrila Despres w Silk Way Rally oraz potrójnym triumfie w Dakarze w styczniu tego roku Peugeot po raz kolejny zwycięża w długodystansowym rajdzie terenowym: Cyril Despres zajmuje pierwsze miejsce na mecie Silk Way Rally.
REWELACYJNE OSIĄGI PEUGEOT 3008 DKR MAXI W PIERWSZYM STARCIE
Z zewnątrz nowy Peugeot 3008 DKR Maxi wyróżnia się przede wszystkim nadkolami poszerzonymi z obydwu stron o 10 cm względem standardowego Peugeot 3008 DKR. Wprowadzone w tym samochodzie ulepszenia techniczne zostały wypróbowane na trasie Rajdu Jedwabny Szlak w warunkach rzeczywistej rywalizacji – testy te stanowią część przygotowań do przyszłorocznej edycji Rajdu Dakar. Przez pierwszy tydzień rajdu Sébastien Loeb utrzymywał za kierownicą nowego modelu imponujące tempo, zaliczając cztery zwycięstwa etapowe. Dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata zgromadził przewagę ponad 1 godz. nad najbliższym z rywali w klasyfikacji generalnej. W pierwszym dniu po krótkiej przerwie w połowie rajdu Loeb miał wypadek. Gdy po opuszczeniu drogi kierowca usiłował uniknąć wjechania w kamieniste koryto wyschniętej rzeki, samochód z dużą prędkością wpadł do rowu odwadniającego. Załodze udało się uwolnić auto, a mechanicy w serwisie Team Peugeot Total potwierdzili, że są w stanie naprawić Peugeot 3008 DKR Maxi, przywracając mu gotowość do startu w kolejnym etapie. Niestety, podczas wypadku Sébastien Loeb skręcił palec lewej ręki i kontuzja ta uniemożliwiła mu skuteczne trzymanie kierownicy na trasie rajdu. W tej sytuacji załoga Loeb / Elena została wycofana z dalszego udziału w Silk Way Rally, wcześniej jednak zdążyła zademonstrować wielkie możliwości nowego samochodu w długodystansowych rajdach terenowych.
CYRIL DESPRES – „MONSIEUR SILK WAY RALLY” PO DRUGIEJ WYGRANEJ Z RZĘDU
Po wypadku Sébastiena Loeba prowadzenie w klasyfikacji generalnej rajdu przejął Cyril Despres. Francuski zawodnik od startu do ostatniego etapu nie popełnił ani jednego poważnego błędu. Co więcej, potrafił szybko nadrobić drobne straty czasowe po dwóch pułapkach, których się nie ustrzegł – w pierwszym tygodniu rajdu jego samochód utkwił w potężnej dziurze, a w etapie 12. zawisł na szczycie piaszczystej wydmy. Poza tymi incydentami Despres jechał pewnie i bezpiecznie. Odniesione w Chinach zwycięstwo jest jego drugim dużym sukcesem odniesionym na czterech kołach, po wcześniejszej wspaniałej karierze motocyklisty.
STÉPHANE PETERHANSEL – ZESPOŁOWY ANIOŁ STRÓŻ I UOSOBIENIE DUCHA RYWALIZACJI DRUŻYNOWEJ W TEAM PEUGEOT TOTAL
Stéphane Peterhansel, zwycięzca tegorocznego Dakaru i najbardziej utytułowany zawodnik w historii maratonów terenowych, stracił szanse na wygranie Jedwabnego Szlaku w pierwszym tygodniu jazdy. Wypadek Peugeot 3008 DKR z numerem startowym 106 na trasie etapu 4. spowodował dwugodzinną stratę do lidera. Po spadnięciu na 18. miejsce w klasyfikacji Peterhansel pokazał wielką sportową determinację – utrzymując przez kolejne dni bardzo wysokie tempo, konsekwentnie, etap po etapie awansował na coraz wyższe pozycje. W efekcie tego francuski kierowca ma na swoim koncie nie tylko piąte miejsce na mecie rajdu, lecz także największą liczbę wygranych etapów w Silk Way Rally 2017. Co więcej, Peterhansel odgrywał w drugim tygodniu rolę „anioła stróża” wobec lidera rajdu – pomagał Cyrilowi Despres w utrzymywaniu prowadzenia i pilnowaniu wypracowanej przewagi w klasyfikacji generalnej. Dzięki jego pomocy lider rajdu mógł spokojnie zmierzać do mety w Xian. Postawa Stéphane’a Peterhansela stanowi piękny przykład zespołowego ducha w Team Peugeot Total.
NASTĘPNE STARTY DREAM TEAM PEUGEOT TOTAL
Rajd Jedwabny Szlak stanowił ważną fazę przygotowań Team Peugeot Total do następnej edycji Rajdu Dakar, która odbędzie się za sześć miesięcy. Przy okazji tego występu zespół testował różne rozwiązania techniczne i logistyczne, zbierając obserwacje, z których teraz wyciągać będzie wnioski na przyszłość.
TRANSMISJA BEZPOŚREDNIA Z OBOZU
Bruno FAMIN (dyrektor Peugeot Sport / kierownik zespołu Peugeot Total)
„Zgodnie z tym, co przewidywaliśmy, Silk Way Rally okazał się ciężką przeprawą dla wszystkich uczestników. Oprócz wysokiego poziomu sportowego na jego rangę złożyły się duże trudności na trasie oraz sama skala – długość trwania i odległości wymagające olbrzymiego, intensywnego wysiłku przez całe dwa tygodnie. Dwa z naszych samochodów miały na trasie poważne wypadki. Nie byliśmy pod tym względem odosobnieni – wiele załóg naszych rywali doznało podobnych przygód i niepowodzeń. Rajd był zatem niezwykle złożony i trudny, ale my właśnie tego potrzebowaliśmy! Chcieliśmy skonfrontować się z przeszkodami i komplikacjami, by w ten sposób lepiej przygotować się do najbliższego Dakaru. Ogólnie jestem bardzo zadowolony z poziomu naszej konkurencyjności oraz – co szczególnie podkreślam – z niezawodności naszych samochodów! Pomijając drobną usterkę układu wspomagania kierownicy w samochodzie Cyrila, nie mieliśmy większych defektów w żadnym aucie. To bardzo dobra zapowiedź na przyszłość. Peugeot 3008 DKR Maxi wydaje się rzeczywiście lepszy pod wieloma względami, a przy tym nie ma słabych punktów w porównaniu z dotychczasowym modelem. Cyril Despres i David Castera, którzy zwyciężyli tutaj, w Chinach, po raz drugi, niech przyjmą moje serdeczne gratulacje. Byli szybcy, skuteczni i wytrwali. Stéphane Peterhansel to, wiadomo, Monsieur Dakar – myślę, że na tej samej zasadzie możemy od dzisiaj nazywać Cyrila Monsieur Silk Way!”
Cyril DESPRES (PEUGEOT 3008 DKR nr startowy 100), 1. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Za nami fantastyczny rajd. Jestem niezwykle szczęśliwy, że potwierdziłem swój rozwój jako kierowca samochodów, odnosząc tutaj kolejny sukces. Bardzo lubię ten rajd. To wspaniałe uczucie – wyjeżdżać z Moskwy z wiedzą, że meta znajduje się dopiero w Chinach! Przez cały rajd ani David, ani ja nie popełnialiśmy większych błędów i właśnie to okazało się kluczem do wygranej. Oczywiście nie tylko – równie ważny był fakt, że mogliśmy liczyć na niezawodne auto. Będę jednak szczery: w roli kierowcy muszę się jeszcze dużo nauczyć. Czeka mnie wyrównanie różnic w zakresie pełnej, maksymalnej prędkości: pod tym względem koledzy z zespołu są wciąż szybsi ode mnie. Ja jednak robię postępy i widzę, że z roku na rok jestem coraz lepszy. To bardzo motywujące, bo wiem, że najlepsze jeszcze przede mną. Od tej chwili zwracamy się już ku Dakarowi, gdzie w styczniu zająłem trzecie miejsce. Wygrana w Silk Way Rally to najlepsze z możliwych przygotowań! Nie mogę się doczekać startu za kierownicą Peugeot 3008 DKR Maxi!”
Stéphane PETERHANSEL (PEUGEOT 3008 DKR nr startowy 106), 5. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Nie zamierzam ukrywać, że na mecie tego rajdu mam mocno mieszane uczucia. Z jednej strony, zwłaszcza pod względem osobistym, nie mam powodów do radości, bo żyję duchem rywalizacji i jedynym wynikiem, jaki mnie interesuje, jest wygrana. Z drugiej strony cieszę się z sukcesu Cyrila i triumfu całego naszego zespołu. Peugeot zapisuje na swoim koncie kolejne ważne osiągnięcie. Jestem dumny, że mogłem towarzyszyć koledze z zespołu w drodze do tego zwycięstwa. Na całej długości trasy przekonywaliśmy się dzień po dniu, że nasze Peugeot są bardzo szybkie, niezawodne i wytrzymałe. Sądzę, że 3008 DKR Maxi stanowi duży krok naprzód, niezależnie od tego, że – jak wszyscy wiemy – Sébastien Loeb jest ultraszybkim kierowcą w każdym samochodzie. Trudno dokładnie rozdzielić, ile z jego wyników bierze się z talentu i umiejętności, a ile z klasy auta. Tak czy inaczej jestem pod wrażeniem kompetencji członków zespołu Peugeot Sport, którzy konstruują dla nas pojazdy bliskie perfekcji. Cóż, Cyril wygrał Silk Way Rally już po raz drugi. Chciałbym, aby mnie w przyszłości udało się osiągnąć to samo!”
Sébastien LOEB (PEUGEOT 3008 DKR Maxi nr startowy 104)
„Ten rajd nie kończy się dla nas w taki sposób, na jaki Daniel i ja mieliśmy nadzieję. Jestem jednak szczęśliwy z powodu sukcesu całego zespołu Peugeot, a szczególnie Cyrila i Davida, którzy odnieśli ważne i w pełni zasłużone zwycięstwo. Cieszę się, że w pierwszym tygodniu byłem liderem i zebrałem na prowadzeniu dużą przewagę. Takie rzeczy dobrze wpływają na psychikę. Myślę, że czynnikiem decydującym o naszym powodzeniu w tej fazie rajdu był nowy, ulepszony Peugeot 3008 DKR Maxi, chociaż jego specyfika nie na wszystkich etapach dawała równe korzyści. Teraz musimy kontynuować prace rozwojowe, również z wykorzystaniem tego, czego nauczył nas Silk Way Rally. Słowem – ruszamy na dalsze przygotowania do Dakaru”.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze