W ubiegłym roku firma Peugeot Polska postanowiła zakończyć rajdowy program modelu 206 Super 1600, realizowany w naszym kraju przez cztery poprzednie lata. Wiązało się to z homologowaniem i pojawieniem się na rynku nowego samochodu – Peugeot 207 Super 2000.
W celu zaprezentowania nowego modelu kibicom, podpisana została umowa z Bryanem Bouffierem, Francuzem – byłym zawodnikiem Peugeot Sport.
Wybór kierowcy spowodowany był z jednej strony tym, że Bryan już raz uczestniczył w zawodach na zaproszenie Peugeot Polska (startował w Rajdzie Rzeszowskim w 2004 roku). Drugą przyczyną był fakt, że początkowo planowany był program obejmujący starty tylko w kilku wybranych rundach RSMP, stąd też kierownictwo zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team nie zdecydowało się zaangażować polskiego zawodnika.
Debiut samochodu Peugeot 207 Super 2000 nastąpił podczas Rajdu Polski. Mimo pecha, spowodowanego przebiciem opony, po interesującej rywalizacji z krajową i europejska czołówką, załoga Bryan Bouffier i Matthieu Baumel osiągnęła metę na piątym miejscu.
Od drugiej rundy – Subaru Poland Rally – do końca rozgrywek, partnerem Bryana w samochodzie był Xavier Panseri. Zakończone zwycięstwem reprezentantów Peugeot Sport Polska Rally Team zawody w Krakowie rozpoczęły pasmo sukcesów. Model 207 Super 2000 okazał się najlepszy w Rzeszowie, Dierżoniowie i Płocku, a kapitalny pościg za konkurentami w Rajdzie Lotos Cup na Kaszubach przejdzie do historii dyscypliny.
Bryan i Xavier zdobyli trzy tytuły Mistrzów Polski – w klasyfikacji generalnej oraz Grupie N i Klasie Super 2000. Po raz pierwszy zwycięstwo w RSMP przypadło zawodnikom zagranicznym.
Peugeot Polska zwyciężył zdecydowanie, w klasyfikacji Producentów, a zespół Peugeot Sport Polska Rally Team – w punktacji Zespołów Sponsorskich.
W piątek, 18 stycznia w Pruszkowie na podium obok Bryana Bouffiera stanie Xavier Panseri. Mimo, że nie wystąpił w Rajdzie Polski, w jego przypadku suma punktów zdobyta w startach w ciągu sezonu w zdecydowanie przekracza wynik uzyskany przez następną załogę. Główna Komisja Sportu Samochodowego PZM nie miała więc wątpliwości z przyznaniem tytułów…
W sporcie liczą się rzecz jasna wyniki, ale nie tylko. Dla całego zespołu Peugeot dużą satysfakcją jest fakt, że załoga zdobyła ogromną popularność i uznanie wśród sympatyków sportu samochodowego w Polsce! Kibice docenili klasę zawodników – przez cały czas trwania poszczególnych imprez rozdawali setki autografów, pozowali do zdjęć. A Peugeot 207 Super 2000 w ciągu całego sezonu okazał się niezawodny!
Niespodzianką dla sympatyków zespołu ze strony Peugeot Polska był udział Bryana i Xaviera w Rajdzie Barbórki – Ogólnopolskim Kryterium Asów w grudniu w Warszawie. Zawodnicy z Francji nie ukrywali, że przyjechali tu odwdzięczyć się swoim kibicom za doping. Jednocześnie byli zszokowani tym, co zobaczyli – tłumem widzów, a jednocześnie zauroczeni atmosferą panującą na ulicy Karowej.
– Oczywiście trudno nie cieszyć się z takich wyników! Pragnę przypomnieć, że firma Peugeot Polska jest od 1999 roku obecna w naszym sporcie samochodowym na wszystkich szczeblach rywalizacji: poczynając od Rajdu Młodych poprzez edycje Rajdowego Pucharu Peugeot 106 Rallye i 206 XS, na programach: 206 WRC i 206 Super 1600 skończywszy. W tym roku w Polsce pragnęliśmy zaprezentować model 207 Super 2000. Potwierdziło się, że jest to samochód niezawodny, znakomicie spisujący się w najróżniejszych warunkach drogowych, o czym świadczą zwycięstwa zarówno na nawierzchniach asfaltowych, jak i szutrowych! Zainteresowanie nim było tak wielkie, że postanowiliśmy powiększyć początkowo planowany – krótki program – o starty w kolejnych rajdach. A przykład Bryana Bouffiera jest najlepszym dowodem, że polityka koncernu Peugeot jest właściwa: rozpoczynał on swoją karierę właśnie w Rajdzie Młodych, a następnie poprzez występy w pucharze markowym osiągnął prezentowane dziś umiejętności – powiedział Andrzej Nosiński.
A teraz – „przeżyjmy to jeszcze raz”, czyli przypomnijmy jak wyglądała rywalizacja zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team w sezonie 2007:
PLATINIUM 64. RAJD POLSKI. Klasa Super 2000 była mocno obsadzona – konkurentami modelu 207 S2000 były między innymi Fiaty Grande Punto Abarth Super 2000 oraz Volkswagen Polo S2000, w których startowały załogi zagraniczne i krajowe, rywalizujące o tytuł mistrzowski w Europie i Polsce.
Po spokojnym przejeździe prologu, Bryan i Matthieu Baumel przyspieszyli. Już pierwsze wyniki potwierdziły wielkie aspiracje załogi w Peugeot 207 Super 2000. Na trzeciej próbie zajęli czwarte, na kolejnej – trzecie miejsce i w klasyfikacji generalnej rajdu awansowali na trzecią pozycję! Niestety piąta próba okazała się bardzo pechowa. Na skutek przebitej opony załoga Peugeot straciła wiele czasu, spadając na szesnaste miejsce w punktacji…
Bryan pokazał jednak, że jest znakomitym kierowcą, a Peugeot 207 Super 2000 – konkurencyjnym samochodem! Na ostatnich dwóch odcinkach pierwszego etapu zanotował odpowiednio czwarty i trzeci czas i powrócił do pierwszej „dziesiątki” – na dziewiąte miejsce!
Drugiego dnia było jeszcze lepiej! Bryan i Matthieu zadziwili rywali, fachowców i kibiców – odnieśli trzy spektakularne zwycięstwa w klasyfikacji generalnej odcinków specjalnych i dzięki temu rajd ukończyli ostatecznie na piątym miejscu! Zajęli też pierwsze miejsce w klasie Super 2000.
SUBARU POLAND RALLY. W Małopolsce rywalizowano na odcinkach asfaltowych. Rajd rozpoczął się od widowiskowego prologu na ulicach Krakowa, obserwowanego przez tłumy kibiców. Inauguracyjna próba pierwszego etapu została odwołana. Na drugim odcinku specjalnym Peugeot 207 Super 2000 okazał się najszybszy i objął prowadzenie w klasyfikacji. Bryan i Xavier wygrali dwa inne OS-y, raz zajęli trzecie miejsce i po pierwszym etapie przewodzili w zawodach.
Drugi etap to spokojna i rozważna jazda Bouffiera i Panseri. Kontrolowali oni sytuację, powiększając systematycznie przewagę nad konkurentami. Przed rozpoczęciem ostatniej, dwunastej próby zawodnicy zespołu Peugeot mieli w zapasie ponad pół minuty i stało się jasne, że na mecie popłynie zwycięski szampan… I tak się stało!
Brian Boufiier i Xavier otrzymali dodatkowy punkt do klasyfikacji za wygranie największej liczby odcinków specjalnych. Mimo, że dla czołówki kierowców RSMP był rto czwart start, a Bryan uczestniczył tylko w dwóch eliminacjach – reprezentant Peugeot Sport Polska Rally Team awansował na drugie miejsce w punktacji generalnej Mistrzostw Polski! Został też liderem w klasie Super 2000.
RAJD LOTOS BALTIC CUP. Zawody debiutowały w tym roku jako runda RSMP. Start do rajdu nastąpił ze Starego Miasta w Gdańsku. Stamtąd załogi przejechały na Plac Trzech Krzyży, gdzie uczestniczyły w uroczystości z okazji 27. rocznicy powstania „Solidarności”. W gronie sportowców, którzy zostali oddelegowani do złożenia kwiatów pod pomnikiem ku czci robotników, którzy stracili życie w grudniu 1970 roku, znaleźli się Bryan i Xavier. Jak powiedzieli później – było to dla nich wielkie przeżycie!
Prolog rajdu, obserwowany przez kilkanaście tysięcy kibiców, rozegrany został na stadionie GKŻ Wybrzeże Gdańsk. Prawdziwe ściganie na odcinkach specjalnych, wytyczonych na drogach o luźnych nawierzchniach, rozpoczęło się dzień później. Bryan i Xavier jechali od początku znakomicie: wygrali pierwszy odcinek specjalny, na drugim zajęli drugie miejsce i prowadzili w zawodach.
Dynamiczna, wręcz agresywna jazda Bryana Bouffiera spowodowała jednak, że na trzeciej próbie ukręciła się półoś w samochodzie Peugeot 207 Super 2000. Liderzy stracili 1.56,5 minuty, dodatkowo zostali ukarani trzydziestoma sekundami za spóźnienie na PKC. Spowodowało to spadek na 23 miejsce…
Cztery pozostałe odcinki specjalne pierwszego etapu udowodniły, że Peugeot 207 Super 2000 jest samochodem niezawodnym, a Bouffier – kierowcą najwyższej klasy: cztery zdecydowane zwycięstwa przesunęły załogę Peugeot Sport Polska Rally Team na szóste miejsce. Kibice wręcz przecierali oczy ze zdumienie przeglądając wyniki siódmej próby o długości 23,6 kilometra – drugi na mecie, Michał Sołowow (przypomnijmy – wówczas wicelider klasyfikacji Mistrzostw Europy) stracił do Bryana i Xaviera aż 36,1 sekundy, a lider punktacji Mistrzostw Polski, Tomasz Kuchar – 46,3 sekundy…
Drugi etap składał się zaledwie z czterech, niezbyt długich odcinków specjalnych. Bryan i Xavier wygrali je wszystkie! Odrobili do liderów ponad trzydzieści osiem sekund. Wystarczyło to do awansu na trzecie miejsce w punktacji rajdu. Do zwycięstwa w rajdzie zabrakło zaledwie 10,8 sekundy… Pozostała satysfakcja z wygrania klasy Super 2000.
RAJD RZESZOWSKI MATADOR. Peugeot 207 Super 2000 cieszył się od początku wielkim zainteresowaniem, a Francuzi – sympatią kibiców, wielu kibiców pamiętało ich występ sprzed trzech lat, kiedy to jako pierwsi w historii wygrali odcinek specjalny w samochodzie o specyfikacji Super 1600 (Peugeot 206 S1600).
Rajd rozpoczął się prologiem po ulicach Rzeszowa. Prawdziwa rywalizacja rozpoczęła się dzień później. Na pierwszych dwóch odcinkach specjalnych załoga w Peugeot 207 S2000 zajęła drugie miejsca, trzeci – wygrała, obejmując prowadzenie w zawodach. Po trzech kolejnych sukcesach Bouffier i Panseri zakończyli pierwszy etap z przewagą 35,6 sekundy nad konkurentami.
Drugi etap odbywał się – podobnie jak pierwszy – w zmiennych warunkach atmosferycznych. Bryan i Xavier jechali własnym tempem, systematycznie powiększając przewagę nad konkurentami. Wygrali pewnie trzy próby pierwszej i jeden OS drugiej pętli – do decydującej fazy przystąpili z przewagą prawie dwóch minut nad konkurentami. Swój sukces przypieczętowali zdecydowanie zwyciężając na odcinku Straszydle.
Tym samym Bryan Bouffier i Xavier Panseri zostali liderami klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Na mecie rajdu, przed Podkarpackim Urzędem Wojewódzkim, kibice zgotowali załodze Peugeot wielką owację.
RAJD NIKON. Peugeot 207 Super 2000 okazał się najlepszy już na pierwszym odcinku rajdu, ocenianego przez uczestników jako trudny i wymagający dużych umiejętności technicznych. Bryan i Xavier w deszczowej aurze czuli się – jak dowcipnie twierdzili kibice – „ryby w wodzie”: jechali znakomicie! O zdecydowanej dominacji załogi w modelu 207 Super 2000 najlepiej świadczy fakt, że wygrali oni osiem spośród dziewięciu odcinków specjalnych pierwszego etapu, a ich przewaga nad drugą załogą w zawodach – obrońcą tytułu Leszkiem Kuzajem i Jarosławem Baranem w Subaru Imprezie – wynosiła 1.24,8 minuty.
Drugi dzień rajdu rozpoczął od pokazu skuteczności mechaników. Tłum kibiców i przedstawicieli innych zespołów obserwował pracę serwisu Peugeot, który miał zaledwie dwadzieścia minut czasu na naprawę sprzęgła. Mechanicy spisali się znakomicie – problem techniczny został rozwiązany i załoga o czasie wyjechała z boksu, udając się na wyjazdowy Punkt Kontroli Czasu…
Drugi etap składał się zaledwie z czterech odcinków specjalnych. Plan taktyczny Bryana i Xaviera zakładał, że nie będą oni już rywalizowali o zwycięstwa OS-owe, pojadą własnym tempem, bez narażania się na najmniejsze ryzyko. Na wszystkich próbach drugiego etapu Bryan i Xavier dojeżdżali do mety w czołówce, utrzymując ponad minutowa przewagę nad najgroźniejszymi konkurentami.
Reprezentanci Peugeot Sport Polska Rally Team, podobnie jak poprzednio w rajdach Subaru i Rzeszowskim – Matador, zdobyli wszystko, co było możliwe do zdobycia! Zwyciężyli w klasyfikacji generalnej, grupie N oraz klasie Super 2000, wywalczyli dodatkowy punkt za wygranie największej liczby odcinków specjalnych. Peugeot triumfował także w klasyfikacji Producentów oraz Zespołów Sponsorskich!
RAJD ORLEN. Dawno już rywalizacja podczas zawodów w Polsce nie była tak zacięta. Przez dziesięć odcinków specjalnych trwała wyrównana i bardzo emocjonująca walka o prowadzenie w zawodach. W rolach głównych występowali: Bryan Bouffier i Xavier Panseri w modelu 207 Super 2000 oraz fabryczni zawodnicy Fiata – Anton Alen i Timo Alenne w modelu Grande Punto Abarth Super 2000. Rywalizowano o ułamki sekundy.
Po prologu i pierwszej pętli I etapu prowadzili różnicą 0,2 sekundy Bouffier i Panseri, po pierwszym etapie – o 1,2 sekundy Alen i Alanne. Drugi etap od mocnego uderzenia rozpoczęli reprezentanci Peugeot Sport Polska Rally Team i oni wysunęli się na pierwsze miejsce. Po ósmym OS-ie Finowie zbliżyli się na 0,1 sekundy, po dziewiątym zrobiło się 0,2 sekundy, po dziesiątym – 3,7 sekundy dla Francuzów…
Niestety najpierw duża, ponad minutowa strata spowodowana zgaśnięciem silnika na starcie do jedenastej próby, a potem awaria silnika wyeliminowały załogę Fiata z dalszej rywalizacji…
W tej sytuacji Bryan i Xavier odnieśli zdecydowane zwycięstwo, wyprzedzając o ponad 55 sekund byłego Mistrza Europy, Krzysztofa Hołowczyca z pilotem Łukaszem Kurzeją w Subaru Imprezie.
Na Starym Rynku w Płocku radość zwycięzców była ogromna – zawodnicy Peugeot zbierali gratulacje za zdobyte tytuły.
– Fantastyczny rajd, jeden z najlepszych w mojej dotychczasowej karierze – mówił Bryan Bouffier. – Toczyliśmy przez cały czas fenomenalną walkę z Antonem Alenem. On jechał wyśmienicie, nasze czasy były bardzo zbliżone, było ciasno w klasyfikacji. Bardzo mi przykro, że on nie stanął ze mną na podium, wyeliminował go techniczny problem. Oczywiście bardzo się cieszę ze zwycięstwa – jest super! Dziękuję wszystkim, którzy mi pomogli: Peugeot Polska, całemu wspaniałemu zespołowi, a także wszystkim sponsorom. To był świetny weekend i ukoronowanie naszego sukcesu w Mistrzostwach Polski.
– Jestem bardzo szczęśliwy, że mogłem startować w cyklu rajdów w Polsce – powiedział Xavier Panseri. – Ten rajd był szczególny, trwała niesamowita walka. Jestem zaskoczony rozmiarami sympatii ze strony polskich kibiców, którzy na każdym kroku okazywali nam ogromną życzliwość. Dziękuję wszystkim!
RAJD BARBÓRKA – OGÓLNOPOLSKIE KRYTERIUM ASÓW. Przed rozpoczęciem tych prestiżowych zawodów wydawało się, że Bryan Bouffier i Xavier Panseri mają tym razem niewielkie szanse na zajęcie miejsca w czołówce. Nie dlatego, że ich przygotowany przez firmę Kronos model 207 Super 2000 ustępował mocom samochodom rywali (podczas zawodów nie obowiązują ograniczenia techniczne, np. wielkość zwężki w turbosprężarce, stąd pojazdy z rallycrossu posiadały moc powyżej 600 KM), ale ze względu na specyfikę imprezy.
Odcinki specjalne Rajdu Barbórka przypominają bardziej próby autocrossowe niż rajdowe. Krajowi zawodnicy znają odcinki znakomicie – tam ścigają się od wielu lat, a nawet kilka razy w roku.
Mistrzowie Polski z Francji stanęli przed bardzo trudnym zadaniem. W dodatku już na pierwszym odcinku: bardzo mokrym, zabłoconym i nierównym, przebili oponę, tracąc aż 19.03 sekundy do zwycięzców. Nie tylko zresztą oni mieli pecha – ich los podzielili faworyci rajdu jadący autami WRC: Leszek Kuzaj (nota bene – były reprezentant zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team…) i Krzysztof Hołowczyc –wice-mistrz Polski w 2001r. na Peugeot 206 WRC.
Bryan i Xavier pokazali jednak wielka klasę. Przy gromkim dopingu kibiców na drugim odcinku zajęli trzecie miejsce! Na kolejnej próbie Peugeot 207 Super 200 uzyskał szósty czas. Podczas drugiego przejazdu OS-u „Żerań”, Bryan wolał nie ryzykować ponownego przebicia opony i dojechał na dziesiątej pozycji. Kończący pierwszą część rywalizacji odcinek równoległy na Bemowie załoga w Peugeot ukończyła na szóstym miejscu.
Wyniki pięciu prób decydowały o dopuszczeniu do startu na ulicy Karowej. Bouffier i Panseri przystąpili do finałowej próby z dziewiątej pozycji. Przejazd Bryana i Xaviera bardzo podobał się kilkudziesięciotysięcznej widowni! Był niezwykle precyzyjny – Peugeot 207 Super 20000 jechał jak po „sznurku”, bez najmniejszych uślizgów, optymalnym torem. Przyniosło to wynik w postaci szóstego miejsca. Do zwycięzcy stracili zaledwie 2,52 sekundy… Ostatecznie załoga Peugeot Sport Polska Rally Team zajęła w rajdzie ósme miejsce na 101 załóg, które wystartowały do rywalizacji.
Klasyfikacja generalna:
1. Bryan Bouffier – 55 pkt. (Xavier Panseri – 51. pkt.);
2. Tomasz Kuchar i Jakub Gerber – 32 pkt.;
3. Sebastian Frycz i Jacek Rathe – 32 pkt.;
Klasyfikacja w Grupie N:
1. Bryan Bouffier – 60 pkt.;
2. Tomasz Kuchar i Jakub Gerber – 32 pkt.;
3. Sebastian Frycz i Jacek Rathe – 32 pkt.;
Klasyfikacja w Klasie Super 2000:
1. Bryan Bouffier – 21 pkt.;
2. Maciej Lubiak – 9 pkt.;
3. Tomasz Czopik – 6 pkt.;
4. Michał Sołowow i Maciej Baran – 6 pkt.
Klasyfikacja Producentów:
1. Peugeot – 21 pkt.;
2. Subaru – 17 pkt.;
3. Fiat – 7 pkt.;
4. Suzuki – 4 pkt.
Klasyfikacja Zespołów Sponsorskich;
1. Peugeot Sport Polska Rally Team – 60 pkt.;
2. PlayStation Rally Team – 47 pkt.;
3. PSO Michelin Rally Team – 45 pkt.;
4. Subaru Poland Rally Team – 28 pkt.;
5. J&S Energy Rally Team – 26 pkt.;
6. Castrol Q Service – 19 pkt.;
7. Cersanit Rally Team – 17 pkt.;
8. Fiat – Cersanit Rally Team – 16 pkt.;
Źródło: Peugeot Polska
Zdjęcia: Peugeot Polska i MD
Najnowsze komentarze