niedziela, 7 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Pierwszy Citroën 2CV miał zawieszenie hydropneumatyczne

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-06-25
w Historia
Czas czytania 4 minut
349 26
1
322
UDOSTĘPNIEŃ
1.1k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Legendarny Citroen DS na opakowaniu czekolady Wedla z PRL

Tajemnica polskiego samochodu: Kto twierdzi, że Polska to kraj próżniaków, nieuków i niedopędków politycznych, niechaj jedzie i zwiedzi fabrykę Ursusa!

Dowcipna innowacja w samochodach Renault

Paul Ernest Mary Magès urodził się 9 marca 1908 roku w Aussois w Sabaudii. Był genialnym wynalazcą i uważany jest za ojca hydrauliki w Citroënie. Zajmował się też układami hamulcowymi, przekładnią hydrostatyczną, gaźnikami, trakcją i wieloma innymi rozwiązaniami. Dla większości z nas na zawsze pozostanie związany z hydropneumatyką – m.in. zawieszeniem i Diravi.

Paul Magès po ukończeniu szkoły zawodowej został zatrudniony w Citroënie. Miał siedemnaście lat i pracował jako… projektant. Był bardzo aktywny i zaangażowany, nieustannie proponował nowe pomysły i rozwiązania. Pracował szybko i bardzo precyzyjnie. André Citroën osobiście mianował go szefem projektowania jednego z działów fabryki. W 1934 r. został zastępcą kierownika działu transportu. Dwa lata później zrestrukturyzował dział napraw i 1938 roku, u progu II wojny światowej, objął kierownictwo nad Super Control, strukturą nadzorującą każdy dział techniczny firmy.

W tamtych latach na czele Citroëna stał Pierre Jules Boulanger. Dostrzegł on geniusz Magèsa i zaprosił go do grona konstruktorów skupionych wokół André Lefebvre, inżyniera projektującego przyszłe Citroëny: TPV i VGD, 2CV i DS.  W grupie Lefebvre pierwszym zadaniem Paula Magèsa było zbadanie innowacyjnego zawieszenia dla przyszłego 2CV. Magès pracował też m.in. nad hydrauliką w furgonetce TUB, zaprezentowanej na krótko przed wojną i wyprodukowanej w niewielkiej ilości egzemplarzy.

Jednak największym wyzwaniem w owym czasie było zawieszenie. Jeśli jest miękkie i komfortowe, to istnieje ryzyko, że na wyboistych drogach koła nie będą stale przylegać do nawierzchni. To szczególnie niebezpieczne podczas pokonywania zakrętów. Z kolei jeśli amortyzatory są za mocno usztywnione, nawet niewielkie nierówności przenoszone są do kabiny. Wiele osób w tamtych czasach uważało, że nigdy nie uda się osiągnąć odpowiedniego komfortu, akceptowano po prostu niedoskonałości samochodów.

Jednak Paul Magès twierdził, że nie ma rzeczy niemożliwych. Uważał, że że trzeba po prostu znaleźć sposób, aby to zrobić. I zrobił to: w 1944 roku, po dwóch latach tworzenia prototypów i przeprowadzania licznych eksperymentów, które trwały nawet podczas bombardowań, pierwszy samochód wyposażony w nowe, rewolucyjne zawieszenie wynalezione przez Paula Magèsa był gotowy: 2CV!

Zaprojektował nowy elastyczny element, który nie miał sprężyn: był to balon wypełniony gazem. Gaz nie miał wad sprężyn, nie podlegał oscylacji w przypadku sprężania i rozprężania. Drugim elementem zawieszenia hydropneumatycznego była ciecz. Była ona potrzebna, by połączyć amortyzatory z samochodem przy pomocy tłoków. Rozwiązanie tanie, proste i genialne. Na końcu tłoków zamontowano więc kule, w których znajdowała się membrana – wtedy jeszcze… korkowa.

Pierwszy Citroën 2CV miał więc zawieszenie hydropneumatyczne. Na kołach zamontowano kule, które zawierały gaz, a membrana oddzielała go płynu hydraulicznego. Pojawił się jednak problem. Korkowe membrany błyskawicznie się kruszyły. Zastąpiono je więc gumowymi, przygotowanymi we współpracy z firmą Michelin. Wyniki tych pierwszych prób były tak zdumiewające, że Citroën zdecydował się kontynuować projekt. Dostał kilku pełnoetatowych współpracowników i działał.

Citroën 2CV nie dostał jednak ostatecznie hydropneumatyki. Było zbyt wcześnie, rozwiązanie to wymagało jeszcze wiele pracy. Dlatego Pierre Jules Boulanger zastosował inne rozwiązanie w 2CV: sprężyny śrubowe i amortyzatory cierne, z połączeniem między przednim i tylnym zawieszeniem. Zawieszenie to produkowano do 1990 roku.

Pierwsze komercyjne wdrożenie hydropneumatyki Magèsa miało miejsce kilka lat później w Citroënie Traction Avant 15 SiX H. Zastosowano ją na tylnej osi. A później przyszedł największy triumf: Citroën DS.

I pomyśleć, że historia firmy Citroën zaczęła się niedaleko Łowicza…

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2020-12-09 09:12:32.

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 2CVCitroenhistoria
Udostepnij129Tweet81Udostepnij23
Poprzedni

Silnik 2.5d / dT S8U – prawie niezniszczalny wół roboczy

Następny

Polak na praktykach w fabryce Renault: 9-10 godzin pracy dziennie, zwalniają bez odszkodowania

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Polak na praktykach w fabryce Renault: 9-10 godzin pracy dziennie, zwalniają bez odszkodowania

Nowy Citroen C5 X 2022

Nowy Citroën C5 X to Samochód Biznesowy Roku 2022. Dziennikarze Wirtualnej Polski wybrali

29-ty salon motoryzacyjny w Paryżu. Polska relacja z roku 1935

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Anonimowo - Holding 1 zamierza kupić Renault Retail Group Warszawa
  • Tom - Dacia pozostanie przystępna cenowo. Tylko LPG i hybrydy, nie będzie żadnej elektryfikacji gamy
  • Tomasz O - Nowa Alfa Romeo Tonale oficjalnym samochodem Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi
  • Przemek - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Andrzej - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Andrzej - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Leszek - Citroën C6 to samochód dla ludzi niezwykłych. Wywiad z Tomkiem Nowakiem
  • Ddgjik - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Chip - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Chip - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Peugeot 205 z polską ekipą w turystycznym rajdzie przez całą Europę. Karolina i Adam wkrótce zawitają do Polski
  • Nowy Citroën C5 X: jego siła tkwi w komforcie, designie i napędzie. „Zrobił na mnie największe wrażenie w 2022 r.”
  • Nowa Alfa Romeo Tonale oficjalnym samochodem Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi
  • Dacia Sandero i Jogger z sukcesami w Irlandii
  • DS 4 wygrywa z Audi A3 w teście Auto Express
  • Uruchamianie używanego samochodu po wieloletnim postoju
  • Używana Dacia z salonu z gwarancją do 3 lat. Ceny już od 15 tysięcy zł
  • DS 7 Crossback z benzynowym silnikiem 180 KM w podróży do Włoch. Ile spalił ten luksusowy SUV?
  • Holding 1 zamierza kupić Renault Retail Group Warszawa
  • Nowe modele Renault z Rescue Code. Karta ratownicza fabrycznie


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.