Pierwszy hackaton Stellantis dał wgląd w przyszłość globalnego producenta samochodów jako firmy zajmującej się technologiami mobilności. Trzydniowa impreza, która odbyła się w dniach 22-24 kwietnia w Detroit, zaangażowała entuzjastów technologii i twórczego rozwiązywania problemów – studentów uczelni wyższych – do wzbogacenia jazdy samochodem w dążeniu do bezpieczniejszej i bardziej oszczędnej mobilności.
W ciągu trzech dni zespoły korzystały z opartego na chmurze zestawu do tworzenia oprogramowania Stellantis (SDK), danych z pojazdów i wiedzy inżynierów oprogramowania Stellantis, aby stworzyć aplikację i przedstawić ją panelowi ekspertów branżowych.
Hackathon, ogłoszony po raz pierwszy podczas grudniowej prezentacji Stellantis Software Day 2021, miał na celu wyłożenie prawdziwych pieniędzy – 15.000 USD dla zwycięskiego zespołu, 5.000 USD za drugie miejsce i 2.000 USD za trzecie.
Hackathon Stellantis pokazuje moc i potencjał oprogramowania, które może odmienić wrażenia z jazdy. Pojazdy definiowane programowo są podstawowym, kluczowym elementem planów firmy Stellantis dotyczących zapewnienia najnowocześniejszego transportu, jak wyszczególniono w planie strategicznym Dare Forward 2030. Do 2024 roku większość pojazdów Stellantis będzie w pełni wyposażona w funkcję aktualizacji over-the-air (OTA), a do 2030 roku po drogach będzie jeździć 34 miliony połączonych samochodów, na których – jak koncern pisze wprost – będzie można zarabiać.
„Potęga danych napędza Stellantis w podróży, której celem jest przekształcenie mobilności i bezproblemowa integracja pojazdów z życiem ludzi” – powiedział Yves Bonnefont, dyrektor ds. oprogramowania w koncernie Stellantis. „Cieszymy się, że możemy zaoferować młodym i zdolnym studentom możliwość doskonalenia swoich umiejętności w realnym i ekscytującym środowisku oraz zaprezentowania swoich pomysłów naszym ekspertom w dziedzinie oprogramowania. Wyzwania takie jak te nie tylko udowadniają, jak dane mogą pomóc w znalezieniu nowych sposobów tworzenia aplikacji zorientowanych na klienta; uwalniają one również siłę zespołów, co z kolei tworzy nowy poziom innowacji, czyniąc jazdę bezpieczniejszą i przyjazną dla środowiska.”
Wyzwaniem pierwszego hackatonu Stellantis było wykorzystanie danych na żywo pochodzących z wybranych pojazdów Stellantis, w połączeniu z pakietem SDK Stellantis i aplikacjami opartymi na chmurze, aby zachęcić kierowców do przyjaznej rywalizacji i nagradzać bezpieczniejszą i przyjazną dla środowiska jazdę. Aplikacje analizowały i określały ilościowo takie dane, jak siła hamowania, tempo przyspieszania, obroty silnika, prędkość pojazdu, zużycie paliwa i stan pasów bezpieczeństwa.
Aplikacja zwycięskiego zespołu motywowała zachowanie kierowcy, przyznając punkty za bezpieczniejsze techniki jazdy i odejmując punkty za ryzykowne zachowania. Oferowała kierowcom możliwość porównania swoich „wyników” z innymi zainteresowanymi kierowcami i proponowała nagradzanie najlepszych wyników ewentualnymi zniżkami na serwisowanie pojazdów, towary i usługi, takie jak ubezpieczenia.
Stellantis inwestuje ponad 30 miliardów euro (35 miliardów dolarów) w oprogramowanie i elektryfikację do 2025 roku, przekształcając się w firmę zajmującą się zrównoważoną mobilnością.
Plan obejmuje utworzenie Akademii Danych i Oprogramowania, która będzie szkolić ponad 1000 osób rocznie, zatrudnianie talentów w dziedzinie oprogramowania z globalnym podejściem oraz stworzenie do 2024 r. zespołu liczącego 4.500 osób, skoncentrowanego na trzech nowych platformach technologicznych:
- STLA Brain: Architektura zorientowana na usługi, w pełni zintegrowana z chmurą, która łączy elektroniczne jednostki sterujące w pojeździe z centralnym komputerem o wysokiej wydajności (HPC) za pośrednictwem szybkiej magistrali danych. Zrywa ona istniejącą obecnie więź między generacjami sprzętu i oprogramowania, umożliwiając twórcom oprogramowania szybkie tworzenie i aktualizowanie funkcji i usług bez konieczności oczekiwania na premierę nowego sprzętu.
- STLA SmartCockpit: Napędzany przez Mobile Drive joint venture firm Stellantis i Foxconn, dostarcza aplikacje oparte na sztucznej inteligencji, takie jak nawigacja, pomoc głosowa, rynek handlu elektronicznego i usługi płatnicze; płynnie integruje się z cyfrowym życiem użytkowników pojazdu, tworząc konfigurowalną trzecią przestrzeń życiową. Firmy Stellantis i Amazon współpracują nad wdrożeniem technologii i oprogramowania firmy Amazon w całej organizacji Stellantis, w tym rozwiązań programowych dla STLA SmartCockpit, począwszy od 2024 roku.
- STLA AutoDrive: Opracowany we współpracy z BMW, będzie oferował możliwości jazdy autonomicznej poziomu 2, poziomu 2+ i poziomu 3 i będzie stale ulepszany poprzez aktualizacje OTA.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze